Annons

Hästveda hoppas få busstur på kvällstid

HÄSTVEDA/HÄSSLEHOLM Över 500 Hästvedabor kräver att kollektivtrafik på kvällstid återinförs i byn. Igår överlämnade en delegation en namnlista till kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M). – Det bästa hade varit ett klart besked om att bussar sätts in direkt, men det finns ändå ett hopp, säger Alf Månsson, ordförande i Hästveda Intresseförening efter mötet.
Hässleholm • Publicerad 13 januari 2020 • Uppdaterad 14 december 2021
Carina Zachau, ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd, tar emot namnlistan där 502 Hästvedabor kräver att få tillbaka kollektivtrafik på kvällstid från initiativtagaren Lena Nilsson samt Ronny Björklund, Alf Månsson och Gun Wahlgren från Hästveda Intresseförening när de möttes på Skånetrafikens kontor. Foto: Pernilla Ekdahl
Carina Zachau, ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd, tar emot namnlistan där 502 Hästvedabor kräver att få tillbaka kollektivtrafik på kvällstid från initiativtagaren Lena Nilsson samt Ronny Björklund, Alf Månsson och Gun Wahlgren från Hästveda Intresseförening när de möttes på Skånetrafikens kontor. Foto: Pernilla Ekdahl

Det var Lena Nilsson, körkortslös och kvällsarbetande undersköterska, som drog igång namninsamlingen efter att två kvällståg till Hästveda dragits in.

För henne har det inneburit att hon inte längre kan ta sig hem efter jobbet i Hässleholm.

Annons

Men hon är långt ifrån ensam om att ha drabbats av att kollektivtrafiken försämrats.

Totalt har 502 personer skrivit under listan och tillsammans med styrelsen för Hästveda Intresseförening träffade Lena Nilsson kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau för att överräcka namninsamlingen, och personligen framföra sina önskemål och synpunkter.

– Hästveda och Ballingslöv är de enda orterna i kommunen som inte har kollektivtrafik kvällstid. Vi anser att det är en rättighet att kunna ta oss hem från våra jobb precis som alla andra i kommunen, förklarade Lena Nilsson.

– För oss är Hässleholm centralorten i kommunen. Den här indragningen drabbar både skiftarbetare och möjligheten att besöka kvällsaktiviteter i Hässleholm. Som intresseförening jobbar vi med samhällsfrågor och kollektivtrafik är en viktig faktor, sade Alf Månsson.

Det de önskar i ett första skede är att en sen kvällsbuss sätts in som ersättning för den slopade tågtrafiken.

Några sådana löften kunde Carina Zachau inte ge, däremot lovade hon att frågan håller på att ses över.

– Vi har gett i uppdrag till vår förvaltning att titta på möjligheten att komplettera med i alla fall en tur till Hästveda och det har de lovat att återkomma till mig med besked om, senast i mitten av februari. Därefter är det troligtvis någon gång i mars månad som det skulle kunna gå igång, konstaterade hon.

Delegationen från Hästveda vill även ha tillbaka tågturer kvällstid till och från orten.

– Drar man in turer på kvällstid får det en effekt på resandet även på dagtid. Folk måste ju kunna ta sig hem igen också. Kan de inte det med tåg tvingas de välja ett annat alternativ, sannolikt bil, säger Ronny Björklund, vice ordförande i intresseföreningen.

– Och har man byggt en tågstation ska den väl utnyttjas och inte bara stå där medan tåg kör förbi, säger Lena Nilsson.

Annons

Efter mötet var Hästvedadelegationen om inte helt nöjd så åtminstone hoppfull om att en lösning kan vara på gång.

Samtidigt tycker Lena Nilsson att frågan om kostnader får för stor plats.

– Det läggs till turer på andra ställen, man pratar höghastighetståg och lägger ner enorma summor på annat så en buss till Hästveda är ingenting i sammanhanget.

Pernilla EkdahlSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons