Annons

Härligt utflippat

Recension Filmen med årets mest otympliga titel är som synes här ovan redan här.
Publicerad 7 februari 2020 • Uppdaterad 13 december 2021
Margot Robbie i rollen som Harley Quinn. Foto: SF Studios
Margot Robbie i rollen som Harley Quinn. Foto: SF Studios

Filmen med årets mest otympliga titel är som synes här ovan redan här. Men Birds of Prey… markerar också DC-universumets första barnförbjudna filmatisering. Precis som Marvel/Fox gjort med Deadpool och Logan har Warner alltså gjort slag i saken och dumpat den trista hämmande amerikanska censurgränsen PG-13, och de har gjort det med en helkvinnlig ensemble ledd av den charmerande galenpannan Harley Quinn i Margot Robbies skepnad.

Annons

När vi kommer in i handlingen har en lite moloken Harley redan brutit upp från Jokern. Men som hon säger initialt; en historia ska avhandlas från början, så vi serveras omgående via eget berättande på ljudbandet en uppskruvad dos av hennes ursprungshistoria. Därefter betonar Harley sådär lite i förbigående att det faktiskt är hon som legat bakom Jokerns brutala upptåg på sistone.

Denna öppning bäddar för en fortsättning där Harley plötsligt är lovligt villebråd. Den inofficiella immuniteten Jokern gav henne i gangstervärlden är plötsligt historia. Som om inte detta vore nog blir kvinnan med jätteklubban i högsta hugg insyltad i röran kring en försvunnen diamant, med ursprung i maffiakretsar, värd åtskilliga miljoner på grund av sitt speciella innehåll.

Alla trådarna sys sedan ihop i en upplösning, som faktiskt är välgörande kort och koncis och inte alls utdragen. Fast som helhet är Birds of Prey precis så over the top som man önskat sig, och det är långt ifrån bara för att Margot Robbies Harley Quinn är så härligt knäpp i sina skruvade utläggningar på ljudbandet om livet och den uflippade berg- och dalbanetur man tas med på där på bioduken.

Med andra ord är Birds of Prey knappast en film för alla, men de som avstår från att lösa biljett kan åtminstone vara förvissade om att filmen inte bara är regisserad av en kvinna, den sätter kvinnorna i fokus också, och betonar i grund och botten både girl power och vikten av samarbete dem emellan utan att pressa ner budskapet i halsen. Vilket kan behövas som motvikt i dessa dagar av auktoritära antidemokratiska ”strong men” på den politiska världsscenen.

Fakta:

FILM

Peter Eliasson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons