Annons

Hoppas på ändrade rutter i företagsjakt

Osby • Publicerad 2 augusti 2019 • Uppdaterad 30 november 2021

Snart har ett år passerat sedan Osbys nya industrispår invigdes. Storsatsningen kostade cirka 32 miljoner kronor och arbetet med att locka nyetableringar har pågått ett tag.

I våras blev spåret helt godkänt efter slutbesiktning vilket gör att det går att bevilja trafiktillstånd. Sköter kontakterna med potentiella etableringar gör föreningen Osbytåg och styrelseordföranden Gert Steneloo berättar att arbetet intensifierats efter slutbesiktningen.

Annons

– Under våren har vi från Osbytågs sida jobbat med att försöka skapa nya kontakter med presumtiva intressenter, säger Steneloo och fortsätter:

– Vi har haft djupgående kontakter med några företag som eventuellt kan resultera i kunder på sikt.

För närvarande fyller även Osby kommun ut ett område nära terminalen med schaktmassor för att framöver kunna erbjuda lagring av material.

– Den marken är inte lämplig för byggnation. En av intressenterna har varit intresserad av tillfälliga upplagringar, berättar Steneloo.

Tidningen har tidigare rapporterat om intresse från ett icke namngivet företag inom gasolbranschen. Steneloo berättar att företagets intresse finns kvar och att de arbetar med att utreda förutsättningar för en eventuell etablering.

En viss svårighet i sammanhanget har dock utkristalliserat sig efterhand; nämligen godstransportören Green Cargos rutter. Green Cargo, som är efterträdaren till SJ Gods, har stora delar av den rälsbundna transportmarknaden.

Deras standardrutter medför att vägen till Osby kan bli onödigt omständlig. Steneloo exemplifierar med färdvägen från Göteborg.

Först kör tågen från Göteborg till Malmö, därefter till Älmhult för att sedan köra ner till Osby.

– Det finns närmare vägar, konstaterar han.

Innan semestern arrangerades ett möte med Green Cargos ledning i Stockholm. Avsikten var att förbättra infrastrukturen till Osby.

Annons

– De tyckte att det var intressant och det ska bli ett nytt möte i höst, säger Steneloo och fortsätter:

– Jag förstår att de har standardrutter. Men om vi kan skapa större mängder (att frakta) så kan man ändra på det. Det är det vi diskuterar och de ställde upp med flera personer i ledande ställning och lyssnade på oss.

Hur ser tidsramen ut för etableringar?

– Så fort som möjligt, men det är inget som sker över en natt. Företagen får en indikation om möjligheten, sedan ska de pröva den och så vidare. Processen är inte som att köpa något över disk; det tar tid och det har vi varit medvetna om hela tiden. Men vi från Osbytågs sida är optimister, säger Gert Steneloo avslutningsvis.

Magnus WahlströmSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons