Annons

Jazzig nordism i fullsatt lokal

Kultur och Nöje Det var fullt till sista plats i kulturhusets Blå salongen när Daimi och Louisiana Jazzband invigde Hässleholms Jazzklubbs vårsäsong.
Publicerad 29 januari 2020 • Uppdaterad 13 december 2021
Daimi och Louisiana Jazzband är en lyckad form av nordiskt samarbete, tycker tidningens recensent. 
Foto: Hans Bryngelson
Daimi och Louisiana Jazzband är en lyckad form av nordiskt samarbete, tycker tidningens recensent. Foto: Hans Bryngelson

Samarbete över gränserna är ingen modegrej i dessa Brexit-tider. Men vad inträffade när en mix av fem danskar och två svenskar intog Blå Salongens scen? Fullsatt. Inte en stol ledig.

Vad annat väntades med en Daimi, som inte bara lärt in Dinah Washington, Sara Vaughan, Ella Fitzgerald och de andra storheterna från gårdagens estrader utan jämväl med tillsats av egen personlighet.

Annons

Louisiana Jazzband hade också närmat sig husgudarna på eget sätt med en spänst och studs både vad gäller de tre blåsarna i fronten, Jesper Lövdal, Mårten Lundgren och Vincent Nilsson liksom den mjuka följsamma kompmattan som rullades ut av Peter Federspiel bas, Per Möllehöj gitarr och Ole Giskov trummor av vilka Per Möllehöj tog paus från kompet i några tempodrivande solon.

Hans intro i Ellingtonklassikern, den alltför sällan hörda, Perdido följt av Vincent Nilssons growlande trombone, måste ha fått kompositören Juan Tizol att le saligt i sin himmel.

Daimi höll låda med charmigt småprat mellan låtarna. Som härlig nostalgi från 1962 då hon sjöng med Iwan Renlidens orkester i Stockholm och korades till Köpenhamns Twistprinsessa.

– Trots att jag kom från Esbjerg.

Standardlåtarna glimmade som pärlor på ett långt halsband; ”Bye Bye Blackbird”, ”Dream A Little Dream Of Me”, ”Scandal In The Family”, ”I Can´t Give You Anything But Love”, ”Sunny Side Of The Street” med flera.

Det finns fortfarande liv i det nordiska samarbetet. Hur ska man annars tolka publikens förtjusning inför Jesper Löfdals Arne Domnerus-klingande altsax i ”Midnight Sun Will Never Set” eller Daimis lika swinging som sentimental mood i Monica Zetterlund-klassikern ”Teach Me Tonight”?

Och så har vi då blåset; och vilka blåsare, sedan. Vilken precision i attackerna, vilket klös i soloprestationerna. Jesper Lövdal hade flera mättade saxsolon, bland annat i ”Bye Bye Blackbird”, Mårten Lundgrens trumpet smattrade från hes sordin till klockren sopran och bjärnumssonen Vincent Nilsson var både lyrisk och brutal i sin trombon när han rullade ut sitt rika tonspråk.

Givetvis krävdes extranummer. Det blev kvällens andra Ellington, ”It Don’t Mean A Thing”.

Fakta:

Konsert

Louisiana Jazzband med Daimi.

Hässleholm kulturhus, Blå salongen, tisdagen den 28 januari 2020.

Ett arrangemang av Hässleholms Jazzklubb.

Billy Bengtsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons