En 16 dagar lång väntan på posten
Söndag den 26 maj la grannarna i Tyringe månadens postgiron i brevlådan på Steneberget. Därefter gick dagarna. Men istället för frid och fröjd över att månadens räkningar var betalda började såväl betalningspåminnelser som förseningsavgifter trilla in i hemmens brevlådor.
– Det var inte förrän den 11 juni som posten anlände till inbetalningsställena. Det vet jag då jag sagt till dem att höra av sig när de kommit in, då jag sagt att Postnord måste slarvat bort inbetalningarna, säger Kent Bernby, 73. som är en av dem drabbade.
Då postlådan på Steneberget vanligtvis töms klockan 10:00 på vardagar bestämde sig Kent Bernby för att ringa upp Postnord och se vad de gjort för fel.
– Han på kundtjänsten sa att de har inga krav på att posten ska komma fram inom en viss tid. Det har tagits bort av post- och telestyrelsen, så där finns inga krav längre.
På Postnord är de däremot tydliga med att kraven fortfarande finns kvar.
– Det lagkrav som finns är att 95 procent av alla brev som postas ska vara framme inom två dygn, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.
Från företagets håll menar de att det var slarvigt uttryckt – men att lagkravet vänder sig till samtliga brev och inte enstaka runt om i landet.
– Det är så här att det finns ett lagkrav ställt på den totala volymen av alla brev överallt i landet. Jag antar att det är det de menar, att där finns inget lagkrav på annat än just det.
Enligt Kent Bernby är det troligen en hel del Tyringebor som fått motta förseningsavgifter på grund av att posten anlände så sent.
– Det är nog alla de som postat här i den lådan. Jag vet att grannen la i samtidigt som mig, och min hustru betalade också räkningarna då, de två har också fått påminnelser och avgifter. Sen kan jag tänka mig att fler drabbats. Det är den postlådan som finns här uppe och man ser många gå dit på söndagskvällen, då de inte vill ha posten liggande hela helgen. Folk är kanske så snälla att de inte bryr sig, att de inte orkar.
Hur reagerar man på att det tar så lång tid för posten att komma fram?
– Man blir ju förbannad. Normalt när man skickar brukar det aldrig ta mer än ett eller två dygn innan grejerna är framme.
Postnord beklagar sig över att det tog så lång tid för breven att komma fram.
– Givetvis ska man kunna lita på att det man lägger i brevlådan kommer fram. Det ska det göra varje gång och när det inte gör det är det ett misslyckande, men i efterhand är det svårt att veta vad som gick fel i det enskilda fallet, säger Maria Ibsén.
De avgifter Bernby fått motta på grund av den långa leveranstiden kommer han nu att kräva att Postnord betalar.
– Jag hade rätt många räkningar. Jag kommer kräva dem plus för det arbete jag lagt ner, så jag har skickat en räkning till Postnord på totalt 1 300 kronor. Då har jag lagt på lite för det gör de alltid med förseningsavgifter. Vi får se var det landar men det är för jäkligt med ett så nonchalant bemötande och att de inte har någon direkt tid för när posten ska vara framme.
Han hoppas nu att fler drabbade agerar.
– Jag vill uppmana alla som drabbats av det här att skicka sina räkningar till Postnord. Vill de inte betala får vi göra en indrivning istället, så att de förstår vad de håller på med.