Annons

Anmälde felaktig uppgift till JO

Hässleholm • Publicerad 17 juni 2019 • Uppdaterad 24 november 2021

Väninnan kontaktade mammans handläggare på socialen för att förklara att familjen behövde hjälp.

När hon sedan fick se hans rapport av deras samtal upptäckte hon, enligt anmälan till JO, att handläggaren dels helt förvrängt det hon sagt, dels lagt ord i hennes mun.

Annons

Hon försökte då nå både handläggaren och hans chef för att korrigera felaktigheterna.

När hon inte lyckades anmälde hon honom till Justitieombudsmannen, JO.

– Jag känner mig maktlös i detta, jag har försökt hjälpa en familj och eftersom familjen hade en handläggare på socialförvaltningen så kändes det som det självklara alternativet var att vända sig direkt till honom.

– Men istället har det kommit till att bli en oerhört olustig situation för alla inblandade, skriver väninnan i sin anmälan till JO, där hon också uppger att hon inte ens visste om att hennes samtal till handläggaren skulle tolkas som en orosanmälan.

JO slår fast att då det inte går att klarlägga vad väninnan sade till handläggaren har granskningen bara gällt vilka rutiner socialförvaltningen i Hässleholm har.

Då det inte framgår att handläggaren vid en muntlig orosanmälan bör kontrollera med anmälaren att de uppgifter handläggaren antecknat är korrekta bör den rutinen ses över.

I övrigt föranleder väninnans anmälan ingen åtgärd, konstaterar JO i sitt beslut.

Pernilla EkdahlSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons