Koreansk höst på Wanås
Bong. Bang. Dong. Varje gång träpendlarna slår emot någon av lerkrukorna bildas ett nytt ljud. Efterhand växer en oregelbunden rytmisk melodi fram, med inslag av både lugn och spänning. En melodi som fyller upp den stora logen på Wanås.
Ljudinstallation har konstnären döpt till Swing Jam och en given inspirationskälla torde ha varit gonggong-trumman, som inte minst används inom meditationsövningar.
Konstnären, 30-åriga koreanskan Kyung-Jin Cho, medger att gonggong-trumman funnits med på ett hörn. Men den främsta inspirationskällan, berättar hon, var en jordbävning som drabbade hemstaden Seoul 2016.
– Jag var på 18:e våningen i en lägenhet när det hände. När man sitter där under en jordbävning kan man inte ta sig ut. Det var en skrämmande upplevelse som verkligen fick mig att inse naturens kraft och människans oförmåga att kontrollera den. Swing Jam är ett försök att skapa en bild av den upplevelsen, säger hon.
Swing Jam började hon arbeta med 2017 i samband med att hon avlade examen på Konstfack i Stockholm. Året därpå ställdes konstverket ut för första gången och togs emot väl av kritikerna.
Sedan dess har Kyung-Jin Cho och hennes Swing Jam varit på Malta, i Uppsala, Stockholm igen och nu Wanås, där verket medverkar i stiftelsens höstvernissage.
– Att vi ställer ut Kyung-Jin Chos konst ingår i vår ambition att bredda vårt uttryck. Det är en symbios av både design och konst, säger Elisabeth Millqvist, curator Wanås konst.
Innan det begav sig till Sverige, Stockholm och Konstfack hade Kyung-Jin Cho en annan yrkesbana i åtanke. För tillsammans med dåvarande pojkvännen, och nuvarande maken, tog hon examen i arkitektur i Seoul.
När maken, Young Ill Kim, senare antogs till Lunds universitet för att läsa en masterutbildning i ämnet, flyttade Kyung-Jin Cho med honom.
– När jag kom hit sökte jag till Konstfack och trodde då att jag ansökte till en utbildning i industridesign, men det skulle ju visa sig att det snarare var inriktat på konst, berättar hon.
Konstens frihet passade dock koreanskan väl. Hon berättar att chansen att få arbeta med sitt eget uttryck och slippa arkitekt- och designyrkets ramverk är något hon är väldigt glad för.
Men att få inrikta sig på konsten har visat sig vara förlösande på flera vis.
– Hemma i Sydkorea var det mycket tryck från både föräldrar och samhälle att prestera, att skaffa sig en karriär och en familj, berättar Kyung-Jin Cho och fortsätter:
– Här slipper jag det trycket och känner verkligen att jag kan göra det jag vill göra. Jag älskar det.
I dag bor hon i en lägenhet i Stockholm tillsammans med Young Ill Kim. Han arbetar som arkitekt men bistår också Kyung-Jin Cho på hennes utställningar och skapande.
– Vi inspirerar varandra ganska mycket. Om hon säger något kan det bli inspiration till mitt jobb och det är ett ömsesidigt kunskapsutbyte. I de här konstinstallationerna bygger hon in sin egen kompetens inom arkitektur, säger Young Ill Kim.
Utställningen på Wanås börjar i dag, lördag 28 september, och därefter kan besökare ta del av den koreanska konstnärens verk till och med 22 december.
Förutom Swing Jam har Kyung-Jin Cho ställt ut ett helt nytt verk, som inte visats någon annanstans tidigare. Swing O, som installationen heter, finns inte i stora logen utan inne på Wanås konsthall.