På en bänk i skolan besöker de Taj Mahal
Kvartetten går i nian på Snapphaneskolan i Knislinge och får under ledning av Stefan Lundin en kort SO-lektion med hjälp av virtual reality (VR). Eleverna tar på sig VR-glasögon och förflyttas till Taj Mahal i Indien. Samtidigt som eleverna ”går omkring” i och vid det världsberömda marmormausoleet berättar Lundin om Taj Mahal.
Hur var det här jämfört med en vanlig lektion?
– Bättre. Det blir enklare och intressantare att lära sig hur det är där, det kändes ju som att man var i Indien, säger Corneliz.
Stefan Lundin är IKT-pedagog (information-kommunikation-teknik) i Östra Göinge och har den gångna veckan varit runt på skolorna i kommunen för att presentera VR-pedagogik för pedagoger och skolledare. Totalt har runt 350 elever fått prova på och Lundin säger att responsen varit positiv.
– Det är ett sätt att variera undervisningen, göra den intressantare och engagera eleverna. Det blir många wow-reaktioner, säger Lundin.
– Till exempel har eleverna varit inne i luftstrupen och tittat ner i lungorna, det är en häftig känsla.
Vad nästa steg blir när det gäller utbildning med hjälp av VR i kommunen är inte klart. Ekonomin kan bli ett hinder, men Lundin tror det går att hitta ekonomiskt försvarbara lösningar.
Och han är övertygad om att VR har en framtid inom skolan i Östra Göinge.
– Absolut. Vi har ju en it-satsning inom kommunen och det finns ett värde i att försöka integrera VR i utbildningen, säger han.