Annons

Ny väg på väg vid Skeakorset

STOBY Arbetet med att bygga en bussgata på Sandbyvägen är igång och redan när busstidtabellerna läggs om i december får Stobyborna betydligt tätare bussturer än i dag.– Vi ska kunna öppna för trafik den 15 november, säger Dennis Andersson, projektenhetschef på Trafikverket.
Hässleholm • Publicerad 7 september 2019 • Uppdaterad 13 december 2021
Bakom jordvallen susar trafiken på väg 23 förbi Stoby, men snart har en förskjuten trevägskorsning skapats i Skeakorset. Det gör det möjligt för regionbuss 542 att åka inom Stoby vilket ger invånarna betydligt tätare bussturer. Foto: Pernilla Ekdahl
Bakom jordvallen susar trafiken på väg 23 förbi Stoby, men snart har en förskjuten trevägskorsning skapats i Skeakorset. Det gör det möjligt för regionbuss 542 att åka inom Stoby vilket ger invånarna betydligt tätare bussturer. Foto: Pernilla Ekdahl

Det har varit en långdragen fråga som varit ända uppe på regeringens bord men nu är arbetet som ska göra det möjligt för Skånetrafikens regionbuss 542, som trafikerar sträckan Sibbhult-Broby-Hässleholm, att köra inom Stoby i full gång.

– Mellan 250 och 300 meter ny väg ska anläggas, säger Dennis Andersson på Trafikverket.

Annons

Sedan beslutet om bussgatan togs har prislappen stigit från projekterade 4,8 miljoner kronor till 5,2.

– Det beror, skulle jag säga, på att det är högtryck på marknaden för entreprenadverksamhet. Det gör att prisbilden går upp lite, säger Dennis Andersson.

Det som händer just nu är att Sandbyvägen, i dag en återvändsgränd för allt annat än gång- och cykeltrafik och jordbruksmaskiner, förlängs och ansluts till väg 23 norr om Skeakorset i vad som kallas en förskjuten trevägskorsning.

På så sätt blir det möjligt för bussar som kommer från Hässleholm via Stoby att göra en högersväng ut på väg 23, färdas en kort bit och sedan svänga vänster in på väg 119. Detsamma, fast omvänt, gäller för busstrafik i den andra körriktningen.

För Stobyborna innebär det en klart tätare busstrafik än de senaste åren, då de varit förvisade till busslinje 536 till Hästveda, som går så sällan att den inte uppfyller kraven på god kollektivtrafikförsörjning, och stadsbusslinje 3, som tillfälligt kört inom Stoby.

En anledning till att ärendet dragit ut på tiden är att Glenn Oredsson på Skea Gård, som äger marken där den nya vägstumpen nu anläggs, överklagade beslutet om bussgata till regeringen, bland annat med motiveringen att effekterna för de boende inte utretts tillräckligt och att värdefull jordbruksmark skulle gå förlorad.

Hans överklagan vann dock inget gehör.

– Näringsdepartementet ansåg inte att de synpunkter vi hade övervägde fördelarna, men jag räknade inte med något annat, säger Glenn Oredsson.

Även om Trafikverket bara behöver ta ett knappt tunnland av hans mark i anspråk för själva vägbygget har han fått löfte om att kompenseras ekonomiskt även för den mark som hamnar mellan den nuvarande gång- och cykelvägen, som ska vara kvar som förut, och den nya bussgatan, och därmed i princip blir obrukbar.

Trots om han överklagade beslutet om bussgatan ser han fördelar med den.

Annons

– Det blir bättre för Stobyborna, som får bättre kollektivtrafik, och billigare för Hässleholms kommun som kör stadsbuss där nu, men resan kommer att ta längre tid för de som åker från Glimåkra och Broby till Hässleholm, säger han.

Kostnaden för bussgatan delas lika mellan Trafikverket och Hässleholms kommun och enligt Skånetrafiken behöver Stobyborna inte vänta så länge till på en bättre kollektivtrafik.

– Från och med december, när tidtabellen läggs om, får Stobyborna en större turtäthet, säger Tomas Johansson på Skånetrafikens presstjänst.

Pernilla EkdahlSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons