Lyssna och kompromissa
Hässleholms Centrum engagerar många, det framgick av intresset för Norra Skånes läsarkafé mitt på torget i tisdags kväll. Många ville ge sin åsikt till känna. Problemet för politiker och tjänstemän i kommunen är att åsikterna gick åt olika håll. Alla kan inte bli nöjda.
Ändå verkar ett av problemen med dagens situation, framför allt Järnvägsgatans utformning, vara att de som bestämde om utformningen inte tagit till sig medborgarnas åsikter. Politikerna, vars uppgift det är att företräda medborgarna, verkar inte heller ha varit tillräckligt inblandade. Därför är det bra att det nu görs en ny genomgång av Järnvägsgatans utformning, även om det kommer att kosta pengar.
Men på läsarkaféet föreslogs både dubbelriktad trafik, helt bilfritt mellan Tingshusgatan och Andra Avenyen och enkelriktning ungefär som i dag. Även om alla alternativen bör utredas är det rimliga nog att ha enkelriktning. även om utformningen måste ändras. I dag är det trots formellt riktiga skyltar nästan obegripligt för bilisterna hur man ska och får köra. Därför bryts det ständigt mot reglerna.
Skylta bättre, gör enkelriktningen fullständig, så även bussar och bilar med legitima ärenden till fastigheterna måste köra runt och komma från rätt håll. Separera också bilar och bussar vid busstationen.
Ordna några platser för snabba stopp för att släppa av och hämta upp tågpassagerare – och taxiplatser på rätt sida av gatan.
Inne på stationen måste skyltningen också bli bättre. Ingenstans ser man i dag om eller var det finns taxiservice. Den skyltningen måste kompletteras i gången ovanför spåren, så ingen ska behöva tveka. De taxiplatser som finns på ”baksidan” (som de flesta anser) kan också bli snabbstopp för alla. Några taxibilar finns ju nästan aldrig där ändå.
Positivt under debatten var att ingen klagade på ”betongöknen” som det hette när den nya utformningen av Första Avenyen var klar. Den ger ett positivt första intryck för besökare.
Parkeringseländet då? Att införa p-skiva som många vill är uteslutet just nut eftersom kommunen just investerar stora pengar i nya p-automater. Men på längre sikt måste det vara med i diskussionerna. Som flera påpekade är fem miljoner till kommunkassan inte säkert en vinst för kommunen, om det bidrar till att handeln utarmas.
Kanske går det att ordna fler korttidsplatser på gatorna, och framför allt skylta bättre (igen). Om p-husen upplevs som osäkra måste väktare patrullera där, särskilt på sena eftermiddagar. För anställda i centrum bör gratis parkeringar på lite längre avstånd från de mest centrala delarna erbjudas. Att gå några hundra meter morgon och kväll ger motion som kan vara nyttig, och då blir fler platser i centrum lediga för besökare.
En aspekt på centrumproblematiken är att miljön måste vara vänlig för barn och för personer med någon form av funktionsnedsättning, oavsett om det beror på ålder eller på rörelsesvårigheter eller synskada eller något annat. De ”spår” som anlagts på Amelies plats blev felaktigt utformade och därför ett problem för den som har rullstol, rollator eller barnvagn eller går med vit käpp. Även höga klackar kan fastna. Det måste rättas till.
Handeln i mindre städer, ja även i storstäder, har problem på grund av den växande e-handeln. De löses inte med fler parkeringsplatser, men tillgängligheten är ett konkurrensmedel som inte ska underskattas. Därför behöver dialogen mellan handeln, kommunen och, inte minst viktigt, fastighetsägarna fördjupas. De senare var tyvärr inte med på läsarkaféet men de måste engageras mer aktivt för att göra centrum mer inbjudande.