Fr.v. Erik Boreke (Happy), Mattias Linderoth (Biff), Erik Olsson (Ben), Dag Malmberg (Willy Loman) och Li Brådhe (Linda) i En handelsresandes död. Foto: Bodil Johansson

Modern teaterklassiker i lyckad tappning

Scen/Recension

En handelsresandes död

Originaltext: Arthur Miller
Översättning: Sven Barthel
Regi: Dennis Sandin
Scenografi och kostym: Stine Martinsen
Medverkande: Dag Malmberg, Li Brådhe, Mattias Linderoth, Erik Borgeke, Henrik Svalander, Sandra Stojiljkovic, Bill Hugg, Erik Olsson, Howard Wagner, Linnea Jönsson, Linnea Rydqvist
Premiär på Intiman i Malmö 20 december.

När regissören Dennis Sandin nu sätter upp Arthur Millers En handelsresandes död på Malmö stadsteaters Intiman så är det med den intressanta ambitionen att ta tillvara det drömspelsaktiga i pjäsen.

Denna moderna amerikanska teaterklassiker har ofta satts upp i versioner där tonvikten istället läggs på den handfasta socialrealism som också finns i pjäsen. I de vardagliga replikerna inte minst.

Men detta är i grunden en icke-linjär pjäs och Millers grundidé var att skildra vad som pågår inuti huvudet på en man som skapat ett slags illusion om sin egen storhet men som tiden hunnit ikapp. På det viset är det en tragedi, men inte utan komiska inslag.

Genom Stine Martinsens avskalade, men synnerligen stämningsskapande scenografi förstärks det psykologiska djupet i texten.

Willy Loman (Dag Malmberg) har försökt leva den amerikanska drömmen men vid 63 års ålder håller han på att tappa greppet helt. Han pratar för sig själv, har fått sänkt lön och snart kommer han rentav att bli arbetslös. Och hur det slutar framgår förstås redan av titeln. Det är alltså inte fråga om hur det ska gå för Willy. Det vet vi redan när föreställningen börjar. Meningen med det hela är snarast att vi ska fundera över varför det går så illa som det gör för denna utslitna och förbrukade försäljare.

Detta att handlingen tilldrar sig i slutet av 40-talet, då pjäsen skrevs, minskar inte dess aktualitet. Tvärt om tycks den mer relevant än någonsin tidigare i en samtida svensk teaterkontext. Visserligen finns det väl knappast längre några handelsresande men de sociala skyddsnäten har urholkats och den amerikanska framgångsmyten har vid det här laget blivit universell.

Willy Loman lär sina söner att det viktigaste i livet är att ha kontakter och att vara populär. Det är huvudsaken och det är i den andan sönerna Biff (Mattias Linderoth) och Happy (Erik Borgeke) uppfostras. Med inte alltför lyckat resultat. Facit finns i pjäsen. Den äldste sonen Biff har utvecklats till en rotlös man som aldrig lyckas behålla ett jobb och flackar runt medan den yngre Happy utvecklats till ett slags hållningslös sexmissbrukare.

Willys fru Linda (Li Brådhe) försöker hålla samman familjen men utsätts för svåra prövningar samtidigt som hon kuvats till att dela sin makes livslögn.

Skådespelarinsatserna är genomgående på topp i den här uppsättningen och regin fungerar ypperligt.

Fast pjäsen den här gången spelas med all den text som finns i originalmanuset så blir det inga longörer. Drömspelsinslagen bidrar också till att skapa dynamik i gestaltningen. När Willys bror Ben (Erik Olsson) dyker upp på scenen är det dels i minnesbilder dels som en vålnad inne i skallen på Willy. Denne Ben är visserligen död men personifierar samtidigt den totala framgången och uppfyllandet av den amerikanska drömmen. Han blev tidigt rik, redan innan han fyllt 21 år, och det genom att likt en djärv äventyrare uppsöka en annan kontinent.

Flera nycklar ges till förståelsen av helhetsbilden genom information som Miller skrivit in i replikerna.

Familjens grannar, de nördiga, och underförstått intellektuella, Bernard (Henrik Svalander) och hans far Charley (Bill Hugg) ringaktas till att börja med av Willy Loman. Men tids nog tvingas Willy be grannen om pengar för att klara av de månatliga utgifterna.

I En handelsresandes död finns ett stort mått av samhällskritik och rent av ett slags tidig miljömedvetenhet samt en kärv civilisationskritik. Dels finns motivet med den förvirrade Willy som förtvivlat försöker så fröer i en urban trädgård, i Brooklyn, där inget vill växa, dels Biffs utläggningar om det fria livet på en bondgård, långt från storstadens civilisation. Detta blir en kontrast till statusjakten och fixeringen vid varumärken, som också kommer till uttryck på andra ställen i texten.

Sammanfattningsvis är detta en tät, intensiv och djupborrande föreställning som i allra högsta grad framstår som relevant. Lika relevant som när den en gång sattes upp för första gången. På Malmö stadsteater har textens kvaliteter verkligen tagits till vara på ett förtjänstfullt sätt.

 

En handelsresandes död

Originaltext: Arthur Miller
Översättning: Sven Barthel
Regi: Dennis Sandin
Scenografi och kostym: Stine Martinsen
Medverkande: Dag Malmberg, Li Brådhe, Mattias Linderoth, Erik Borgeke, Henrik Svalander, Sandra Stojiljkovic, Bill Hugg, Erik Olsson, Howard Wagner, Linnea Jönsson, Linnea Rydqvist
Premiär på Intiman i Malmö 20 december.