Annons

Påskhelgen bjuder på fullt ös i godisbutiken

Hässleholm • Publicerad 20 april 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

– Vi sålde 400 kilo godis under skärtorsdagen, berättar Anki Stenebro som är butikschef på godisbutiken Hemmakväll i centrala Hässleholm. För henne och personalen är påsken den viktigaste säsongen, vilket inneburit utökad bemanning.

– Våra godisfyllda påskägg är slut och av påskgodiset finns bara två sorter kvar, berättar Anki Stenebro som tycker sig se viss förändring i godistrenden.

Annons

– Vi har fått betydligt fler frågor om veganskt godis, dels av dem som äter veganskt, dels av de som av religiösa skäl inte äter gelatin.

Under långfredagen har butiken haft flera kunder från Danmark.

– De har helgdag på skärtorsdagen, så därför har många varit ute och handlat idag, säger Anki Stenebo som tillägger att det är många som är i sina torp över semestern.

– Svenska kronan är svag just nu och i Danmark har man sockerskatt. Det märks tydligt i butiken!

På frågan om varför vi äter så mycket godis svarar Anki Stenebro att hon tror att det ligger en viss förväntan bakom.

– Vi förknippar påsken med lösgodis. Äter andra så äter även vi.

Hon tror dessutom att det blir vanligare att ge bort lite finare korgar arrangemang med sötsaker.

– Under påsken är det som att komma med en blomma.

bild 1/3
Anki Stenebo är butikschef på Hemmakväll i Hässleholm. Det har varit en hektisk vecka för henne och personalen under den stora godissäsongen.		                 FOTO: SOFIA ÅSTRÖM
Under påskhelgen byter får personalen fylla på de olika godislådorna så mycket som tre gånger.
Många köper fina godisarrangemang för att ge bort till påsk.
Anki Stenebo är butikschef på Hemmakväll i Hässleholm. Det har varit en hektisk vecka för henne och personalen under den stora godissäsongen.		                 FOTO: SOFIA ÅSTRÖM
Under påskhelgen byter får personalen fylla på de olika godislådorna så mycket som tre gånger.
Sofia ÅströmSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons