Annons

Taklös glädje på kurviga vägar

Motor BMW har en lång tradition av att göra tvåsitsiga cabrioleter. Alla har inte blivit framgångsrika, men nya Z4 har flera egenskaper som gör att den kan locka nya köpare. Det gäller bara att överse med det höga priset.
Publicerad 8 juni 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Inledningen var knagglig. Den vackra roadstern 507 blev nämligen ingen succé för BMW och endast 253 exemplar tillverkades 1956–1959. Det hjälpte inte ens att Elvis Presley syntes på bild i tidningarna med en modell.

Andra försöket dröjde ända till 1989 och blev inte heller det framgångsrikt. BMW Z1 med kaross av kompositmaterial och dörrar som sjönk ned i trösklarna var alltför dyr och kanske för tidigt ute.

Annons

En liten, tvåsitsig cabriolet njuts bäst längs vindlande småvägar och där räcker motorns effekt mer än väl. Själv saknar jag en manuell växellåda – BMW var tidigare mästare på delikat, mekanisk känsla i spak och länkage. Men automatlåda är numera förstahandsval för de flesta sportbilsköpare och denna med åtta steg fungerar klanderfritt. Z4 är bakhjulsdriven och tillsammans med fin styrkänsla bjuds klassisk sportvagnskänsla, automatväxlingen till trots.

Förra Z4 hade inte tygsufflett utan en fällbar, hopvikbar hård takkonstruktion. På den nya bilen är suffletten åter och den är både välgjord och håller bullret på en rimlig nivå även i motorvägsfart. Vilket man föredrar är en smaksak, men nog känns en ”tygkeps” mer i linje med bilens inriktning.

bild 1/16
Porsche 718 Boxster.
BMW:s nya roadster har utvecklats tillsammans med Toyota, vars nya sportbil Supra delar teknik med den starkaste versionen av Z4 och även tillverkas i samma tyska fabrik.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Nya BMW Z4 kommer med fyr- och sexcylindriga turbomotorer. Genren tvåsitsig roadster hade en storhetstid på 1990-talet, men ännu lockar biltypen många köpare.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Nya BMW Z4 kommer med fyr- och sexcylindriga turbomotorer. Genren tvåsitsig roadster hade en storhetstid på 1990-talet, men ännu lockar biltypen många köpare.
Foto: Pontus Lundahl/TT
En vanlig uppfattning är att cabrioletkörning är bäst på sommaren. Men då är det ofta för varmt att köra med fälld sufflett. Klä dig varmt, dundra på full värme från klimatanläggning och elstolar en tidig vårdag eller krispig höstdag – då gör sig taklösa bilar bäst.Foto: Pontus Lundahl/TT
Under flera decennier var fyra runda strålkastare ett starkt signum på BMW:s bilar. I dag har den markören övergivits. Provbilen har adaptiva ledstrålkastare som är tillval.
Suffletten är inte större än att manuell manövrering vore gångbart, men i Z4 sker det motoriserat.
Knubbig ratt med många reglage för att manövrera farthållare och instrumentering.
Växlingspaddel bakom ratt-ekern för att simulera manuell växling i automatlådan med åtta steg.
Suveränt navigationssystem och överlag ett mycket bra gränssnitt i menyerna på den stora pekskärmen.
Provbilen har åttaväxlad automatlåda, standard i den motorsvagaste Z4-versionen är sexväxlad manuell. I förgrunden syns vrid- och tryckreglaget med tillhörande snabbvalstangenter för att manövrera menyerna på den stora färgskärmen som även har pekfunktion.
Stolarna har en för BMW märkvärdigt enkel konstruktion där varken sidostöd eller komfort är på den nivå som märkets övriga tillvalsstolar erbjuder.
En störtbåge bakom respektive stol borgar för viss säkerhet även om bilen skulle slå runt. Det är dock en ovanlig olyckstyp.
Hålet är inte stort men ett par slalomskidor eller två par längdskidor borde kunna stickas in i genomlastningsluckan som är tillval.
Elvis Presley var den kanske mest kände 507-ägaren när modellen var ny. Osäkert dock om Elvis ökade eller minskade den posörstatus som 507 drabbades av, den ansågs aldrig lika häftig som Mercedes 300 SL i coupé- och roadsterutförande.
Foto: AP/TT
Mazda MX-5 2.0.
Porsche 718 Boxster.
BMW:s nya roadster har utvecklats tillsammans med Toyota, vars nya sportbil Supra delar teknik med den starkaste versionen av Z4 och även tillverkas i samma tyska fabrik.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Eric Lund/TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons