Tåg, bättre än sitt rykte
n Jag tågpendlar till Malmö dagligen sedan mer än 10 år. Jag håller med onsdagens tågtrafikklagare om att underhållet på banorna med största sannolikhet är eftersatt. Orsakerna till det misstänker jag kan stavas politik och ideologi. Borgerliga krafter vill att företagarna skall tjäna pengar i första hand och nyttan för brukare kommer i andra hand eller inte alls. Men det jag som daglig pendlare ofta kommer i kontakt med är sällantågåkare som råkar ut för en försening, nog så störande om man skall passa en flygavgång men dessa sällanåkare brukar dock framställa tågtrafiken som totalt undermålig trots nästan ingen egen erfarenhet.
Min bild är att 20 dagar i månaden fungerar resorna med mindre än fem, tio minuters avvikelse vilket jag anser att man alltid behöver ha marginal för oavsett färdsätt. Jag har bilpendlat till Malmö under 15 månader en period då jobbet krävde att jag hade bilen med mig och det kunde absolut skilja tio minuter på körtiden mellan Hässleholm och Malmö och då har jag inte beräknat att tåget alltid är 15-20 minuter snabbare än bilen om man håller sig till hastighetsgränserna. Vi är hundratals varje dag som reser med tåg från Hässleholm mot Lund-Malmö och jag är övertygad om att vi inte skulle fortsätta med det om trafiken var så undermålig som den ibland framställs som. Senaste stora avvikelsen hade ingen koppling till banornas underhåll. (Branden i Hässleholm). Vi skall inte heller bortse från att det är ett billigt (1 199 kronor i månaden obegränsat antal resor i hela Skåne) sätt att resa och dessutom miljövänligare än bil och buss.

Dagens fråga

Klarade du din uppkörning på första försöket?

Loading ... Loading ...