Alla trafikslag påverkar klimatet – utom cykeln
Tågresandet ökar medan inrikesflygandet minskar. Det är positivt för klimatet.
Men utrikesflygandet ökar och står nu för 93 procent av flygets klimatpåverkan. I början av det här året har dock även utrikesflygandet minskat, sannolikt till följd av SAS-strejken. Men kanske har ”flygskammen” börjat påverka även utrikessemestrandet.
Totalt sett påverkar flygandet klimatet allt mer, och i Sverige motsvarar nu flygets utsläpp vad personbilarna släpper ut.
Men mer än inrikesflyget bidrar den inrikes sjöfarten med. SMHI har gjort nya beräkningar som pekar på att sjöfarten släpper ut 662 000 ton koldioxid jämfört med 554 000 ton för inrikesflyget (2016).
Då är ändå inte kryssningsbåtar och alla stora fraktfartyg till utlandet inräknade. Alltså måste sjöfartens klimatpåverkan uppmärksammas mer.
Att stora kryssningsfartyg kan ligga i hamn med de stora dieselmotorerna igång flera dygn, trots möjligheter att koppla in el från land, bör exempelvis inte få fortsätta.
I jämförelsen mellan bilismen och flyget ingår inte lastbilarna. Det är utsläppen från lastbilar som växer nu. Även om en ökad andel av dieseln är förnybar räcker det inte för att kompensera den ökande trafiken.
Det enda trafikslag som inte släpper ut klimatpåverkande ämnen är cykeln – men det är orealistiskt att alla cyklar till Thailand.
Så arbetet för att både minska transporterna och ersätta fossilbränslena måste intensifieras.
Yngve Sunesson