Annons

Spel­re­klamen be­höver re­gleras ge­nom lag

Opinion Fler kvin­nor verkar ha blivit spel­be­ro­en­de se­dan det nya sy­stemet med li­cen­si­erade spel­bo­lag in­fördes.
Opinion • Publicerad 25 april 2019 • Uppdaterad 24 november 2021

Från års­skif­tet är det fritt fram för spel­bo­lag att mark­nads­föra sig i Sverige, un­der för­ut­sätt­ning att man re­gi­strerat sig och lovat följa vissa regler.

Ef­ter öpp­nan­det för pri­vata spel­bo­lag i Sverige har re­klamen, inte minst i tv, ökat ex­plo­sions­ar­tat från de cir­ka 70 spel­bo­lag som fått li­cens.

Annons

Re­dan ef­ter någ­ra vec­kor rea­gerade den an­sva­rige mi­nis­tern Ardalan Shekarabi och be­gärde att branschen skulle ta fram egna rikt­lin­jer för hur re­klamen skulle bli mind­re på­träng­an­de och mer ”mått­full”. Men den hand­lings­plan som branschen tog fram räcker inte för Shekarabi. Där­för vill han nu re­glera re­klamen i lagen.

Det är särskilt olika typer av ”far­ligt” spel, främst nät­ka­si­non, som Shekarabi riktar in sig på.

Nät­ka­si­no är en typ av spel som har särskilt myc­ket re­klam i tv (över hälften av spel­re­klamen i tv) och re­klam som riktar sig särskilt till kvin­nor. Fler kvin­nor verkar ha blivit spel­be­ro­en­de se­dan det nya sy­stemet med li­cen­si­erade spel­bo­lag in­fördes, kan­ske just på grund av den riktade och ag­gres­siva re­klamen.

Fyra må­nader är en kort tid för att dra slut­satser om den nya ord­ningen. Kan­ske spel­bo­lagen rättar sig ef­ter sina bransch­re­kom­men­da­tioner och blir mer mått­fulla i sin re­klam.

Å andra si­dan är kon­kur­rensen så hård i branschen att bo­lagen kan an­s­e sig be­höva ligga på gränsen till det etiskt rim­liga för att be­hålla spe­la­rna i sin verk­sam­het. Det gör att lag­stift­ning san­no­likt be­hövs.

Yng­ve Sunesson

Yngve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons