Annons

Om att falla på eget grepp eller inte

Opinion Mjölkkriget 2.0 har kommit igång. Det framgångsrika företaget Oatly retar med sin nya reklamkampanj.
Opinion • Publicerad 17 september 2019 • Uppdaterad 24 november 2021

Mjölkkriget 2.0 har kommit igång. Det framgångsrika, Skånebaserade, företaget Oatly retar med sin nya reklamkampanj gallfeber på fler än svenska mjölkbönder. När de för några år sen utmanade Arla verkade det mest vara de närmast sörjande som var arga, men den här gången kanske Oatly faller på eget grepp. Det vore synd, för Oatly är ett kaxigt bolag som nu mer än väl kan stå upp mot den som tidigare kallades jätten Goliat. Oatly är inte underdog längre, särskilt inte med kinesiska riskkapitalister som ägare.

Kampanjen Spola mjölken har fått även tidigare Oatlyvänliga personer att reagera. Att mjölkkor är en av förutsättningarna för ett öppet landskap och biologisk mångfald är något som Oatly i princip bortser från. I stället kör man det globala perspektivet, som kanske inte blir helt relevant i Sverige och därmed retar så många.

Annons

Det är tråkigt att provokation har blivit Oatlys signum, det borde ha räckt med annorlunda kampanjer eftersom produkterna står sig bra i konkurrensen. Svensk havre är basen i flertalet av deras produkter, även om det i takt med Oatlys expansion innebär att även bönder i andra länder måste leverera råvaran. Det är onödigt att ställa mjölkbönder mot havrebönder, det kan ju i vissa fall till och med vara samma personer. Kritikerna nu menar att Oatly borde framhäva sin egen produkt i stället för att hacka på mjölk. För det är väl inte bara ett bolag för hardcore veganer?

Katarina Erlingson

Katarina ErlingsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons