Annons

Alla tra­fik­slag på­verkar kli­matet – utom cy­keln

Opinion To­talt sett på­verkar fly­gan­det kli­matet allt mer, och i Sverige mot­svarar nu flygets ut­släpp vad per­son­bilarna släpper ut.
Opinion • Publicerad 1 juni 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Tåg­re­san­det ökar me­dan inrikesflygandet minskar. Det är po­si­tivt för kli­matet.

Men utrikesflygandet ökar och står nu för 93 pro­cent av flygets kli­mat­på­ver­kan. I bör­jan av det här året har dock även utrikesflygandet minskat, san­no­likt till följd av SAS-strejken. Men kan­ske har ”flyg­skammen” börjat på­verka även utrikessemestrandet.

Annons

To­talt sett på­verkar fly­gan­det kli­matet allt mer, och i Sverige mot­svarar nu flygets ut­släpp vad per­son­bilarna släpper ut.

Men mer än in­ri­kes­flyget bi­drar den in­ri­kes sjö­farten med. SMHI har gjort nya be­räk­ningar som pekar på att sjö­farten släpper ut 662 000 ton kol­di­ox­id jäm­fört med 554 000 ton för in­ri­kes­flyget (2016).

Då är ändå inte kryss­nings­båtar och alla stora frakt­far­tyg till ut­lan­det in­räknade. Allt­så måste sjö­fartens kli­mat­på­ver­kan upp­märk­sammas mer.

Att stora kryss­nings­far­tyg kan ligga i hamn med de stora die­sel­mo­torerna igång flera dygn, trots möj­lig­heter att koppla in el från land, bör ex­em­pel­vis inte få fort­sätta.

I jäm­fö­rel­sen mel­lan bi­lismen och flyget in­går inte last­bilarna. Det är ut­släppen från last­bilar som växer nu. Även om en ökad an­del av die­seln är för­ny­bar räcker det inte för att kom­pen­sera den ökande tra­fiken.

Det enda tra­fik­slag som inte släpper ut kli­mat­på­ver­kan­de äm­nen är cy­keln – men det är ore­a­lis­tiskt att alla cyklar till Thai­land.

Så ar­be­tet för att både minska trans­porterna och er­sätta fos­sil­bräns­lena måste in­ten­si­fieras.

Yng­ve Sunesson

Yngve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons