Anna jobbar med sina stora intressen
Vi möts en varm sommardag i juli. Kulturens Östarp har inte ens öppnat dörrarna, men en förskoleklass och några familjer är redan här och passar på att packa upp picknickkorgarna.
Kulturens utstickare ligger mellan Veberöd och Sjöbo och under säsongen ordnas olika aktiviteter i den gamla lantmiljön, allt från midsommarfirande till slåtterdag.
En vanlig dag kan man gå runt och titta på de gamla, välbevarade husen och de många bondgårdsdjuren, varav flera är kulturraser, såsom linderödsgrisarna.
Personal i tidstypiska kläder berättar mer om husen, det äldsta i original från 1812 och människorna som bebodde dem.
En av guiderna är Anna Kron Tegnér, som för dagen är klädd i en skånsk rynksärk, komplett med förkläde och huvudduk.
Det är andra sommaren hon är museivärd på Kulturens Östarp.
– Min uppgift här är att göra gården tillgänglig för besökarna. Jag försöker göra det så levande som möjligt genom att berätta vad som finns här och hur historien har sett ut.
En plats har alltid många lager historia och det görs alltid ett urval gällande vad som ska visas upp.
Tidens värderingar styr ofta vad som ges utrymme.
De senaste åren har kvinnornas plats och roll i historien belysts, i dag är hållbarhet på modet, berättar Anna Kron Tegnér.
Gamlegård, det äldsta huset i Östarp, såldes till Kulturen i Lund 1922, när den sista brukaren hade gått bort.
Det skulle bli en del av museiverksamheten.
– Och det man ville visa då på 1920-talet var ju inte hur det såg ut då, utan något äldre. Så man plockar ner tapeter och tar bort det som är nyare och försöker återställa hur det såg ut på mitten av 1800-talet. Men i den processen har man tur. I den gamla bondekulturen sparade man allt, så de gamla möblerna fanns kvar.
Eftersom man under den tidsepoken inte var så noga med dokumentation i dessa sammanhang vet vi alltså mer om hur livet såg ut på platsen i mitten av 1800-talet än i början av förra seklet.
Det är just detta, vad som händer med en plats när den genomgår museisering, som Anna Kron Tegnér tycker är spännande.
Intresset för forna tider har alltid funnits där hos henne. Hon växte själv upp på en bondgård utanför byn Röke med föräldrar och fem äldre halvsyskon.
– När jag gick i tredje klass bestämde jag mig för att bli arkeolog.
Men det var inte Harrison Fords karaktär Indiana Jones som väckte intresset, utan en anställd på byns enda skola.
– Jag hade en lärare som berättade om historien på ett så fantastiskt sätt. Jag kan minnas att vi lekte stenåldern och hela vägen upp till vikingatiden, berättar hon.
På gymnasienivå finns inget arkeologiskt program, så det blev textillinjen på Jakobskolan i Hässleholm.
Hantverk är ett annat av Annas stora intressen.
– Då hängde historieintresset med i att jag hade en tanke att jag skulle bli teaterkostymör och jobba med historisk dräkt.
Hon fick praktik på Malmö operas kostymateljé och därefter sommarjobb.
Uppgiften var att sy om kläder till en uppsättning av Shakespeares Macbeth, fast med 50-talsstuk.
– Så jag fick sy om 20 tyllkjolar och 20 svarta, knäkorta kjolar och skjortor. Efteråt var jag ganska mätt på det.
Men hon läste ändå en utbildning i teaterkostym, på distans genom folkhögskolan i Kalix.
I några år efter det velade hon kring vad hon skulle satsa på.
Hon hade tränat simning upp till 14-årsåldern i Tyringe SS och började jobba på en simskola, där hon bland annat hade hand om babysimmet.
Hon flyttade också ner till Malmö och fick sitt första barn.
Anna började läsa pedagogikkurser, funderade på att bli hantverkspedagog.
När simskolan gick i konkurs och hon stod utan jobb var hon tvungen att fatta ett beslut.
Hon satt och bläddrade bland olika utbildningar och rangordnade dem.
Högst upp kom historisk arkeologi och det är inom detta fält hon senare tog sin kandidatexamen.
Men hon hade hela tiden sneglat på museologin och skrev uppsatserna om museer från det arkeologiska perspektivet.
– I arkeologin har man det konkreta, man gräver i historien. Men vad visas sedan för allmänheten? Vad händer med det vetenskapliga i det publika?
Innan hon hoppade på ett masterprogram, där hon hade museologisk inriktning, läste hon några strökurser i ämnet och under en praktik på Kulturen i Lund förstod hon att hon hittat rätt.
Det var bredden på arbetsplatsen, de många olika rollerna, som lockade.
Man kunde jobba med att bygga upp utställningarna och vara kreativ eller hålla i det pedagogiska och berätta för besökarna, bland annat.
Hon fick frågan om hon ville ut och jobba på filialen på landet och på den vägen är det.
Att hon jobbat med barn och i dag har tre egna, samt både kan och gillar att sy, har visat sig vara utmärkta egenskaper på nämnda arbetsplats.
Inför sin första visning fick hon rådet att plocka ut det hon tycker är intressant, för man kan inte berätta precis allt.
Men hon låter också besökarnas intresse, särskilt de yngres, styra hur guidningen utvecklas.
– Jag pratar om olika saker varje gång jag har visning, i stort sett.
Hon berättar att människor reagerar på två sätt när de går runt i miljön och lär sig om dåtidens vardag.
Antingen blir de förskräckta över hur svårt det faktiskt var eller så säger de att folk nog ändå var lyckligare då.
Själv trivs hon bra och uppskattar lugnet och tystnaden (ja, förutom de skånska blommehönorna som kacklar och den galande tuppen som stör intervjun).
– Vissa är emot att man ska romantisera bilden av dåtiden, men jag tycker att man måste få lov att göra det lite, för det är en del av upplevelsen. Man ska känna att man kan vara en del av det, utan allt det jobbiga med sjukdomar och svält.
Även på fritiden tycker hon om att låta historien ta plats och går ofta och gärna på museer.
Besöken kan hon inspireras av på det professionella planet, att se hur andra institutioner jobbar med att fånga uppmärksamheten.
Hon tycker särskilt om utställningar som är lite mer interaktiva, inte bara föremål i montrar med skyltar på.
– Jag tycker det är kul när det finns saker man kan röra och prova på. Jag tror det är viktigt för att väcka intresse att man får vara fysiskt delaktig. Och inte bara barn, vuxna behöver också det.
I höst fortsätter hennes timanställning på det stora museet i Lund, där hon bland annat kommer att sy rekvisita.
– De har restaurerat Onsjöstugan och där behövs dräkter till skådespelarna, så jag ska sy klänningar i olika storlekar.
Men innan dess väntar ytterligare några veckor som skånsk piga i fält.
Trots att hon redan kan mycket om hur det var förr får hon ständigt nya tillfällen att fördjupa kunskaperna.
– Det jag tycker är givande med att jobba så här är att när man står ansikte med ansikte med någon så har de ofta lika mycket att berätta för mig som jag har för dem. Det finns så mycket berättelser och jag har lärt mig jättemycket av besökarna.
Namn: Anna Kron Tegnér
Ålder: 30 år.
Uppväxt: Utanför Röke.
Bor: I norra Lund sedan sju år tillbaka.
Familj: Man och tre barn åtta, sex och fyra år gamla. En unghund av rasen Siberian Husky.
Yrke: Museolog men också utbildad i arkeologi. Jobbar just nu som museivärd på Kulturen och på Kulturens Östarp.
Favoritmuseum: Om hon inte får välja Kulturen väljer hon Skansen. ”Jag tycker väldigt mycket om friluftsmuseer, och det är urfadern till alla friluftsmuseer. Även om Kulturen bara var ett år efter”. Gillar också Världskulturmuseet i Göteborgs barnutställning.
Intressen: Historia, hantverk och natur. Hon är ledare inom Friluftsfrämjandets mullegrupp för sexåringar. Tycker också om att odla.