Annons

Modernaste depån invigs till våren

Hässleholm Här härskar högteknologi och logistik ner till minsta detalj. Till och med vakuumtömningen av fekalier är supermodern. Bygget av Hässleholmsdepån för Öresundstågen är nästan klar. Nu återstår installationer och finjusteringar innan invigningen i maj nästa år.
Hässleholm • Publicerad 16 september 2019 • Uppdaterad 24 november 2021

Det är ett imponerande landmärke som har vuxit upp i Kärråkra sedan byggstarten 2018. Det 23 hektar stora området är 1,5 kilometer långt. Det järnvägstekniska delen med spår, växlar och system är färdig och sta testas i oktober. Den nya tågdepån består av fem byggnader: verkstad, kontor, städbyggnad, hjulsvarv, kombihall samt en mottagningsstation och en städplattform. Allt som allt blir det 26 500 kvadratmeter golvyta samt ca tio kilometer järnvägsspår och 41 växlar.

Annons

Tre nya spår, varav två huvudspår, leder till depån från stationsområdet. 41 växlar fördelar och flyttar tåg och vagnar mellan de olika stationerna på området i en effektiv logistik.

Ett stickspår leder in i kombihallen med olika fack för tågtvätt, borttagning av kadaver och is. Det fungerar precis som en biltvätt. Tågen rullar igenom automattvätten och skrubbas rena med högtryck och stora roterande borstar.

Annons

Den stora verkstadshallen på 13 800 kvadratmeter med en takhöjd på tolv meter innehåller fem hallar för olika åtgärder. I lackboxen stripas och lackas tågen. Ett litet lok drar in tågsetet i boxen.

I den stora verkstadshallen finns även kontor, matsal och omklädningsrum med duschar. Här ska de olika skiften vila, äta och tvätta sig dygnet runt.

Annons

Dessutom har Region Skåne ett samfinansieringsprojekt tillsammans med Trafikverket för sträckan söder om depån in mot bangården. Öresundstågens underhåll sköts för närvarande i Danmark, men kommer att flyttas över till den nya depån i utanför Hässleholm när den blir färdig.

bild 1/7
– Jag längtar till den dag då tågen står här, säger Petter Bringsarve.                                                             Foto: Stefan Sandström
Tågdepån i Hässleholm.
Foto: Stefan Sandström
Tågdepån i Hässleholm.
Foto: Stefan Sandström
Den stora verkstadshallen rymmer fem mindre hallar under ett tak. 
Foto: Stefan Sandström
Mattias Granberg jobbar med elinstallation i tvätthallen.                                                                        Foto: Stefan Sandström
I tvätthallen saneras tågen från kadaver och körs genom en högtryckstvätt och torkfläktar.                   Foto: Stefan Sandström
Hjulsvarven väger över femton ton och kan svarva fyra hjul samtidigt.                                                            Foto: Stefan Sandström
– Jag längtar till den dag då tågen står här, säger Petter Bringsarve.                                                             Foto: Stefan Sandström
Tågdepån i Hässleholm.
Foto: Stefan Sandström
Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons