Skönheten och odjuret med Sofie Gunnarsson och Fred Johanson i rollerna. Foto: Katja Tauberman
Victoria Pérez och Davio D från ensemblen med Belle som spelas av Sofie Gunnarsson. Foto: Katja Tauberman
Gaston som spelas av John Martin Bengtsson och Lefou som görs av Oscar Pierrou Lindén. Foto: Jonas Persson

Sagolikt förtrollande upplevelse

Recension

Skönheten och Odjuret
Musikal av Linda Woolverton med musik av Alan Menken, sångtexter av Howard Ashman och Tim Rice efter en fransk folksaga och Disneys tecknade film.
Medverkande: Sofie Gunnarsson, Fred Johanson, John Martin Bengtsson, Oscar Pierrou Lindén, Hans-Peter Edh, Johannes Wanselow, Michael Jansson, Carina Söderman, Nina Pressing, Lotte Ohlander med flera. Malmö Operaorkester under ledning av Josef Rhedin.
Scenografi och kostym: Dan Potra.
Koreografi: Miles Hoare.
Regi och ljus: Linus Fellbom.
Premiär på Malmö Opera den 18 oktober 2019.

Knappt har Matilda i musikalen med samma namn lämnat Malmö Operas stora scen förrän en annan musikalflicka med näsan i böckerna intar den. Belle tycker att livet i den lilla stad där hon bor med sin uppfinnar-pappa är trångt och litet. Hon drömmer om äventyr – och det får hon förstås när hon möter Odjuret och hans tjänstefolk i slottet.

Disney-sagan, baserad på en fransk folksaga, är välkänd. Belle tar sin fars plats när han hamnat i Odjurets klor efter att ha farit vilse i skogen. Det dröjer inte alltför länge förrän hon får veta att slottet och dess invånare är förtrollade och snart upptäcker hon också att Odjuret bär skönheten inom sig. Kärlek uppstår och slutet blir gott.

Sofie Gunnarsson gör Belle – och att det är hennes första stora musikalroll på en stor scen kan man knappast tro. Det märks inte av några premiärnerver, Sofie Gunnarsson har precis rätt utstrålning och mycket fin röst. Det lär bli fler stora roller framöver för Sofie som verkligen briljerar.

Fred Johanson har gjort Odjuret på svenska scener förr och har även översatt sångtexterna. Fred är en av Sveriges stora internationella musikalstjärnor, det stora namnet i produktionen – inte undra på att han drar ned applåder. I Malmö har man tidigare sett honom i flera roller och för några år sedan hyllades han med rätta stort i internationell press för sin tolkning av betjänten Max i Sunset Boulevard i London och New York.

[contentcards url=”https://www.skd.se/2019/10/16/skonheten-kliver-in-i-en-magisk-varld/” one_line=”true”]

Odjuret har blivit lite av en paradroll och Fred Johanson lyckas ladda varje ord med sin unika scennärvaro och känslighet. Han går över scenkanten och berör, också med sin röst som bara verkar bli allt bättre. Det är verkligen en upplevelse att se och höra honom.

Som Gaston kommer ett för Malmö Opera oprövat kort, en kille som gått på Heleneholms gymnasium i Malmö och som nu äntligen får chansen på hemmaplan. Detta efter att ha gjort succé både i Göteborg, Stockholm och Köpenhamn. Gaston är den roll i produktionen som mest behållit sin Disney-karaktär. En rolig, självgod och irriterande kille som John Martin gör levande i kroppsspråk, sång och dans. Att den stilige Gaston är det egentliga odjuret och inte precis vinner publikens sympati förtar inte de sångliga och komiska insatserna. En perfekt tolkning!

Till huvudrollerna kommer de noggrant utvalda hushållsattiraljerna – Johannes Wanselow som klocka, Michael Jansson som ljusstake, Nina Pressing som dammvippa, Carina Söderman som tekanna med sin lilla kopp Chip – fyra alternerande barn – och Lotte Ohlander som byrå. Disneys knep att göra slottets invånare till ting som alltmer förlorar sin mänsklighet vartefter den förtrollade rosen faller sönder är det som ger en extra dramatisk touch till musikalen. De kämpar för sina liv medan Odjuret kämpar för sitt. Här tar man också vara på de komiska inslagen.

Malmö Opera har gjort sin egen version av musikalklassikern – något som kanske krävs eftersom Disneys har 25 år på nacken vid det här laget. Det stora numret där Odjuret förvandlas till prins förvaltas verkligen väl av teamet i Malmö – det är helt sagolikt förtrollande. Så är det mesta i produktionen där man inte sparat på något och där teatermaskineriet är med och trollar fram så många effekter att ögonen har lika fullt upp som öronen för att njuta av det som presenteras. Det är många roliga saker att hålla utkik efter – Belles pappas (roligt att återse Hans-Peter Edh) steam-punk inspirerade maskin och fordon, middagsbordets dansande delikatesser, de rysliga vargarna, Madame La Grande Bouches Wagner-sång, häftigt dansnummer på en jättelik öltunna – Oscar Pierrou Lindén som Le Fou håller balansen och gör mycket av rollen föreställningen igenom.

Första akten hade behövt lite mer ljus och tempo, men precis som många musikaler är Skönheten och Odjuret lite ojämn i grunden. Malmö Operas produktion håller sagan högt, tar den mer på allvar och det är den värd. Musikalen blir en häftig upplevelse och en fin present från Malmö Opera till publiken den här jubileumssäsongen.

Skönheten och Odjuret
Musikal av Linda Woolverton med musik av Alan Menken, sångtexter av Howard Ashman och Tim Rice efter en fransk folksaga och Disneys tecknade film.
Medverkande: Sofie Gunnarsson, Fred Johanson, John Martin Bengtsson, Oscar Pierrou Lindén, Hans-Peter Edh, Johannes Wanselow, Michael Jansson, Carina Söderman, Nina Pressing, Lotte Ohlander med flera. Malmö Operaorkester under ledning av Josef Rhedin.
Scenografi och kostym: Dan Potra.
Koreografi: Miles Hoare.
Regi och ljus: Linus Fellbom.
Premiär på Malmö Opera den 18 oktober 2019.

Läs mer:

[contentcards class="skd-related-link" url="https://www.skd.se/2019/10/16/skonheten-kliver-in-i-en-magisk-varld/"]