Annons

Anna jobbar med sina stora in­tres­sen

Personligt Röketjejen Anna Kron Tegnér möter be­sö­ka­rna på fri­lufts­mu­se­et i Öst­arp.
Personligt • Publicerad 7 augusti 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Vi möts en varm som­mar­dag i juli. Kul­turens Öst­arp har inte ens öppnat dörrarna, men en för­sko­le­klass och någ­ra fa­miljer är re­dan här och passar på att packa upp pick­nick­korgarna.

Kul­turens utstickare ligger mel­lan Ve­be­röd och Sjöbo och un­der sä­songen ordnas olika ak­ti­vi­teter i den gam­la lant­mil­jön, allt från mid­som­mar­fi­ran­de till slåt­ter­dag.

Annons

En van­lig dag kan man gå runt och titta på de gam­la, väl­be­va­rade husen och de många bond­gårds­djuren, var­av flera är kul­tur­raser, så­som linderödsgrisarna.

Per­son­al i tids­ty­piska kläder be­rät­tar mer om husen, det äldsta i orig­i­nal från 1812 och män­ni­skorna som be­bodde dem.

En av guiderna är Anna Kron Tegnér, som för dagen är klädd i en skånsk rynksärk, kom­plett med för­klä­de och huvudduk.

Det är andra som­maren hon är mu­sei­värd på Kul­turens Öst­arp.

– Min upp­gift här är att göra gården till­gäng­lig för be­sö­ka­rna. Jag för­söker göra det så levande som möj­ligt ge­nom att be­rätta vad som finns här och hur hi­sto­rien har sett ut.

En plats har all­tid många la­ger hi­sto­ria och det görs all­tid ett ur­val gällande vad som ska visas upp.

Tidens vär­der­ingar styr ofta vad som ges ut­rym­me.

De senaste åren har kvin­nornas plats och roll i hi­sto­rien be­lysts, i dag är håll­bar­het på modet, be­rät­tar Anna Kron Tegnér.

Gam­le­gård, det äldsta huset i Öst­arp, såldes till Kul­turen i Lund 1922, när den sis­ta bru­ka­ren hade gått bort.

Det skulle bli en del av museiverksamheten.

Annons

– Och det man ville visa då på 1920-talet var ju inte hur det såg ut då, utan nå­got äld­re. Så man plockar ner ta­peter och tar bort det som är nyare och för­söker åter­ställa hur det såg ut på mitten av 1800-talet. Men i den pro­cessen har man tur. I den gam­la bon­de­kul­turen sparade man allt, så de gam­la mö­blerna fanns kvar.

Efter­som man under den tidsepoken inte var så noga med do­ku­men­ta­tion i dessa sam­man­hang vet vi allt­så mer om hur livet såg ut på platsen i mitten av 1800-talet än i bör­jan av för­ra se­klet.

Det är just detta, vad som händer med en plats när den ge­nom­går museisering, som Anna Kron Tegnér tycker är spännande.

In­tres­set för forna tider har all­tid funnits där hos henne. Hon växte själv upp på en bond­gård utan­för byn Röke med för­äl­drar och fem äld­re halv­sys­kon.

– När jag gick i tredje klass be­stämde jag mig för att bli ar­keo­log.

Men det var inte Harrison Fords ka­rak­tär In­dia­na Jones som väckte in­tres­set, utan en an­ställd på byns enda skola.

– Jag hade en lä­ra­re som be­rättade om hi­sto­rien på ett så fan­tas­tiskt sätt. Jag kan minnas att vi lekte sten­ål­dern och hela vägen upp till vi­king­a­tiden, be­rät­tar hon.

På gym­na­sie­ni­vå finns inget ar­keo­lo­giskt pro­gram, så det blev tex­til­lin­jen på Jakobskolan i Häss­le­holm.

Hant­verk är ett an­nat av Annas stora in­tres­sen.

– Då hängde hi­sto­rie­in­tres­set med i att jag hade en tan­ke att jag skulle bli teaterkostymör och jobba med his­to­risk dräkt.

Annons

Hon fick prak­tik på Malmö operas ko­stym­a­tel­jé och där­ef­ter som­mar­jobb.

Upp­giften var att sy om kläder till en upp­sätt­ning av Shakespeares Mac­beth, fast med 50-tals­stuk.

– Så jag fick sy om 20 tyll­kjolar och 20 svarta, knä­korta kjolar och skjor­tor. Ef­ter­åt var jag gans­ka mätt på det.

Men hon läste ändå en ut­bild­ning i te­a­ter­ko­stym, på di­stans ge­nom folk­hög­sko­lan i Ka­lix.

I någ­ra år ef­ter det velade hon kring vad hon skulle satsa på.

Hon hade tränat sim­ning upp till 14-års­ål­dern i Ty­ringe SS och började jobba på en sim­sko­la, där hon bland an­nat hade hand om ba­by­simmet.

Hon flyttade ock­så ner till Malmö och fick sitt första barn.

Anna började läsa pe­da­go­gik­kurser, fun­derade på att bli hant­verks­pe­da­gog.

När sim­sko­lan gick i kon­kurs och hon stod utan jobb var hon tvungen att fatta ett be­slut.

Hon satt och bläddrade bland olika ut­bild­ningar och rang­ordnade dem.

Annons

Högst upp kom his­to­risk ar­keo­lo­gi och det är inom detta fält hon senare tog sin kan­di­datexamen.

Men hon hade hela tiden sneglat på mu­seo­lo­gin och skrev upp­satserna om mu­se­er från det ar­keo­lo­giska per­spek­tivet.

