Ny kod ger nytändning för kooperationen
Den kooperativa företagsformen har under en längre tid varit ”på dekis”. Konsum har tappat marknadsandelar till främst andra livsmedelskedjor, och lantbrukskooperationen har mer eller mindre försvunnit inom slakteriverksamheten. Kooperativa Föreningsbanken svaldes av det som sedan blev Swedbank efter bankkrisen på 1990-talet.
Men det finns styrkor med kooperationen i förhållande till aktiebolagen. Det gäller främst den demokratiska uppbyggnaden.
För två år sedan bildades Svensk Kooperation av LRF, HSB, KF och arbetsgivarorganisationen KFO med syftet att öka kunskapen och sprida idéer och visioner om kooperation. De 100 största företagen har 100 000 anställda och omsättningen är över 400 miljarder kronor.
Nu har en ny, gemensam kod för styrningen av de kooperativa och ömsesidiga (främst försäkringsbolag) företagen utarbetats. Tanken är att koden ska antas på de kooperativa företagens stämmor det kommande året.
Koden handlar om att företagen ska ha stor öppenhet i styrelsearbetet och syftet är bland annat att vitalisera medlemsdialogen, som i de stora företagen ofta kan vara blygsam. Kooperationen bygger ju på att medlemmarna har både en ägarrelation och en affärsrelation med föreningen.
Den nya organisationen Svensk kooperation har redan visat sig ha en vitaliserande effekt på de kooperativa företagen. Det kan ge kooperationen den nytändning som den behöver.
Yngve Sunesson