Roy Andersson tillbaka i Venedig
Livfullt mångfald av filmer i det officiella tävlingsprogrammet och i sidosektioner kännetecknar årets filmfestival i Venedig, världens äldsta.
Festivalen är känd för sin konstnärlighet och det finaste priset, Guldlejonet, kommer på tredje plats efter Guldpalmen i Cannes och Guldbjörnen i Berlin i filmvärlden.
En av dem som deltar i det officiella tävlingsprogrammet är svenska regissören Roy Andersson med sin nya film Om det oändliga. Roy Andersson vann Guldlejonet för sin förra film, En duva satt på en gren och funderade på tillvaron, 2014.
Det är stort att han är tillbaka med ny film på en av världens främsta filmfestivaler. Om det oändliga har som i Anderssons filmer ingen traditionell handling utan utforskar på sitt eget sätt människans existentiella tillvaro mellan det komiska och tragiska med poetisk kraft och perfektion.
Dock finns inte den drastiska humor som i tidigare filmer. Det är en annan mer lågmäld variant som ändå får publiken på den gigantiska biografen Sala grande att gapskratta. Till exempel då en präst söker upp en läkare för att han tappat sin tro. Dessutom är Andersson excellent som konstnär i att skapa filmbilder i ljusdunkel, som hos Rembrandt eller existentiell känsla som hos Hopper. det är filmbilder som uppskattas här i Venedig. Här finns också egensinniga scener som en pappa med liten dotter som har svårt att ta sig fram i regnet. O ch den konstellationen har jag sett i hans tidigare filmer, aldrig en mor med barn.
– Min favoritfilm är Cykeltjuven, en vacker film som är sann, den bästa konsten är sann!, säger Roy Andersson bland annat på den välbesökta presskonferensen i Venedig.
Steven Soderberghs The Laundromat med Meryl Streep, Antonio Banderas och Gary Oldman deltar också i tävlingen om Guldlejonet. Det är en underhållande film om internationell penningtvätt, korruption och skatteflykt som avslöjats i Panamadokumenten. Det är konspiration på hög nivå, en ekonomisk thriller som både gestaltar korruption och förklarar den, då två herrar i kostym sakkunnigt guidar oss genom olika sätt att fixa fram /förstöra pengar. Det här är en närmast genial film och med en Meryl Streep i högform.
En annan konspiration utspelas i ytterligare en annan tävlingsfilm – Olivier Assayas Wasp Network. den handlar om en grupp som på 1990-talet vill störta Fidel Castro. Det är en spännande historia med bra skådespelare, men inte ändå regissörens bästa film. Det är för mycket action och för lite eftertanke för det.
I tävlingen deltar också den tjeckiske regissören Vàclav Marhouls The painted bird. En drygt tre timmar lång klassisk 35 mm-film med utsökt foto.
Det är också den av tävlingsfilmerna som diskuteras mest i Venedig. Den hyllas av många filmkritiker för sin stora berättelse om 1900-talet i Europa men kritiseras också av många för överflödet av brutala våldsskildringar.
Svenska skådespelaren Stellan Skarsgård är med i en av de få scener som avviker. Som tysk soldat under kriget får han order om att avrätta en judisk pojke men vägrar. The painted bird är en mycket välgjord och universell film, med koncis storytelling samtidigt som den är extremt brutal.
Venedigfestivalens konstnärlige chef Alberto Barbera har på senare tid fått kritik för att alltför få kvinnliga regissörer är med i det officiella tävlingsprogrammet. I år är det bara två - Shannon Murphy och Haitfa al-Mansour. Haitfa al-Mansour film har titeln The perfect candidate och Shannon Murphys Babyteeth, Babyteeth är en stark film om en familj med sjuk dotter, arga föräldrar och en tuff, drogberoende pojkvän. Bra skådespelare skapar levande liv och snacket går att den vinner i Venedig. På lördag får vi se.