Fransk jubilar med hydraulik som specialitet
Runt 250 000 glödlampor och 600 kilometer kabel. Det krävdes för att visa Citroëns namn och logotyp i lysande jättebokstäver –på självaste Eiffeltornet i Paris. Annonskampanjen, som varade från 1925 till 1934, var minst sagt spektakulär. Vid den tiden, i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet, handlade mycket om Citroën. Bara åtta år efter att märkets första fordon Type A lanserades var man Europas största biltillverkare, med fler än 31 000 anställda.
Trots att Citroën nu låg i världstoppen var ekonomin körd i botten. Snart tog den största fordringsägaren, Michelin, över bolaget. När grundaren André Citroën avled året därpå, 1935, hade han både skapat och förlorat ett imperium.
I modern tid står Citroën visserligen för kvalitetsfordon, men de är inte längre lika innovativa och djärva. När vi nu firar 100-åringen är det till de gyllene åren som tankarna går, till de excentriska bilarna från förr.