Annons

Höj takten för kli­matet

Le­da­re Kli­mat­po­li­tiken måste bli ef­fek­tivare. De senaste åren har ut­släppen minskat mar­gi­nellt, när be­hovet är 5-8 pro­cents minsk­ning var­je år.
Opinion • Publicerad 23 mars 2019 • Uppdaterad 14 december 2021
El­bilar är knappast uni­ver­sal­lös­ningen. 	             Foto: TT
El­bilar är knappast uni­ver­sal­lös­ningen. Foto: TT

Gre­ta Thun­berg strejkar för kli­matet var­je fre­dag och har fått med sig tio­tu­sen­tals ung­domar runt om i världen. FN:s ge­ne­ral­sek­re­te­ra­re António Gu­ter­res ska kalla till ett nytt kli­mat­topp­mö­te för att för­söka se till att löf­tena i Paris­av­talet blir verk­lig­het. Han har sam­ti­digt skickat ett med­de­lan­de till de klimatstrejkande ung­domarna att han för­står deras oro men att det finns hopp. Till­sam­mans kan och måste vi ”skapa en renare, sä­krare, grönare värld för alla”, skriver han.

Ock­så Sverige måste göra mer för att nå målet. Det fram­går inte minst av Kli­mat­po­li­tiska rådets fösta rap­port om kli­mat­po­li­tiken.

Annons

Det är en hård dom över hur Sverige hit­tills han­terat frå­gan. De senaste åren har ut­släppen av växt­hus­gaser minskat bara mar­gi­nellt, trots högt ton­lä­ge från de mil­jö­par­tis­tiska mil­jö- och kli­mat­mi­nis­trarna. Det har ty­värr varit mest sym­bol­po­li­tik som bi­drag till el­cy­klar.

Så­väl el­pro­duk­tionen som uppvär­mningen av bo­städer är i stort sett fos­sil­fria i Sverige. De stora ”syn­da­rna” är där­för dels någ­ra stora in­du­strier i ce­ment- och stål­branscherna, dels tra­fiken. Det är där som staten måste sätta in fler åt­gärder. Rådet kon­sta­terar att om inte trans­port­sek­torn minskar sina ut­släpp dra­ma­tiskt kommer målet att ha nettonollutsläpp 2045 att miss­lyc­kas.

För drygt tio år se­dan verkade eta­nol­bräns­let vara en fram­gångs­väg. Men kon­ser­va­tiva mo­tor­jour­na­lister i kom­bi­na­tion med stel­benta skat­te­re­gler i EU stoppade ut­veck­lingen. Med de kort­sik­tiga vill­kor som staten hit­tills le­ve­rerat har få kun­nat göra större sats­ningar på andra al­ter­na­tiva bräns­len. El­bilarna är ännu inte så tek­niskt och eko­no­miskt ut­vecklade att de kan er­sätta alla bilar utan­för stor­städerna.

Inte ens rådets för­slag lär räcka. Kol­di­ox­id­lag­ring måste ock­så till för att kom­pen­sera de ut­släpp som ändå kommer att vara kvar. En tids­be­stämd plan för hur målet ska nås måste nu ut­ar­betas, så att av­stäm­ningar kan ske och mer göras när det be­hövs.

Yng­ve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons