Annons

Trip lämnar narrativen därhän

Publicerad 11 maj 2019 • Uppdaterad 13 december 2021

Koreografen Lidia Wos Snapshots of a crowd är specialskrivet för Skånes Dansteater och hade världspremiär på turné i Sydkorea. Men nu kommer den alltså hem till Malmö.

Annons

Kan man säga att narrativet uppstår i huvudet på publiken?

Hon menar att varje medlem av publiken kommer till teatern med olika erfarenheter. Någon har haft en bra dag, andra inte. Även framtiden ser olika ut och med det kommer man att se föreställningen på olika sätt.

Dansaren Patrick Bragdell Eriksson, koreografen Lidia Wos, Vidar Maggason, ensemblechef på Skånes Dansteater och koreografen Fernando Melos.  Foto: Ralph Bretzer
Dansaren Patrick Bragdell Eriksson, koreografen Lidia Wos, Vidar Maggason, ensemblechef på Skånes Dansteater och koreografen Fernando Melos. Foto: Ralph Bretzer

Fernando Melos The longest distance between two points tar, enligt programbladet, sin utgångspunkt i ”den mänskliga benägenheten att åtskilja och sortera människor genom olika strukturer, samt vår samtidigt existerande förmåga att övervinna gränser.”

Annons

Liksom Lidia Wos har Melo inte något bestämd berättelse till sitt dansverk.

Dansaren Patrick Bragdell Eriksson säger att dansen för honom blir något annat i mötet med publiken.

bild 1/2
Dansaren Patrick Bragdell Eriksson, koreografen Lidia Wos, Vidar Maggason, ensemblechef på Skånes Dansteater och koreografen Fernando Melos.  Foto: Ralph Bretzer
Foto: Tilo Stengel
Dansaren Patrick Bragdell Eriksson, koreografen Lidia Wos, Vidar Maggason, ensemblechef på Skånes Dansteater och koreografen Fernando Melos.  Foto: Ralph Bretzer
Foto: Tilo Stengel
Ralph BretzerSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons