Annons

Roligare utanpå än inuti

Nyheter Toyota C-HR har lockat en hel del svenska bilköpare under sina första år på marknaden. Med en uppdaterad version och ny, starkare motor lär inte attraktionen minska. Men det finns nackdelar att se upp med.
Publicerad 25 januari 2020 • Uppdaterad 24 november 2021

Det skulle kunna vara åldern. Att jag på väg mot 48-årsstrecket helt enkelt börjar blir gisten och förtorkad, obenägen att ta till mig det nya och fräscha. Toyota C-HR är nämligen en bil som utmanar konventionerna med sitt utseende – och faller inte mig i smaken.

Annons

För det andra är det en bil som lämpar sig för två personer som båda färdas i framstolarna. I baksätet är det nämligen inte roligt att placeras. Många moderna bilar har höga midjelinjer. Toyota har för säkerhets skull vinklat upp fönsterlinjen extra tidigt, så att de bakre sidorutorna inte bara är låga utan även korta.

Enligt Toyota ska C-HR dra 5,3–5,4 liter per 100 kilometer. Det är siffror som inte skulle genera en dieselbil av samma storlek. Men det resulterar trots allt i koldioxidutsläpp på 118–120 gram per kilometer och en årlig skatt på 2 246–2 410 kronor de första tre åren.

bild 1/12
Volkswagen T-Roc 1,5 TSI DSG.
Foto: Volkswagen
Karosslinjer som krumbuktar sig kännetecknar Toyota C-HR. Antingen gillar man det eller så väljer man en bil med lugnare design.Foto: Anders Wiklund/TT
C-HR kom redan 2016 och inför modellåret 2020 har Toyota förnyat bilen på flera punkter.
C-HR har bakdörrar, men de leder till ett ganska ogästvänligt baksäte som passar bäst för ett par matkassar. Sidorutorna begränsar utsikten kraftigt.
Utsidan är bara marginellt förändrad, men under motorhuven finns en ny starkare hybriddrivlina.
Svängiga former präglar även instrumentpanelen, men det har inte gått ut över ergonomin. Aningen trevligare material bjuds i den uppiffade versionen av C-HR jämfört med den som sålts sedan 2016.
Takhöjden i baksätet är inte oäven, men på det hela taget är det ett tråkigt ställe att färdas på. De bakre sidorutorna är marginellt större än brevinkastet i en lägenhetsdörr.
Antingen gillar man utseendet eller så väljer man en mer konventionell  bil.
Dörrhandtagen på de bakre sidodörrarna är placerade nästan i linje med sidorutornas ovankant. Men de är i alla fall enkla att se och att greppa.
Provbilen har 18-tumsfälgar, som ingår i de högre utrustningsnivåerna. Basversionen heter Active och har 17-tumshjul.
En ny, tvåliters bensinmotor och ett uppdaterat paket för batteri och elmotor. Sammanlagt ger drivlinan 184 hästkrafter.
Nissan Juke Tekna DCT.
Foto: Richard Parsons/Nissan
Volkswagen T-Roc 1,5 TSI DSG.
Foto: Volkswagen
Karosslinjer som krumbuktar sig kännetecknar Toyota C-HR. Antingen gillar man det eller så väljer man en bil med lugnare design.Foto: Anders Wiklund/TT
Eric Lund/TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons