Monicas vals av Klas Abrahamsson och i regi av Heinrich Christensen spelades hösten 2018. Foto: Emmalisa Pauly
Angels in America av Tony Kushner och i regi av Anders Lundorph spelades hösten 2017. Foto: Emmalisa pauly
Limits, regi och koncept Tilde Björfors, gästade Hipp våren 2016. Foto: Mats Bäcker
Musikalen Ingvar! - en musikalisk möbelsaga av Erik Gedeon och Klas Abrahamsson spelades våren 2012. Foto: Yvonne Erlandsson
Snövit med text av Marina Steinmo och i regi av Kajsa Giertz spelades vintern 2007/2008. Foto: Jörgen Johansson
Platonov av Anton Tjechov och i regi av Kjartan Ragnarsson spelades hösten/vintern 1998. Pressfoto
Timmen när vi inte visste något om varandra av Peter Handke och i regi av Kim Brandstrup spelades vintern 1996/1997. Pressbild

Hipp, hipp hurra för Hipp

Cirkus, teater, kyrka och teater igen. På lördag firar Hippodromen, Hipp kallad, i Malmö 120 år med mingel, teaterhistoria och information om den kommande ombyggnaden.

Vi på kultur- och nörjesredaktionen passar på att gratulera födelsedagsbarnet redan i dag med att låta chefer, skådespelare och andra med anknytning till Hipps senare historia berätta om Hipps betydelse och om minnesvärda föreställningar.

Kitte Wagner, teaterchef Malmö stadsteater:
Vad betyder Hipp för dig?
Hipp är ett legendariskt teaterrum, ett av dom vackraste jag känner i världen. När man ska göra en förställning är det helt omöjligt att inte förhålla sig till höjden, djupet, själva själen i denna tolvkantade bygnat. Den dominerar på ett sådant helt särskilt sätt, som jag älskar. Hipp är nästen en primadonna men det är del av upplevelsen. När Europas största teaterarkitekt, Steve Tompkins, såg den för första gången sade han helt rätt att den var som en dold diamant som man borde lyfta fram. Och det är precis det vi tänker göra med det kommande ombyggnadsprojekt. Själv äslkar jag att gå dit och sätta mig helt ensam i salongen. Där har jag ofta fått mina bästa ideer. Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
– Hipp är byggd for Malmöborna, som en demokratisk mötesplats. Vi träffar ofta folk som vill berätta sina minnen från Hipp, om det den var. Huset är en del av Malmös kulturhistoria. Tyvärr finns det nog många som inte känner till teaterrummet idag, just på grund av att scenbyggnaden ligger så dold och utan piazza eller torg, och har på så sätt en stängd fasad. För dom unga betyder Hipp nog framförallt en nattklubb …
Vilken är den bästa föreställning du sett på Hipp?
– Det går inte att säga, för en teaterchef som älskar alla sina barn lika mycket …

Petra Brylander, skådespelare, teaterchef på Uppsala stadsteater, före detta teaterchef på Malmö stadsteater:
Vad betyder Hipp för dig?
Jag var anställd på Malmö dramatiska teater/Malmö stadsteater i 16 år så Hipp betyder väldigt mycket för mig. Där har jag gjort mina största roller i rummets alla möjliga uttryck. Det är en underbar scen! Både att se på som publik och att spela på. Som chef fick jag äran att lägga repertoar under nio år och vill påstå att vi under den tiden bjöd publiken på helt fantastiska och helt galna teateruppsättningar.
Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
– Hipp är en del av Malmös historia. Malmös första hiss, den underbara spegelsalen, biljardhallar, inomhuscirkus och lite senare strippklubb och kyrka i en och samma byggnad. Som teater sedan 1995 har många strömmat genom husets vindlande trapphus och prång.
Vilken är den bästa föreställningen du sett på Hipp?
Som publik är det absolut Vasasagan och min roligaste att medverka i var Revisorn som uppfördes i helarena och hade spelscener och scenografi i hela rummet, även uppe på balkongen.

Jesper Larsson, vd Malmö live, före detta teaterchef på Malmö stadsteater:
Vad betyder Hipp för dig?
– Hipp är en fantastisk teater när man väl kommit in i salongen. Genom sin stora flexibilitet kan den förvandlas till ett rum som passar nästan vilken uppsättning som helst.
Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
– Jag tror Malmöborna håller Hipp mycket kär om än dess foajé är helt hopplös, det är så roligt att den nu ska byggas om.
Vilken är den bästa föreställning du sett på Hipp?
– Svår fråga, det är så många fina minnen. Tre som omedelbart dyker upp i skallen är: 1) Ingvar – en musikalisk möbelsaga, 2) Knitting Peace med Cirkus Cirkör 3) 27.

Håkan Paaske, pensionär, har tillhört Malmö stadsteaters fasta ensemble
Vad betyder Hipp för dig?
– Det var min arbetsplats i 25 år.
Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
– Ett historiskt nöjestempel i 120 år med en kyrklig parentes i ett antal år. Sen Malmö Stadsteater tog över Hipp 1994, så hoppas och tror jag att vi har byggt upp ett förtroende hos Malmöborna – att på Hipp spelas bra teater i alla genrer för alla åldrar. När nu Hipp skall rustas upp om något år, så tror jag ännu fler kommer att hitta dit.
Vilken är den bästa föreställning du sett på Hipp?
– Den bästa föreställning jag sett är nog Monicas vals (kommer tillbaka hösten -20). Den bästa föreställning jag spelat på Hipp är svårare; topp tre kan nog vara: Trettondagsafton, Drömmarnas labyrint och Timmen när vi inte visste något om varandra (en pjäs med 350 roller, 30 skådespelare och inga repliker (!) av Nobelprisaktuelle Peter Handke).

Cecilia Lindqvist, skådespelare Malmö stadsteater:
Vad betyder Hipp för dig?
– Eftersom jag jobbar som skådespelerska på Malmö Stadsteater så är Hipp först och främst min arbetsplats. Som jag tycker väldigt mycket om.
Hipp är också en stor scen som både är svår att bemästra men också helt underbar att stå på.
Och Hipp är ett hus byggt för att innehålla massor av kultur. Restaurang, salar, scen, salong, vindlande gångar, kontor och loger. Ett alldeles fantastiskt hus som tyvärr glömts bort lite genom åren.
Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
– Alldeles för lite tycker jag. När huset byggdes var det en självklar kulturell mötesplats. Med en massa olika aktiviteter: cirkus, teater, musik, dans, biljardspel och föreningsliv. För att bara nämna lite. Men när Stadsteatern byggdes på 40-talet så gled Hipp långsamt bort. Jag skulle vilja att det återigen blev ett hus med en massa kultur. Att man både kunde äta på restaurangen, fika i ett café, se teater, gå en danskurs i en av de vackra salarna och spela amatörteater på någon mindre scen. Hipp har ju ett perfekt läge, mitt i stan.
Vilken är den bästa föreställning du sett på Hipp?
– Oj! Jag har ju sett massor. Och varit med i några också. En favorit som dyker upp är Snövit av Kajsa Giertz. Jag var visserligen själv med i den och kan ju såklart inte säga att jag sett den helt och hållet – men jag hade en liten, lite roll och kunde på så sätt även uppleva föreställningen lite utifrån. Och den var verkligen väldigt fin! Och passade alla åldrar.

Sara Cronberg, regissör och konstnärlig ledare för Malmö unga stadsteater:
Vad betyder Hipp för dig?
– Hipp är ju min arbetsplats så lokalen betyder väldigt mycket. Det är inte den lättaste lokalen att spela teater i eftersom siktvinklarna är dåliga och ljudet försvinner upp i kupolen men samtidigt är det en stämningsfylld lokal. Efter ombygget kommer de här problemen vara åtgärdade och det kommer bli en fantastisk teaterlokal.
Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
– Jag tror tyvärr inte många Malmöbor vet vad Hipp är. Kanske att de tänker på restaurangen Hipp. Malmö Stadsteater tror man forftarande är det som nu heter Malmö Opera. Men har man besökt Hipp tror jag att lokalen har en betydelse såklart.
Vilken är den bästa föreställning du sett på Hipp?
– Platonov ( 90-tal) och Snövit.

Sandra Stojiljkovic, skådespelare på Malmö stadsteater:
Vad betyder Hipp för dig?
– Malmö stadsteater/ Hipp är en väldigt stor del av mitt liv och betyder oerhört mycket. Det var på Malmö stadsteater och just Hipp-scenen som jag blev förälskad för första gången i teaterns magi som 7-åring, via min granne som då jobbade på teatern som skådespelare och introducerade teatervärlden via genrepsbiljetter som hon gav mig och min mamma. Sedan dess har teatern fått en speciell plats i mitt hjärta och när jag fick min anställning där var det en dröm som gick i uppfyllelse.
Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
– Jag tror att teaterns roll är en viktig del av en stad. Det är på teatern som frågor och händelser lyfts och utforskas som vi i vanliga livet kanske helst vill undvika eller som vi drömmer om. Och eftersom vi ges möjligheten att uppleva och erfara via scenen så berikas även vår förmåga till empati och att se världen ur olika perspektiv. Att ha en teater som Malmö stadsteater i sin stad med så hög klass och bredd tror jag är ovärderligt. Och hoppas och tror att Malmöborna är glada och stolta över sin teater.
Vilken är den bästa föreställning du sett på Hipp?
– Det är svårt att välja EN föreställning av alla dem som jag sett från att jag var 7 år men det finns vissa som legat kvar hos mig länge länge. Bara för att ge några exempel – Lulu, Snövit och Monicas vals.

Alexander Abdallah, frilansande skådespelare som stått på Hipps scen i Oscar Liljas försvinnande:
Vad betyder Hipp för dig?
– Jag minns att jag gick utanför Hipp 2013 som 20 åring och tog bild på banderollerna ut mot Kalendergatan för att sen skriva ut och sätta upp den på väggen i mitt sovrum. Jag satte upp det som mål och dröm att en gång få jobba där. Därför var det väldigt mäktigt för mig att få stå på den scenen i Oscar Liljas försvinnande. Jag påminner mig hela tiden om vilken resa min familj har gjort, från kriget i Libanon, genom flykt, genom att ständigt anpassa sig i ett främmande land, till att jag står på en scen i Malmö och lyckats nå drömmar. Integration i en nötskal om man ger den lite tid bara. Så Hipp för mig är väldigt personligt kopplat till drömmar.
Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
– Jag tror väldigt många unga blandar ihop Hipp med klubben Hipp. För många andra, kanske en plats där man sett något som påverkat eller följt med senare i livet. För vissa andra kanske rena skrattfester men gemensamt oavsett så har man sett konstverk som man aldrig kommer kunna se igen. Dom finns där någonstans i minnet resten av livet, kopplat till just den byggnaden och känslor man upplevde just då.
Vilken är den bästa föreställning du sett på Hipp?
Jag har sett väldigt mycket. Det är svårt att peka ut just en men jag minns att jag såg en föreställning av Cirkus Cirkör, Limits, som verkligen fick mig att tappa uppfattning om tid och rum. Jag bara satt där helt förtrollad.

Gunilla Wedding, kulturchef och teaterkritiker på Skånska Dagbladet
Vad betyder Hipp för dig?
– För mig är Hipp förväntan inför spännande teaterkvällar och en av de vackraste teatersalonger jag vet. Hur många gånger jag än suttit i salongen kan jag inte låta bli att böja på nacken och titta upp mot det fantastiska taket varje gång jag är på plats.
Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
– Inte så mycket som denna scen borde göra. Fortfarande är det inte alla som automatiskt tänker Malmö stadsteater när man säger Hipp. Men förhoppningsvis kan en ombyggnad lyfta fram den än mer och göra den mer synlig och tillgänglig.
Vilken är den bästa föreställning du sett på Hipp?
– Cirkus Cirkörs Supercirkör 1996 kommer jag, eller min då sexåriga son, aldrig att glömma. Motorcyklar i teatersalongen, bara det! Men här finns också många andra väldigt minnesvärda upplevelser som till exempel Brott och straff, Förvandlingen, Angels in America, Vinnaren tar allt eller nu senast Orlando.

Clemens Altgård, författare, kulturskribent och teaterkritiker för Skånska Dagbladet:
Vad betyder Hipp för dig?
– För mig har Hipp haft en viss personlig betydelse då jag skrev en pjäs Jekyll+Hyde som spelades där 1995 i regi av Hilda Hellwig. Men mer allmänt sett så har det genom åren varit en viktig scen där det ofta framförs intressant scenkonst.
Vad tror du Hipp betyder för Malmö?
För många äldre Malmöbor var det på 90-talet, en besvikelse, minns jag, när Hipp åter skulle bli en plats för scenkonst och det visade sig att det inte direkt skulle bli någon lättsammare underhållning utan istället tyngre dramatiska verk. Idag är det ju ett ganska varierat utbud. Visst har Hipp stor betydelse för scenkonsten i Malmö. Däremot tänker jag att verkligt intressant och innovativt teaterarbete utförs också på mindre scener, och ibland i ännu högre grad, av olika teatergrupper och scenkonstkollektiv. Men vad som görs på Hipp är också något för andra att förhålla sig till.
Vilken är den bästa föreställning du sett på Hipp?
– Mycket svår fråga. Men när Holm regisserade Schroffenstein av Heinrich von Kleist i samband med invigningen av Hipp 1994 så var det teater av ett slag som verkligen kändes som en förnyelse på scenkonstens område. En mörk och kompromisslös föreställning som gick stick i stäv med feststämningen runt om kring och samtidigt gav associationer till det krig som pågick på Balkan. Som teaterupplevelse oerhört minnesvärd och stark. Estetiskt formfulländad, men kanske inte så lätt för alla att gilla.