Annons

Tid­ningarna har en fram­tid

Krönika För­ra året ökade läs­ningen av dags­tid­ningar, på papper och di­gi­talt. Fak­tiskt ökade ock­så läs­ningen av pap­pers­tid­ningar även bland yng­re, i ål­drarna un­der 45 år.
Opinion • Publicerad 18 juli 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Det här är den sis­ta ar­ti­kel jag skriver som an­ställd. I 35 år har jag ar­betat som jour­nal­ist och lika länge har jag skrivit en po­li­tisk kom­men­tar näs­tan var­je dag.

Un­der den tiden har tid­nings­branschen och me­di­erna to­talt sett för­ändrats oer­hört. Blyet var vis­ser­li­gen i stort sett hi­sto­ria när jag kom in i branschen, men det fanns nå­gon tid­ning som fort­satte med den gam­la tek­niken med bly­typer som sattes ihop till tid­nings­si­dor.

Annons

Da­to­ri­ser­ingen var i sin linda då. Alla ma­nus skrevs fort­fa­ran­de på skriv­ma­skin och skrevs se­dan in i da­tor­sy­stemet av sär­skilda inskrivare. I dag skriver re­por­tern ofta di­rekt på si­dan, utan mel­lan­händer som inskrivare, re­di­ge­ra­re, skan­ner­operatörer och gra­fi­ker.

Tid­nings­branschen har ge­nom åren över­levt många tek­nik­skif­ten. När ra­dio blev var mans egen­dom på 1930- och 1940-talen spådde många tid­ningarnas död. Men ra­dion på­ver­kade inte tid­ningarnas verk­sam­het.

Sam­ma spå­domar kom när te­le­vi­sionen ut­vecklades på 1950-talet och blev mer all­män ef­ter fot­bolls-VM i Sverige 1958. Men tid­ningarna an­tog ut­ma­ningen och tjänade snarare på tvs ex­pan­si­on ge­nom att ut­veckla jour­na­li­stik kring tv-pro­grammen.

Inte ens när kom­mer­si­ell tv växte fram från slutet av 1980-talet ledde det till nå­gon kris för tid­ningarna, trots den nya kon­kur­renten om an­nons­pengarna. Istäl­let växte re­klam­mark­naden un­ge­fär lika myc­ket som tv-re­klamens an­del.

På 1990-talet började in­ter­net, webben, komma in i allt fler hus­håll, först med lång­samma mo­dem, så små­ning­om ge­nom di­rekt­upp­kopp­ling över te­le­nätet och nu­me­ra allt of­tare med hjälp av fi­ber. Det har lett till större för­änd­ringar för me­die­bransch­en, särskilt se­dan de ”smarta” te­le­fonerna kommit.

För tio år se­dan drabbades dags­tid­ningarna på all­var av kon­kur­rensen från webben, främst från de glo­bala jät­tarna Face­book och Goo­gle, som nu tar hand om mer än hälften av re­klam­peng­arna som satsas i Sverige. Även tv-ka­nalerna har drabbats av stag­na­tion i reklam­in­täkterna.

Även om de to­tala re­klam­in­ves­te­ringarna fort­satt öka har ny­hets­jour­na­li­stiken, i hu­vud­sak dags­tid­ningarna, tappat mer än 40 pro­cent av sina an­nons­in­täkter. Sam­ti­digt har upp­la­gorna minskat kraf­tigt.

De di­gi­tala sats­ningarna på tid­ningarna bär sig fort­fa­ran­de inte eko­no­miskt. Di­gi­tala in­täkter har vis­ser­li­gen ökat men är fort­fa­ran­de bara drygt tio pro­cent av de to­tala.

Men för­ra året bröts den ned­åt­gå­en­de trenden av minskande in­täkter för tid­ningarna. Tack vare att lä­sar­in­täkterna ökade, främst från de tryckta upp­la­gorna, ökade de to­tala in­täkterna igen.

Läs­ningen av ny­heter är fort­fa­ran­de hög. För­ra året ökade läs­ningen av dags­tid­ningar, på papper och di­gi­talt. Fak­tiskt ökade ock­så läs­ningen av pap­pers­tid­ningar även bland yng­re, i ål­drarna un­der 45 år.

Annons

Det är po­si­tivt, för med­bor­ga­rna, sam­häl­let och de­mo­kra­tin be­höver en ne­u­tral och all­si­dig ny­hets­för­med­ling – inte bara en po­la­ri­serad de­batt där olika grupper bara tar till sig sina ver­sioner av verk­lig­heten.

Där­för tror jag på dags­tid­ningens fram­tid, även om den blir an­nor­lunda än för 35 år se­dan.

Yng­ve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons