Lyckad premiär på hemmaplan
Och även om – säger hon – hon sjungit på den här arenan förr, så var det när ett bostadsbolag hade fest och ”kanske inte riktigt samma sak.” Med andra ord, det finns inget sken att hålla uppe, Sanna sticker genast hål på bubblan och öppnar upp mellan scen och salong.
Helt klart var det en speciell kväll både för publik och artist när ortens stora stjärna kom hem med sin show. Och det blev också en lyckad premiär på hemmaplan när Sanna Nielsen fick visa sitt sanna jag för den allra närmaste publiken med många ur familjen och många vänner på parketten. Kanske var det en och annan i folkmängden som blev lite förvånad över Bromöllatösens exklusiva musiksmak, för i den här glamorösa föreställningen med massor av glitter och kostymbyten bjuder Sanna Nielsen på den musik hon själv älskade att sjunga hemma i det rosa flickrummet. Därför är det en cool och sexig soul-Sanna som tillsammans med orkestern drar igång showen med” I feel a song in my heart” och ”Feel good”, där publiken får vara med på lite ”nanana-allsång”. Kvällens mesta allsång är också av det mer avancerade slaget – publiken får sjunga med i ”I’m in love” – inte det lättaste, men å andra sidan har Sanna förnyat allsångskatalogen på Skansen också.
Med ”Mitt Sanna jag” kan man ändå påstå att Sanna utmanar publiken på flera olika sätt – och hon ror elegant i land projektet också i arenaform. Att hon klarar av det konststycket beror på att hon precis som i inledningen mitt i diva-glittret och glamouren också bjuder på sig själv på ett äkta och chosefritt sätt, hon kombinerar stjärnkvalité med folklighet och ”vanlighet”. I ett inslag (Sanna från Bromölla,) pratar hon om just sin omtalade vanlighet, en egenskap som konstaterar hon, faktiskt är ovanlig.
Att översätta alla scener från en krogshow till en arena, vilket man gjort så gott som rakt av, gör att det händer saker med föreställningen. Vissa scener gör sig ännu bättre i arenaformat, till exempel blir ”Big Love” med Joakim Ramsell på den karaktäristiska gitarrslingan en riktig rockrysare och Destiny’s Childs ”Survivor” med en Sanna med attityd och i en catsuit som Beyoncé kunde burit blir en otroligt läcker showstopper i slutminuterna. I de mer avskalade och nära numren där Sanna berättar minnen från skoltiden kommer hon ut på en liten scen mitt i arenan och kommer närmare publiken.
Sanna får jobba extra hårt i arenan, men hon har koll på rösten och briljerar i nummer som ”Undo”. Och det märks att hon har gjort den här showen ett antal gånger och att hon vant sig vid en entusiastisk publik. På premiären på Hamburger Börs i Stockholm i januari var det en betydligt mer nervös Sanna som gjorde sin ”Empty Room” vid pianot, här fick den kanske lite mindre av den nerven, men å andra sidan visade Sanna Nielsen också att hennes succéartade år hittills med show i huvudstaden och en härlig sommar på Skansen kanske har tvättat bort en del tvivel som hon kämpat med.
På slutet stod arenapubliken upp och ville inte riktigt släppa iväg sin lokala stjärna. Nu fortsätter turnén och i Skåne kommer man bland annat till Helsingborg den 5 oktober och till Malmö Arena den 26 oktober.
Mitt Sanna jag – en show De Luxe med Sanna Nielsen
Kapellmästare: Stefan Brunzell med musiker Joakim Ramsell, Jonas Lidholm, Malin My Wall, Per Björling, Wojtek Goral, Agnes Grahn
Manus: Camilla Läckberg, Sanna Nielsen, Vera Prada
Scenografi: Tobias Brodd
Ljus: Palle Palmé
Ljud: David Granditsky
Kostym: Dennis Bröchner och Lars Wallin
Regi: Vera Prada
Turnépremiär på Kristianstad Arena den 14 september 2019