Annons

Järnvägens historia blev lågornas rov

Det var en del av Hässleholms historia som ödelades i eldsvådan – men kommunen hade än så länge inga planer för det gamla godsmagasinet.
Hässleholm • Publicerad 15 augusti 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Många bilister saktade ner och flera stannade för att på nära håll se förödelsen vid det nedbrunna godsmagasinet intill järnvägen. Med mobilkameror och systemkameror dokumenterade de dagen efter den stora eldsvådan resterna efter branden ur olika vinklar.

Räddningstjänsten hade lämnat platsen klockan sex på morgonen, men röken låg under hela torsdagen fortfarande som en dimma över brandområdet och några enstaka små brandhärdar syntes bland de sotiga resterna.

Annons

Strax före klockan 15 och senare igen vid 18.40-tiden larmades Räddningstjänsten på nytt till området, efter att elden hämtat ny kraft.

– Vi var där och kontrollerade men det ryker och brinner lite grann hela tiden, berättar insatsledaren Christian Thulin vid Räddningstjänsten.

”Kommer att ta en jävla tid”

Reparatörer i gula västar åkte upp och ner i skyliftar för att påbörja det mödosamma arbetet med att återställa järnvägsområdet.

– Det här kommer att ta en jävla tid, konstaterade en man som väntade på att få rycka in och jobba på brandplatsen.

Han suckade tungt.

– Det är tur att det finns en modell av byggnaden hos Hässleholms modelljärnväg.

Fastigheten som blev lågornas rov under onsdagen köptes av kommunen vid årsskiftet 2017-18 för tolv miljoner kronor.

Beslutet att förvärva fastigheten som omfattar totalt 11 465 kvadratmeter klubbades igenom i kommunfullmäktige i december 2017. Sverigedemokraterna och Folkets Väl röstade nej. Det var då fjärde gången som ärendet var upp i fullmäktige, efter att tre olika värderingar gjorts som visade på vitt skilda summor.

Beslutet togs innan Lars Johnsson (M) tillträdde men han konstaterar att köpet föregicks av planerna på höghastighetsjärnvägen och de tusentals nya bostäder som ingick i överenskommelsen.

Bevaransvärda – men utan skydd

Huruvida godsmagasinet och de andra historiska byggnaderna skulle bevaras var inte bestämt.

Annons

– Det finns såvitt jag vet ett spårreservat på 40 meter om vardera sidan av järnvägen, vilket betyder att det fanns risk för att byggnaden hade stått i vägen när Trafikverket framöver ska bygga fyrspår. Men exakt hur de nya spåren ska dras är inte klart, säger han.

Byggnaderna var enligt lokalhistorikern Torsten Karlson bevaransvärda, men hade inget formellt skydd.

– Det var något som man skulle ta ställning till i framtiden, i samband med planerna för området, säger Lars Johnsson.

Kommunens tekniska förvaltning har nu lämnat in en skadeanmälan och en sanering på platsen ska påbörjas så snart det är möjligt.

– Byggnaden har ju i princip stått tom förutom att kultur och fritidsförvaltningen förvarat en del material där, berättar tekniske chefen Mats Svensson.

bild 1/3
Många nyfikna hässleholmare besökte brandplatsen under torsdagen.Foto: Kristina Höjendal
Av byggnaden återstår nu bara pyrande brandrester.Foto: Sofia Åström
Ett par bilar som stod i byggnaden blev utbrända.Foto: Kristina Höjendal
Många nyfikna hässleholmare besökte brandplatsen under torsdagen.Foto: Kristina Höjendal
Av byggnaden återstår nu bara pyrande brandrester.Foto: Sofia Åström
Kristina HöjendalSkicka e-post
Helén FingalssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons