Annons

De vill motverka att unga radikaliseras

broby I två dagar samlas deltagare från sex EU-länder i Broby. De deltar i ett projekt för att förebygga radikalisering bland unga och riktar in sig på åldern 10-12 år. Meningen är att arbeta fram ett pedagogiskt hjälpmedel till lärare.
Östra Göinge • Publicerad 9 september 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Utbildningspaketet kombinerar aktiviteter i klassrummet och under projekttiden ska ett digitalt spel utvecklas för eleverna.

Paketet är uppdelat i fem moduler som bidrar till att underlätta en dialog om social integration: självkontroll, moral, inkludering och mångfald, kritiskt tänkande och förebyggande radikalisering. Det vänder sig både till lärare och föräldrar.

Annons

Mötet i Broby är det tredje inom ramen för projektet som heter Stronger together (starkare tillsammans) och drivs som ett Erasmus-projekt. Kickoffen var i Vejle i november 2018 och däremellan har de hunnit träffas i Italien. Belgien, Tyskland och Makedonien är de andra länderna som deltar och dit alla deltagare ska åka. Slutkonferensen är i Belgien i september 2020.

Från Östra Göinge kommun deltar tre lärare, skolsköterskan Sofi Nordlund, Lena Månsson som är samordnare i nyanländas lärande och Stefan Lundin, IKT-pedagog i Östra Göinge kommun.

Grunden för arbetet är hämtat från professor P O Wikström, som numera arbetar i Cambridge och som forskar på att motverka radikalisering. Så här sa han till SVT i september 2017:

”Det är inte frånvarande pappor och brist på fritidsgårdar som avgör om någon blir kriminell. Det är värderingarna och moralen i omgivningen. Nu varnar han för vad som kan hända när skolorna inte fungerar.

– Skolan är kanske samhällets bästa chans att göra någonting.”

Men radikalisering kan se olika ut i olika länder, säger Lena Månsson och Sarah-Louise Mårtensson.

– Varje land har olika förutsättningar, säger Sarah-Louise Mårtensson, som i grunden är antropolog. Men vi vill stärka unga och motverka utanförskap, det är universellt.

De säger att radikalisering kan se annorlunda ut, i Tyskland har de till exempel problem med högerradikalisering.

– Vi följer SÄPO:s definition av våldsbejakande extremism, säger Lena Månsson, det kan handla om höger- eller vänstergrupper eller islamistisk radikalisering.

De säger också att det viktiga är att förebygga radikalisering och rikta sig till barnen innan något har hunnit hända.

Annons

– Vi ser ju inga tendenser i Östra Göinge kommun här och nu, säger Lena Månsson, det är därför vi ska jobba förebyggande och rikta in oss på årskurs 4-6. Men lärarna saknar konkret undervisningsmaterial men nu ska de med vårt arbete få hjälp med det och det ser vi som positivt.

Projektet går hand i hand med det värdegrundsarbete som skolorna redan arbetar med utifrån Läroplanen (Lgr 11).

bild 1/3
Stefan Lundin och René Bigum kollar på hur det digitala spelet ser ut i nuvarande version. 	       FOTO: SUSANNE GÄRE
Deltagarna i projektet ”Stronger together” arbetar med att ta fram en läroplan som ska visualiseras i form av ett spel och meningen är att tankar ska väckas hos barnen. I förgrunden Sofi Nordlund, skolsköterska i Östra Göinge kommun. 
	       FOTO: SUSANNE GÄRE
Lena Månsson och Sarah-Louise Mårtensson diskuterar läroplanen.                    		            FOTO: SUSANNE GÄRE
Stefan Lundin och René Bigum kollar på hur det digitala spelet ser ut i nuvarande version. 	       FOTO: SUSANNE GÄRE
Deltagarna i projektet ”Stronger together” arbetar med att ta fram en läroplan som ska visualiseras i form av ett spel och meningen är att tankar ska väckas hos barnen. I förgrunden Sofi Nordlund, skolsköterska i Östra Göinge kommun. 
	       FOTO: SUSANNE GÄRE
Susanne GäreSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons