Spelreklamen behöver regleras genom lag
Från årsskiftet är det fritt fram för spelbolag att marknadsföra sig i Sverige, under förutsättning att man registrerat sig och lovat följa vissa regler.
Efter öppnandet för privata spelbolag i Sverige har reklamen, inte minst i tv, ökat explosionsartat från de cirka 70 spelbolag som fått licens.
Redan efter några veckor reagerade den ansvarige ministern Ardalan Shekarabi och begärde att branschen skulle ta fram egna riktlinjer för hur reklamen skulle bli mindre påträngande och mer ”måttfull”. Men den handlingsplan som branschen tog fram räcker inte för Shekarabi. Därför vill han nu reglera reklamen i lagen.
Det är särskilt olika typer av ”farligt” spel, främst nätkasinon, som Shekarabi riktar in sig på.
Nätkasino är en typ av spel som har särskilt mycket reklam i tv (över hälften av spelreklamen i tv) och reklam som riktar sig särskilt till kvinnor. Fler kvinnor verkar ha blivit spelberoende sedan det nya systemet med licensierade spelbolag infördes, kanske just på grund av den riktade och aggressiva reklamen.
Fyra månader är en kort tid för att dra slutsatser om den nya ordningen. Kanske spelbolagen rättar sig efter sina branschrekommendationer och blir mer måttfulla i sin reklam.
Å andra sidan är konkurrensen så hård i branschen att bolagen kan anse sig behöva ligga på gränsen till det etiskt rimliga för att behålla spelarna i sin verksamhet. Det gör att lagstiftning sannolikt behövs.
Yngve Sunesson