Annons

Fransk jubilar med hydraulik som specialitet

motor Egensinniga och originella? Absolut! Länge var bilarna från Citroën bland de djärvaste och mest nyskapande i världen. Vi minns de fantastiska fordonen från de gyllene åren. För nu fyller Cittran 100 jämnt.
Publicerad 22 juni 2019 • Uppdaterad 24 november 2021

Runt 250 000 glödlampor och 600 kilometer kabel. Det krävdes för att visa Citroëns namn och logotyp i lysande jättebokstäver –på självaste Eiffeltornet i Paris. Annonskampanjen, som varade från 1925 till 1934, var minst sagt spektakulär. Vid den tiden, i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet, handlade mycket om Citroën. Bara åtta år efter att märkets första fordon Type A lanserades var man Europas största biltillverkare, med fler än 31 000 anställda.

Annons

Trots att Citroën nu låg i världstoppen var ekonomin körd i botten. Snart tog den största fordringsägaren, Michelin, över bolaget. När grundaren André Citroën avled året därpå, 1935, hade han både skapat och förlorat ett imperium.

I modern tid står Citroën visserligen för kvalitetsfordon, men de är inte längre lika innovativa och djärva. När vi nu firar 100-åringen är det till de gyllene åren som tankarna går, till de excentriska bilarna från förr.

bild 1/13
Den brittiska drottningen Elizabeth II åkte Citroën tillsammans med den dåvarande franske presidenten Francois Mitterrand under ett statsbesök 1992. Foto: Laurent Rebours/AP/TT
Citroën DS släpptes 1955. I år fyller märket 100.
Foto: Jacques Brinon/AP/TT
Citroën 2CV fyllde i fjol 70 år, i år fyller märket 100.Foto: Citroen
Modellen Ami 6 lanserades 1961.Foto: Anonymous
Folkbilen 2CV var en gång i tiden en succé.
Foto: Hans T Dahlskog
Kupén i en Citroen DS.
Foto: Tanafilm/Shutterstock
Ratt och växelspak i en äldre Citroën.
Foto: Nnamdi David Ekwegba/Shutterstock
Strålkastare på en äldre Cittra.
Foto: Shutterstock
Ingenjören och industrimannen André Citroën (1878-1935) var först i Europa med att införa löpande band inom bilindustrin.Foto: Wikimedia
Gunnar Wetteholm med sin Traction Avant B11.
Foto: Gerd Wetteholm
Gunnar Wetteholm med sin Traction Avant B11.
Foto: Gerd Wetteholm
Citroen 2CV.
Foto: Stefan Gustavsson/SvD/TT
Transportfordonet Citroën H såg dagens ljus 1947.
Foto: Shutterstock
Den brittiska drottningen Elizabeth II åkte Citroën tillsammans med den dåvarande franske presidenten Francois Mitterrand under ett statsbesök 1992. Foto: Laurent Rebours/AP/TT
Citroën DS släpptes 1955. I år fyller märket 100.
Foto: Jacques Brinon/AP/TT
Robert Lagerström/TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons