Annons

”Du får inte vika ner dig”

Nyheter Motorprofil och offroad-pionjär. Framför allt är det äventyrslusten som strömmar i Annie Seels blodomlopp.
Publicerad 16 juni 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Vi börjar med det spektakulära. Dakarrallyt 2009. Annie Seel har vurpat, brutit näsan och kanske fått hjärnskakning. Trots det leder hon. Men eländet fortsätter och nu står hon i sanden, lutar sig framåt och försöker dra axeln på plats. Efter ett par timmar hörs smattret från ambulanshelikoptern.

Annons

Som enda svenska förare har Annie Seel genomfört Dakarrallyt på både två och fyra hjul. Hon var också den första kvinnan som körde alla de stora offroad-tävlingarna.

Vi sitter i hennes kök i lägenheten som en gång i tiden var hennes föräldrahem. Som flicka var hon hästtokig och det blev senare lätt att byta sadel. Att mocka i stallet var ungefär detsamma som att meka i garaget. Pappa Peppe visade henne handgreppen med motorer. Han avled när Annie var 16 år och hon ärvde hans verktygslåda, började skruva och smörja själv. Kolv för kolv fick hon kontroll.

Annons

Mycket stryk har hon fått på vägen.

Annons

Dagarna efter intervjun ska Annie och några vänner, däribland bästa väninnan och en gång en av Sveriges vassaste enduroförare Camilla Arnalid, åka enduro i Spanien. Lusten att upptäcka världen fortsätter.

bild 1/10
”Jag skulle vilja köra Dakarrallyt i Afrika igen”, säger Annie Seel om vad hon drömmer om. Sedan 2009 arrangeras tävlingen i Sydamerika.Foto: Anders Wiklund/TT
”När du kraschar känns det jättetufft, men du kommer igång, rättar till styret, skakar sand ur stövlarna och snyter dig en extra gång. Efter några mil lägger du det bakom dig. Så tänker jag i livet också”, säger Annie Seel.Foto: Anders Wiklund/TT
”När du kraschar känns det jättetufft, men du kommer igång, rättar till styret, skakar sand ur stövlarna och snyter dig en extra gång. Efter några mil lägger du det bakom dig. Så tänker jag i livet också”, säger Annie Seel.
Foto: Anders Wiklund/TT
”Jag skulle vilja köra Dakarrallyt i Afrika igen”, säger Annie Seel om vad hon drömmer om. Sedan 2009 arrangeras tävlingen i Sydamerika.
Foto: Anders Wiklund/TT
Annie Seel i sin BMW 2002 Baur Targa från 1972 som hon detog med i årets Gärdesloppet. När Annie kör rally stödjer hon också välgörande ändamål. Nyligen blev hon ambassadör för 1,6-miljonersklubben, en förening som uppmärksammar kvinnors hälsa.Foto: Fredrik Sandberg/TT
När Annie Seel kör anrika Gärdesloppet med sin BMW 2002 Baur Targa från 1972 tar leken över och hon kan inte låta bli att tvärnita i hårnålskurvan. För det får hon en varning av tävlingsledningen. ”Men det är ju en Hollywood-däck som tjuter i varje kurva”, skrattar Annie som svar. Codriver i BMW:n var Sofi Franzén.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
”Rallyprincess” är Annie Seels smeknamn.
Foto: Anders Wiklund/TT
En trave motorcykeldäck.
Foto: Anders Wiklund/TT
Stövlar och hjälmar från olika Dakarrallyn.
Foto: Anders Wiklund/TT
I mc-förrådet har Annie en verktygslåda för hojar, i garaget en mekarlåda för bilar.
Foto: Anders Wiklund/TT
”Jag skulle vilja köra Dakarrallyt i Afrika igen”, säger Annie Seel om vad hon drömmer om. Sedan 2009 arrangeras tävlingen i Sydamerika.Foto: Anders Wiklund/TT
”När du kraschar känns det jättetufft, men du kommer igång, rättar till styret, skakar sand ur stövlarna och snyter dig en extra gång. Efter några mil lägger du det bakom dig. Så tänker jag i livet också”, säger Annie Seel.Foto: Anders Wiklund/TT
Mikael K Nilsson/TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons