Annons

Ilska mot Postnord efter försvunna lotter

FINJA Camilla Hansson i Finja är inte imponerad av Postnord efter flera missöden med brev och paket. Senast försvann två trisslotter hennes pappa skickade till sin 90-åriga moster.– Köper jag ett frimärke förväntar jag mig att brevet jag skickar ska komma fram, säger hon.
Hässleholm • Publicerad 8 oktober 2019 • Uppdaterad 13 december 2021
Camilla Hansson i Finja med brevet hennes pappa skickade till sin moster, för att glädja henne med ett par trisslotter. – Om breven inte levereras som de skickas förstår jag inte varför jag ska köpa ett frimärke, säger hon. Foto: Pernilla Ekdahl
Camilla Hansson i Finja med brevet hennes pappa skickade till sin moster, för att glädja henne med ett par trisslotter. – Om breven inte levereras som de skickas förstår jag inte varför jag ska köpa ett frimärke, säger hon. Foto: Pernilla Ekdahl

Det var efter att ha läst Postnords kommentar i Norra Skåne kring en sen tömning av en postlåda i Tyringe som ledde till att Kent Bernby fick förseningsavgifter på sina räkningar som Camilla Hansson ilsknade till.

– Just det här att man urskuldar sig och säger att det är bra att man anmäler när något blir fel – vad hjälper det när Postnord inte kan erkänna att de gör fel?

Annons

Camilla Hansson har vid flera tillfällen varit med om att brev försvunnit och paket varit trasiga när de kommit fram. Det som fick bägaren att rinna över var när hennes 78-åriga pappa skickade två trisslotter till sin 90-åriga moster i Stockholm, för att pigga upp henne efter att hon varit sjuk.

– Jag var med när han lade på brevet i brevlådan vid Kvantum den 19 augusti. När hon tog emot det den 23 var brevet kvar, men inte trisslotterna och kuvertet var igentejpat, säger Camilla Hansson.

När hon reklamerade försändelsen fick ett hon först besked om att Postnord skulle kolla vad som hade gått fel, sedan ett mejl om att hennes pappa inte kunde få någon ersättning då brevet inte varit försäkrat.

– Men om jag köper en tjänst, i det här fallet ett frimärke, spelar det ingen roll om den kostar nio kronor eller tusen. Jag förväntar mig att tjänsten ska fungera. Annars kan jag inte förstå varför jag ens ska köpa ett frimärke. Vad Postnord indirekt säger är att de inte kan garantera att brevet kommer fram, säger Camilla Hansson, som polisanmält stölden, och fortsätter:

– Trisslotterna kostade 60 kronor och det låter inte mycket, men för en fattigpensionär är det det. Han skickade dem för att glädja en annan människa. Och så kommer de inte fram!

Enligt Ulf Nerborg, tf. distributionsområdeschef i Hässleholm-Kristianstad, är det inte vanligt att innehåll i brev försvinner.

– Det är precis lika tråkigt varje gång det händer, för det händer klart då och då – vi levererar ju ungefär 20 miljoner brev varje dag. Svaret hon fått – man kan få det på bättre och sämre sätt och jag förstår om man blir irriterad. Men, i våra produktvillkor står klart och tydligt att innehållet i ett vanligt brev inte är försäkrat, säger han.

I det här fallet kostade trisslotterna 60 kronor. Att rekommendera brevet skulle kosta ytterligare 68 kronor ...

– Då förstår jag att alternativet inte är att göra det. I det här fallet kan vi bara beklaga, säger Ulf Nerborg.

Vad gäller Camilla Hanssons funderingar kring varför hon ens ska köpa frimärken när Postnord inte kan garantera att innehållet kommer fram, konstaterar Ulf Nerborg att man får sätta det i relation till priset.

– Vi har haft lite prisökningar den senaste tiden, men fortfarande är det väldigt billigt att skicka brev. Men, det kräver då att innehållet inte är av den karaktären att man känner att man förlorar något. Man ska tänka en gång extra, säger Ulf Nerborg.

Pernilla EkdahlSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons