Rasar mot skövlade diken
Han skräder inte orden när han beskriver hur Trafikverket far fram och skövlar helt i onödan.
I det här konkreta fallet handlar det om vägsträckor utmed väg 2122 som har en artrik flora.
I år hann han inte stoppa maskinerna som kom och körde över den mångfald som blomstrade längs den aktuella sträckan.
– Om de åtminstone hade vett att senarelägga arbetet tills blommorna hade fröat, säger han uppgivet.
Det finns sträckor som är artskyddade och där Trafikverket själva har markerat med skyltar, men enligt Ingvar Nilsson är de alldeles för få.
Mellan skyltarna där det inte slås är det knappt 300 meter, övriga delar är mosade. Ingvar Nilsson menar att stolparna är felplacerade.
Norr om den skyddade sträckan finns arter som Trafikverket själva anser ska bevaras och dessutom andra arter som borde kvalificera sig för att bevaras, anser Nilsson.
Han har erbjudit sig att ställa upp som sakkunnig guide. Nu har Trafikverket svarat att nästa inventering ska göras vår-försommar 2020. Det betyder ännu ett år med förstörd vegetation, anser Ingvar Nilsson eftersom upphandlingar görs långt tidigare.
Han berättar om en kamp som har varat i 25 år. Hur omöjligt det har varit att få kontakt med ansvariga på Trafikverket, men hur han fick nytt hopp när han under ett vägkantseminarium i mars i Lund träffade Trafikverkets miljöspecialist på landskap, Eva Ditlevsen.
– Jag uppfattade det som ett positivt möte där Trafikverket skulle vara intresserat av att förbättra arbetet med vägkanter och där kunde jag ställa upp och hjälpa till som guide.
– Jag skickade vid ett par tillfällen mejl och påminde om att jag gärna ställer upp och visar vilka ytterligare vägsträckor på väg 2122 som har en artrik flora. De lovade att återkomma och titta på frågan.
Döm om Ingvar Nilssons förvåning då det bara en dag senare kom en maskin som mosade de blommor som fanns och var på väg.
– Jag har under tidigare år jagat ikapp entreprenörer och stoppat sådan förstörelse, men i år gick det inte. Att så här tidigt förstöra de blomrika vägkanterna i ett blomfattigt landskap är ett sabotage mot biologisk mångfald.
– Vad ska fjärilar och bin nu leva av? frågar han sig retoriskt.
– Det borde vara förbjudet att mosa sönder vägkantsvegetationen före 1 juli. Och jag efterlyser att de entreprenörer som får i uppgift att sköta vägkanterna också får kunskap och ett ”grönt” kort.
I fredagens tidning svarar Trafikverkets miljöspecialist Eva Ditlevsen på Ingvar Nilssons kritik.