– I ar­keo­lo­gin har man det kon­kreta, man gräver i hi­sto­rien. Men vad visas se­dan för all­män­heten? Vad händer med det ve­ten­skap­liga i det pu­blika?

In­nan hon hoppade på ett mas­ter­pro­gram, där hon hade museologisk in­rikt­ning, läste hon någ­ra strö­kurser i äm­net och un­der en prak­tik på Kul­turen i Lund för­stod hon att hon hittat rätt.

Det var bredden på ar­bets­platsen, de många olika rollerna, som lockade.

Man kun­de jobba med att bygga upp ut­ställ­ningarna och vara krea­tiv el­ler hålla i det pe­da­go­giska och be­rätta för be­sö­ka­rna, bland an­nat.

Hon fick frå­gan om hon ville ut och jobba på fi­li­alen på landet och på den vägen är det.

Att hon jobbat med barn och i dag har tre egna, samt både kan och gillar att sy, har visat sig vara ut­märkta egen­skaper på nämnda ar­bets­plats.

In­för sin första vis­ning fick hon rådet att plocka ut det hon tycker är in­tres­sant, för man kan inte be­rätta pre­cis allt.

Men hon låter ock­så be­sö­ka­rnas in­tres­se, särskilt de yngres, styra hur guid­ningen ut­vecklas.

Annons

– Jag pratar om olika saker var­je gång jag har vis­ning, i stort sett.

Hon be­rät­tar att män­ni­skor rea­gerar på två sätt när de går runt i mil­jön och lär sig om då­tidens var­dag.

An­tin­gen blir de för­skräckta över hur svårt det fak­tiskt var el­ler så säger de att folk nog ändå var lyck­ligare då.

Själv trivs hon bra och upp­skattar lugnet och tyst­naden (ja, för­ut­om de skånska blommehönorna som kacklar och den galande tuppen som stör in­ter­vjun).

– Vissa är emot att man ska ro­man­ti­sera bilden av då­tiden, men jag tycker att man måste få lov att göra det lite, för det är en del av upp­le­vel­sen. Man ska känna att man kan vara en del av det, utan allt det job­biga med sjuk­domar och svält.

Även på fri­tiden tycker hon om att låta hi­sto­rien ta plats och går ofta och gär­na på mu­se­er.

Be­söken kan hon in­spi­reras av på det pro­fes­sio­nella planet, att se hur andra in­sti­tu­tioner jobbar med att fånga upp­märk­sam­heten.

Hon tycker särskilt om ut­ställ­ningar som är lite mer in­ter­ak­tiva, inte bara fö­re­mål i mon­trar med skyltar på.

– Jag tycker det är kul när det finns saker man kan röra och prova på. Jag tror det är vik­tigt för att väcka in­tres­se att man får vara fy­siskt del­ak­tig. Och inte bara barn, vuxna be­höver ock­så det.

I höst fort­sätter hennes tim­an­ställ­ning på det stora mu­se­et i Lund, där hon bland an­nat kommer att sy re­kvi­si­ta.

Annons

– De har re­stau­rerat On­sjö­stu­gan och där be­hövs dräkter till skå­de­spe­la­rna, så jag ska sy klän­ningar i olika stor­lekar.

Men in­nan dess väntar yt­ter­li­ga­re någ­ra vec­kor som skånsk piga i fält.

Trots att hon re­dan kan myc­ket om hur det var förr får hon stän­digt nya till­fäl­len att för­djupa kun­skaperna.

– Det jag tycker är givande med att jobba så här är att när man står an­sik­te med an­sik­te med nå­gon så har de ofta lika myc­ket att be­rätta för mig som jag har för dem. Det finns så myc­ket be­rät­tel­ser och jag har lärt mig jät­te­myc­ket av be­sö­ka­rna.

bild 1/2
Anna Kron Tegnér är uppvuxen utanför Röke.
Foto: Dajana Kovacevic
Museivärdarna klär sig i tidstypiska kläder – som här med rynksärk och förkläde. 
Foto: Dajana Kovacevic
Anna Kron Tegnér är uppvuxen utanför Röke.
Foto: Dajana Kovacevic
Museivärdarna klär sig i tidstypiska kläder – som här med rynksärk och förkläde. 
Foto: Dajana Kovacevic
Fakta:

Namn: Anna Kron Tegnér

Ål­der: 30 år.

Uppväxt: Utanför Röke.

Bor: I nor­ra Lund se­dan sju år till­ba­ka.

Fa­milj: Man och tre barn åtta, sex och fyra år gamla. En ung­hund av rasen Si­ber­i­an Hus­ky.

Yrke: Museolog men ock­så ut­bildad i ar­keo­lo­gi. Jobbar just nu som mu­sei­värd på Kul­turen och på Kul­turens Öst­arp.

Fa­vo­rit­mu­se­um: Om hon inte får välja Kul­turen väljer hon Skansen. ”Jag tycker väl­digt myc­ket om fri­lufts­mu­seer, och det är ur­fa­dern till alla fri­lufts­mu­seer. Även om Kul­turen bara var ett år ef­ter”. Gillar ock­så Världs­kul­tur­mu­se­et i Gö­teborgs barn­ut­ställ­ning.

In­tres­sen: Hi­sto­ria, hant­verk och na­tur. Hon är le­da­re inom Fri­lufts­främ­jan­dets mullegrupp för sex­år­ingar. Tycker ock­så om att odla.

Da­ja­na Kovacevic
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons