Inga gröna frikort

Ett antal reseföretag har gått ut med att de ska klimatkompensera för alla eller en del resenärer. Med undantag för Ving, som kan redogöra för 90 procent av utlovade utsläppsminskningar, vill de dock inte svara Dagens Nyheter på exakt hur det går till eller hur mycket de betalar.
Eftersom de inte vill tuta i sin egen trumpet är kompensationen sannolikt undermålig som motivation för fortsatt frekvent flygresande. Inget företag gör något som fungerar som bra PR utan att skryta om det. Kanske har man tänkt sig att ingen ska kolla, eftersom det är ettkomplicerat system. SAS ska enligt ett utskick klimatkompensera automatiskt för alla bonusmedlemmar. I samma utskick redogör företaget för arbetet med att ta fram hybrid- och elflygfarkoster, vilket är betydligt mer värt än ett kompensationssystem som man inte kan redogöra för.
Hand i hand med klimatkrisen går de som vill utnyttja det för vinnings skull. Om man sätter på etiketten ”grön” känner sig konsumenten lättad och tänker att hen kan fortsätta som förut med gott samvete. Men företag som använder klimathänsyn som lockbete måste vara beredda på att visa sina kort. Att svara att man inte vet visar på problemet med klimatkompensation och varför systemet måste styras upp för ökad tydlighet för konsumenten. Om man inte vet hur kompensationen ser ut eller om den har effekt bör man låta bli att skryta med den.
Det är ett riktigt problem att så mycket av ansvaret för att leva hållbart hamnar på den enskilda konsumenten, som inte bara behöver examen i kemi och fysik, utan också vara ingenjör med specialisering på flygbränsle och kunskaper om internationella klimatkompensationssystem för att göra riktigt bra val. Eftersom de flesta inte har det blir de prisgivna åt företagens löften. Företag som vill grönmåla sig måste kunna svara på följdfrågor och svara bra, annars bör konsumenterna inte belöna dem genom att köpa tjänster på grund av det.

Dagens fråga

Klarade du din uppkörning på första försöket?

Loading ... Loading ...