Annons

Världen är hennes arbetsfält

Personligt Elisabet Strids sopran hörs numera på operascener världen runt.
Personligt • Publicerad 21 augusti 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Elisabet Strids sopran hörs numera på operascener världen runt. Den här säsongen har hon sjungit i Tel Aviv, i Hongkong, i Düsseldorf, i Stuttgart. Nu förbereder hon sig för engagemang i Göteborg, Madrid, Chicago, Berlin och Budapest.

Så total semester har hon inte när hon nu för en gångs skull kan tillbringa lite längre tid hemma i huset i Hörby, som hon köpte för sju år sedan. Nya roller ska studeras in, rösten måste hållas i någorlunda trim: när som helst kan telefonen ringa om ett jobb med kort varsel.

Annons

– Semestern började i går, slår hon fast när vi träffas ett par dagar efter festkonserterna till Birgit Nilssons minne, som hölls i Västra Karup härom helgen.

Elisabet Strid var en av flera framstående sångerskor som sjöng arior som också förknippas med la Nilsson.

Det var en hyllning hon gärna deltog i.

– Birgit Nilsson är min förebild. Lyssnar jag på en operasångerska är det alltid Birgit Nilsson. Att lyssna på henne är en sånglektion i sig; man kan lära sig väldigt mycket av hennes sätt att förhålla sig till de där stora mastodontrollerna.

Liksom Birgit Nilsson har Elisabet Strid också en bred repertoar när det gäller just Wagneroperor.

Men det var Dvoraks opera Rusalka som verkligen satte fart på karriären. Men mer om det senare.

Elisabet Strid växte upp i Malmö, men när familjen flyttade till Oderup i Hörbytrakten gick hon de två sista grundskoleåren där.

Hon berättar att det alltid sjöngs mycket hemma, till gitarr och dragspel.

– Vi har ett par gamla riksspelmän från Norrland i släkten också, på pappas sida.

När det blev dags för gymnasiet flyttade hon tillbaka till Malmö.

Annons

Hon gick musikklass på Heleneholmsskolan. I utbildningen ingick att man skulle pröva på olika genrer. Hon ger läraren Irene Davidsson-Iderberg tacken för att ha introducerat henne för den klassiska sången.

– Jag tyckte att det var jätteroligt – jag hade hittat platsen för min röst.

Hon tilltalades också av att man kunde spela teater samtidigt som man sjöng. Hon var med i små operaensembler på skolan och hon gick med i Opera semplice, ett amatörsällskap i Malmö.

Hon tog sånglektioner för Karin Mang Habashi, själv en gång stjärna på Malmöoperan.

– Hon är fortfarande min sångpedagog – hon har hela tiden stått vid min sida.

Men riktigt helhjärtat vågade hon inte satsa på en sångkarriär.

Så hon läste till sjuksköterska och började arbeta på sjukhuset i Malmö.

– Men jag jobbade hela tiden för att komma in på Operahögskolan.

2000 lyckades det och Elisabet Strid flyttade till kungliga huvudstaden.

Men, säger hon, då kände hon ännu inte inom sig identiteten som sångerska, var fortfarande sköterskan som sjöng.

Annons

Hon rönte snart uppskattning, fick Jenny Lindstipendiet och Christina Nilssonstipendiet, självförtroendet stärktes. Operadebuten skedde vid Vadstenaakademin 2003, medan hon fortfarande studerade, i den nyskrivna operan Byrgitta.

Efter Operahögskolan enrollerades hon av Norrlandsoperan i Umeå. Och det var där hon stötte på Rusalka.

– Vi gjorde den tillsammans med operan i Kapstaden – på originalspråk.

Det var det som gjorde att telefonen ett par år senare ringde, när operan i Helsingfors snabbt behövde ha tag i någon som kunde hoppa in och sjunga Rusalka på tjeckiska.

På den tiden gjorde Elisabet Strid fortfarande inhopp i vården, eftersom engagemangen som sångare ännu inte var tillräckligt många och välbetalda för att försörja sig på. Även om hon till exempel hunnit debutera på Malmöoperan i La Bohème.

– Jag hade just skrivit kontrakt om två månader på sjukhuset i Malmö. Jag ringde dit och bad: Snälla, lös mig från det, jag har fått mitt livs chans!

På sjukhuset var man förstående, hon kunde sjunga Rusalka i Helsingfors. Där fick hon samarbeta med dirigenten Ivan Anguélov, som kommit att betyda mycket för henne – därtill fick hon hans fru som agent.

– Det är väldigt viktigt med en bra agent.

Nu kom hon in på de tyska scenerna:

– Där finns 96 operahus.

Annons

Där finns också en stor och kunnig publik; Elisabet Strid kunde etablera sitt namn – recensenter brukar nämna hennes starka scennärvaro.

Nu är alltså världen hennes arbetsfält; hon tippar att hon är på resande fot åtminstone 80 procent av året.

Att vara operasångare med engagemang en bit hemifrån ära en speciell tillvaro. Under repetitionsperioder brukar man ha fullt upp att göra, men när föreställningarna väl sätter igång har man plötsligt en hel del tom tid mellan framträdandena, som det ibland kan vara flera dagar emellan.

Hon ser till att sköta sitt eget hushåll. Det gäller att skapa sig en vettig, normal vardag, hitta ett dagligt schema.

Det händer att hon uppträder på hemmaplan i Hörby också. Hon har gått med i Lions och bidrar med att göra åtminstone en konsert om året där intäkterna går till föreningens verksamhet - mycket av inredningen hemma i Hörby kommer för övtigt från deras loppmarknad.

Hon saknar de där lite mindre, intimare konserterna som hon inte riktigt har plats för i spelschemat längre:

– Det är tråkigt, för jag tycker om att förmedla känslor i ett lite mindre format. Jag gjorde det mycket under min skoltid och jag saknar det väldigt mycket.

Elisabet Strid är rädd om sin röst, berättar att hon upplevt hur jämnåriga sångerskor helt enkelt sjungit slut på sig, till exempel genom att ge sig på alltför krävande saker alltför tidigt i karriären.

– Man behöver bra rådgivare – om man väljer fel kan det ta slut fort.

Därför, säger hon, finns det roller hon gärna skulle vilja sjunga, men väljer att vänta med några år. Hon nämner kraftprov som Strauss Elektra och vissa av Wagners Brünhilderoller.

Annons

– Det är inget som jag vill göra dagligen ännu. Jag måste spara de riktigt krävande rollerna till senare.

Slutligen: vad lyssnar Elisabet Strid själv på?

– Inte så mycket klassiskt, faktiskt. Jag tycker att det är väldigt roligt att lyssna 30- och 40-talsschlager, på Ulla Billquist, Zarah Leander och den typen av sångerskor.

bild 1/3
Elisabet Strid som Sieglinde i Valkyrian i Deutsche Oper am Rhein.
Foto: Hans Joerg Michel
Elisabet Strid i sitt gröna rum hemma i Hörby.
Foto: Håkan Jacobsson
Elisabet Strid som Salome i Leipzig. Recensenter nämner gärna hennes straka scennärvaro.Foto: Kirsten Nijhof
Elisabet Strid som Sieglinde i Valkyrian i Deutsche Oper am Rhein.
Foto: Hans Joerg Michel
Elisabet Strid i sitt gröna rum hemma i Hörby.
Foto: Håkan Jacobsson
Fakta:

Namn: Elisabet Strid

Ålder: 43 år

Yrke: Operasångerska

Bor: Villa i Hörby

Aktuell: Semestrar hemma mellan engagemang på scener runt om i världen.

Övrigt: Hon har en hemsida, med adressen elisabetstridsoprano.com

Håkan JacobssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons