Varning för klimatpaniken
En sak vet vi säkert, klimatet har alltid förändrats, gör det fortfarande och kommer alltid att ändras. En gång rådde istid i en stor del av det norra halvklotet. I USA sträckte den sig till mellanvästern, i Europa till mitten av Frankrike och ner över norra Ryssland. I dag befinner vi oss i det forskarna kallar mellanistiden med stora istäcken på Grönland. Att inlandsisen skulle upphöra att minska är en orimlig tanke. Smältningen kommer att fortsätta oavsett all mänsklig verksamhet. Den som tror något annat har en svår attack av hybris och inbillar sig att människan är starkare än naturkrafterna.
FN:s klimatpanel har skapat modeller för hur förutsättningarna för mänskligt liv påverkas av det varmare klimatet. Påspädningen av medeltemperaturen anses leda till de många naturfenomen vi upplevt på senare år med rekordhöga temperaturer och ett väder som inte uppför sig som vi är vana vid. Situationens allvar bör ändå inte överdrivas. Så här skrev tre ledande svenska nationalekonomer, Hassler, Krusell och Olovsson tidigare i år: ”FN:s klimatpanel IPCCC sammanfattar de internationella forskningsresultaten med att en fördubbling av atmosfärens koldioxidhalt (som vi ännu är långt ifrån) förmodligen leder till att den globala medeltemperaturen ökar med mellan 1,5 och 4,5 grader. Om den sanna klimatkänsligheten skulle vara i den lägre delen av detta intervall behöver vi inte bry oss särskilt mycket.”
Det råder idag rätt bred politisk enighet om att det behövs en klimatdriven omställning av våra samhällen. Men det är lättare att säga denna tulipanaros än att göra den. I värsta fall kommer det att leda till en katastrof. Tänk om vi genomför en drastiska åtgärder för att styra klimatet och en dag finner att det inte hade någon effekt, att de naturliga klimatförändringarna var starkare än de som utgörs av utsläppen från mänsklig verksamhet?
Transportsektorn kommer för överskådlig tid att vara beroende av fossila bränslen. Det finns inga fungerande storskaliga alternativ för lastbilar, bussar och knappast ens för våra personbilar med tanke på hur långsamt introduktionen går av elbilar och de fortfarande tekniska bristerna till exempel avsaknaden av tillräckligt med råvaror till batterierna eller el för en hel bilpark som drivs med el. Ännu sämre ser det ut för de tunga fordonen. Batteridrift är inget fungerande alternativ och andra alternativa drivmedel räcker inte till på ett globalt plan, i alla fall inte om vi inte skövlar mer känslig skog.
Vad gäller flyget och den internationella båttrafiken så finns det inga realistiska lösningar till dagens tekniker. Världshandeln bygger på att vi kan transportera enorma godsmängder 24 timmar om dygnet med transportplan och till sjöss. 90 procent av världshandeln går med fartyg. En omställning som försöker förhindra det lägger en död hand över världshandeln. I spåren följer massfattigdom, gigantisk arbetslöshet och ökade krigsrisker när de politiska ledningarna inte kan erbjuda tillväxt och växande välstånd. Ta länder som Kina, Indien, Pakistan, Indonesien och Brasilien med sina jättebefolkningar och starka handelsberoende. Runt hörnet kan vänta storskaliga militära konflikter. Vi lever alltså i en ytterst farlig tid när våra politiker och delar av samhällsetablissemanget ligger lågt inför en upphetsad klimatdebatt som spårat ur.
Vi vet inte om en omställning av klimatet kommer att ge resultat, det är bara förhoppningar. Däremot har vi både kunskap och resurser för att hantera ett varmare klimat.