Annons

Tunnelbanetåg och spårvagn till stan

Hässleholm • Publicerad 10 april 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Branschen är med på noterna och SL i Stockholm och Västerås kommun har erbjudit kommunen ett tunnelbanetåg respektive en spårvagn.

– Till detta behövs en verkstadslokal som inrymmer tunnelbanetåget och där den praktiska undervisningen kan ske, säger Jan-Ole Engkvist, avdelningschef för kommunens arbetsmarknad och kompetensutveckling.

Annons

Han har informerat kommunalråden om visionen att lyfta Hässleholm till ett nationellt utbildningscentrum för tågpersonal och kommunalråden har nappat på förslaget . Information har även lämnats till samtliga gruppledare i för partierna i kommunfullmäktige för att skapa en så bred uppslutning som möjligt till ett positivt beslut.

– Jag upplever att det finns en god positiv stämning till förslaget, säger Jan-Ole Engkvist, som tillsammans med Madeleine Lethpresenterat ett förslag till vad en utvidgad tågtekniker- och mekanikerutbildning kan kosta.

Nästa år står depån för underhåll av Öresundstågen klar på Kärråkra, som från start behöver 150 tekniker.

Förra hösten startade Yrkeshögskolan Syd en utbildning till tågtekniker med 20 platser. Ledningsgruppen för utbildningen är sammansatt av personer från tågbranschen.

Inför kursstarten i höst finns redan 50 sökande, varav tio är kvinnor, till tågteknikerutbildningen. Yrkesvux planerar starta tio utbildningsplatser för tågmekaniker till hösten.

– Den utbildningen kan bli ett alternativ för dem som inte är behöriga att söka tågteknikerutbildningen, förklarar Jan-Ole Engkvist.

Samtliga utbildningsplatser betalas av staten. Kommunen ska bistå med utbildningslokaler.

Det finns även tankar om att i framtiden anordna utbildning mot tågunderhåll inom gymnasieskolan, som kan bli en del av inriktningen inför tredje året för dem som väljer de befintliga yrkesprogrammen.

– Diskussioner pågår om att ta till vara på nyanländas kompetens, vilket kan organiseras i samarbete med arbetsförmedlingen. Samtal förs även med Kommunförbundet Skåne som tillhandahåller särskild svenskundervisning för yrkesutbildning, som ger fler möjlighet att få ett jobb.

– På tre till fem års sikt kan det bli möjligt att anordna uppdragsutbildningar. Intresset för det är stort inom tågbranschen, vi har redan fått förfrågningar, förklarar Jan-Ole Engkvist.

Annons

De företag som aktivt stödjer förslaget är bland annat Bombardier, EuroMaint, SJ, Arriva, Mantena, Alstom och Swemaint.

– Vi har en bra dialog kring samarbete med företagen, säger Jan-Ole Engkvist.

Bombardier har redan verksamhet på Norra Stationsområdet, som bidrar till att göra Hässleholm till ett nav för utveckling av världsledande signalsäkerhetssystem för tågtrafik. På Norra Stationen finns en hel kunskapsby inom tågteknik och underhåll.

– Tågbranschen har lovat att bistå med kunskap i utbildningslokalen samt skänka viktig utrustning. Avsikten är att stegvis bygga upp ett utbildningscentra där tågteknikerutbildningen på Yrkeshögskolan Syd är basen, som sedan byggs på med de planerade utbildningarna på lägre nivå, säger Jan-Ole Engkvist.

Även om utbildningarna betalas av staten räcker inte pengarna till de investeringar som behöver göras.

Jan-Ole Engkvist ser vidare möjligheter till vad ett utbildningscentra kan användas till för att väcka barns och ungdomars intresse av teknik och industri.

– En årlig Tågens dag skulle kunna organiseras i kommunen, liksom aktiviteter som exempelvis studiebesök. Det är till gagn när en inriktning mot tågteknik inrättas inom ett av kommunens gymnasier, förklarar Jan-Ole Engkvist.

Nu finns ett gyllene tillfälle att sätta Hässleholm på kartan som utbildningsort för yrken inom tågbranschen, betonar han.

– Kommunen har för närvarande ont om pengar och behöver spara, men den relativt lilla finansiella insats som krävs betalar sig flerfalt, menar han.

För detta är inget projekt, utan en långsiktig och varaktig verksamhet.

Annons

Har ni hittat någon utbildningslokal där tunnelbanetåget får plats?

– Det finns ett par lokaler på gång, som vi undersöker. Årshyran beräknas till 1,6 miljon kronor.

Visionen är stor, och det gäller att smida när järnet är varmt, menar han.

– När tilldelningsbeslutet kommer från staten i juni om vilket företag som ska sköta verkstadsdepån, kan samarbetet intensifieras, kommenterar Jan-Ole Engkvist.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons