Therese Kvist som Alice i Wonderland. Foto: Bodil Johansson

Alice på Mobilia

TEATER När Moomsteatern och Teater Insite sätter upp föreställningen Wonderland ihop får publiken lämna all logik utanför det magiska scenrummet. Man har dessutom bytt den traditionella teaterscenen mot ett köpcenter där allt kan hända. Som att vi trillar ner i ett djupt, djupt kaninhål.

Wonderland
Vad: Wonderland är ett samarbete mellan Moomsteatern och Teater Insite.
När: Premiär den 4 oktober, spelas till och med 1 november.
Hur: Totalt släpps 40 biljetter till vardera föreställning varav sex av dessa är ”vipbiljetter” där man som publik får uppdrag och medverkar i föreställningen.
Var: Föreställningen ges på Mobila, Per Albin Hanssons väg 32 A. Föreställningen börjar i köpcentret och rör sig sedan in till en lokal. Alla i publiken får vid ankomsten en kaninmask och en vit rock att ha på sig under föreställningen.
Koncept, manus och regi: Nina Jemth.
Konstnärlig ledare och konceptidé: Matthias Hahne Thorbjörnsson.
Producent: Erika Ehrnström.
Musik och ljud: Martin Kullberg.
Scenografi och ljus: Ilkka Häikiö.
Kostym och mask: Ulrika Arvidsson och Chiara Pellizzer.
Maskör: Agneta von Gegerfeldt.
Ensemble: Frida Andersson, Tryggve Algeus, Matthias Hahne Thorbjörnsson, Johanna Friberg, Nina Jemth, Therese Kvist, Ronnie Larsson, Niclas Lendemar, Dennis Nilsson och Jan Unestam.

– Här har du en kaninmask som du ska ta på dig och här har du en rock. Producenten Erika Ehrnström ger tydliga instruktioner om den vita kostymen som alla i publiken får ta på sig för att sedan kliva in genom kaninhålet till den underliga världen och hälsa på Alice, kaninen och alla andra i den klassiska berättelsen Alice i Underlandet som nu Moomsteatern i samarbete med Teater Insite framför på ett sätt som vi tidigare aldrig sett den, med premiär den 4 oktober.
– Publiken blir en installation i det här verket och man kan välja om man vill vara en invånare som får lite uppgifter under föreställningen eller om man vill vara en invånare som betraktar, förklarar Nina Jemth som stått för både dramatisering och regi.

Även om handlingen tar avstamp i Lewis Carrolls klassiska bok från 1865 så är det mycket som har ändrats. Som att hela historien börjar i ett köpcenter.
– Det är alltid speciellt att sätta tänderna i en klassiker. Man har så tydliga bilder och det tog jättelång tid innan jag lyckades befria mig från boken. Jag skrev tretton, fjorton olika versioner innan jag hittade rätt och kom till en slags kärna och en handling som kretsar kring det här med förändring. Vi är dessutom i ett köpcenter som är en slags vardaglig rutin för oss – och så uppstår det här kaninhålet mitt i allt det vardagliga. Det är det som är så spännande att undersöka, säger Nina Jemth.
– Jag kan nämligen uppleva att vi alla är vita kaniner i ett stort kaninhål som stressar och jagar omkring samtidigt som vi försöker förstå omvärlden genom olika diagnoser och appar. Där det mellanmänskliga, det nära mötet mellan människor har fått stryka med foten. Så på något sätt speglar berättelsen vår tid men det är också en historia om Alice och hennes resa. Man kan säga att hennes inre resa speglar den yttre världen och den yttre världen speglar den inre världen, fortsätter hon.

Moomsteaterns Therese Kvist som gör rollen som Alice gillar utmaningen att ta sig an den kända karaktären.
– När jag fick reda på att jag skulle göra den här rollen tänkte jag spontant på Disneys version av Alice i Underlandet, men jag fick snabbt klart för mig att det här inte var som den. Alls. Här är det mer obehagliga saker som händer och det är många fler konstiga scener, säger hon och skrattar.

Wonderland är ingen barnföreställning utan rekommenderas från femton år. Idén föddes under en teaterfestival på Färöarna som Teater Insites konstnärliga ledare och skådespelare Matthias Hahne Thorbjörnsson besökte för flera år sedan. Med inspiration från bland annat sin tidigare uppsättning av Studie i kärlek där Tareq Taylor smaksatte hela föreställningen, har Matthias nu även till Wonderland valt att väva in smaker. I sann krympa- och växa-känsla á la Alice i Underlandet får publiken smaka på både en kaka och en magisk dryck.
– Jag vill att publiken ska få uppleva den här föreställningen med alla sina sinnen. Det händer något med dig som publik när du lyssnar, hör, smakar och känner, allt på samma gång, säger Matthias Hahne Thorbjörnsson, som också själv tillagar allt.
Så småningom hoppas han kunna utveckla Wonderland till en turné.
– Teater Insite har kommit igång med att turnera mycket på sistone så självklart leker jag med den tanken. Man skulle kunna jobba med projektioner och mer med hur man förvandlas och förflyttas mellan olika världar och då ha en kock som skapar tebjudningar med en speciell temeny.

Hur kom du på att ni skulle sätta upp föreställningen på ett köpcenter?
– Jag älskar att bryta det klassiska scenrummet och hitta nya platser. På ett köpcenter kommer vi dessutom nära publiken på ett helt annat sätt.

Både Nina Jemth och Matthias Hahne Thorbjörnsson hoppas att Wonderland kommer att väcka frågor hos publiken som de bär med sig efter föreställningen.
– Jag brukar vara försiktig med att peka ut exakt vad det är jag tror att publiken kommer att fundera på efteråt, men jag är övertygad om att man kommer att gå härifrån med en speciell upplevelse. Så kan jag säga, säger Nina Jemth.
– Ja, du kommer att se saker på ett nytt sätt, kanske ser du saker för första gången som du tidigare aldrig tänkt på, fortsätter Matthias Hahne Thorbjörnsson hemlighetsfullt.

Wonderland
Vad: Wonderland är ett samarbete mellan Moomsteatern och Teater Insite.
När: Premiär den 4 oktober, spelas till och med 1 november.
Hur: Totalt släpps 40 biljetter till vardera föreställning varav sex av dessa är ”vipbiljetter” där man som publik får uppdrag och medverkar i föreställningen.
Var: Föreställningen ges på Mobila, Per Albin Hanssons väg 32 A. Föreställningen börjar i köpcentret och rör sig sedan in till en lokal. Alla i publiken får vid ankomsten en kaninmask och en vit rock att ha på sig under föreställningen.
Koncept, manus och regi: Nina Jemth.
Konstnärlig ledare och konceptidé: Matthias Hahne Thorbjörnsson.
Producent: Erika Ehrnström.
Musik och ljud: Martin Kullberg.
Scenografi och ljus: Ilkka Häikiö.
Kostym och mask: Ulrika Arvidsson och Chiara Pellizzer.
Maskör: Agneta von Gegerfeldt.
Ensemble: Frida Andersson, Tryggve Algeus, Matthias Hahne Thorbjörnsson, Johanna Friberg, Nina Jemth, Therese Kvist, Ronnie Larsson, Niclas Lendemar, Dennis Nilsson och Jan Unestam.