Annons

Slopade hållplatser gav färre resenärer

Hässleholm • Publicerad 10 september 2019 • Uppdaterad 14 december 2021
Det finns nio övergivna busskurer utmed Belevägen runt Ljungdala. Busslinje 1 slutade köra här för snart tio månader sedan. Resandet har minskat med fyra procent.  Foto: carl-Johan bauler
Det finns nio övergivna busskurer utmed Belevägen runt Ljungdala. Busslinje 1 slutade köra här för snart tio månader sedan. Resandet har minskat med fyra procent. Foto: carl-Johan bauler

– Fram till juli i år gjordes 180 000 resor på linje 1 i Hässleholm. Hållplatserna Ljungdala skola, Karlavägen och Drivhusvägen fortsätter att ha en positiv utveckling sedan förändringen i december 2018. En viss positiv förändring går även att se på Ljungdala centrum samt Gärdesvägen, som trafikeras av både stadsbuss och regionbuss, berättar Emma Eriksson, affärschef för affärsområde buss på Skånetrafiken.

Totalt har resandet på linje 1 minskat med fyra procent sedan december.

Annons

Det är inget som oroar, eller förvånar Skånetrafiken.

– Resandet generellt på en linje påverkas av fler faktorer. När en större förändring görs av kollektivtrafiken sker det inte en större resandeökning över en natt. Det tar upp till två år innan det går att utvärdera huruvida det är något som ytterligare bör förändras, förklarar Emma Eriksson.

Med tanke på att bara nio månader har förflutit sedan förändringen är det, enligt Emma Eriksson, ännu för tidigt att säga hur resandet kommer att utvecklas på linje 1 i Ljungdala.

När tidningen avslöjade att Skånetrafiken planerade att dra in nio hållplatser på den så kallade slingan runt Ljungdala, kom protester från boende i i området.

Förändringen innebar att de som bor vid hållplatserna Bågvägen, Mistelvägen, Valhallsvägen, Emblavägen, Sagovägen, Alfavägen, Siriusvägen, Vintergatan och Galaxvägen nu får ta sig till hållplatsen vid Ljungdalaskolan eller Karlavägen.

Anledningen till att Skånetrafiken slopade hållplatserna var att skapa en attraktivare och effektivare busslinje. Dessutom var resandeunderlaget ganska magert, enligt Skånetrafiken.

Agron Zhusi, boende med två barn som åkte med bussen från Sagovägen till Thorén Framtid på Garnisonen fick ta sig till Ljungdalaskolans hållplats. Han drog igång en namninsamling och fick ihop 152 namn mot indragningen, som lämnades över till kommunledningen.

Pensionärsorganisationer protesterade mot att många äldre fick för långt till bussen för sina ärenden. I dag finns hållplatserna kvar, men inga bussar stannar där längre.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons