Modernaste depån invigs till våren
Det är ett imponerande landmärke som har vuxit upp i Kärråkra sedan byggstarten 2018. Det 23 hektar stora området är 1,5 kilometer långt. Det järnvägstekniska delen med spår, växlar och system är färdig och sta testas i oktober. Den nya tågdepån består av fem byggnader: verkstad, kontor, städbyggnad, hjulsvarv, kombihall samt en mottagningsstation och en städplattform. Allt som allt blir det 26 500 kvadratmeter golvyta samt ca tio kilometer järnvägsspår och 41 växlar.
Tre nya spår, varav två huvudspår, leder till depån från stationsområdet. 41 växlar fördelar och flyttar tåg och vagnar mellan de olika stationerna på området i en effektiv logistik.
Ett stickspår leder in i kombihallen med olika fack för tågtvätt, borttagning av kadaver och is. Det fungerar precis som en biltvätt. Tågen rullar igenom automattvätten och skrubbas rena med högtryck och stora roterande borstar.
Den stora verkstadshallen på 13 800 kvadratmeter med en takhöjd på tolv meter innehåller fem hallar för olika åtgärder. I lackboxen stripas och lackas tågen. Ett litet lok drar in tågsetet i boxen.
I den stora verkstadshallen finns även kontor, matsal och omklädningsrum med duschar. Här ska de olika skiften vila, äta och tvätta sig dygnet runt.
Dessutom har Region Skåne ett samfinansieringsprojekt tillsammans med Trafikverket för sträckan söder om depån in mot bangården. Öresundstågens underhåll sköts för närvarande i Danmark, men kommer att flyttas över till den nya depån i utanför Hässleholm när den blir färdig.