Rickard Söderberg, Marianne Mörck, Loa Falkman, Martin Vanberg och Eir Inderhaug medverkar alla i Malmö operas uppsättning av Orfeus i underjorden där kostymerna gjorts av designerna Anja Vang Kragh . Foto: Gunilla Wedding
Rickard Söderberg, Marianne Mörck, Loa Falkman i Orfeus i underjorden.
Rickard Söderberg och Martin Vanberg i Orfeus i underjorden.

”Publiken kommer att tycka att det här är fest”

En drömensemble att arbeta med beskriver regissören Elisbeth Linton dem som och när jag träffar några av huvudrollsinnehavarna i Orfeus i underjorden tycks alla njuta av att stå på Malmö operas scen. Och av att spela operett.
– Det är en dröm att Malmö opera som en gång hade ledartröjan när det gällde operetter äntligen vågar ta på sig den igen, säger Rickard Söderberg.

För Loa Falkman är rollen som Jupiter, gudarnas härskare, i Orfeus i underjorden en helt ny upplevelse. Han har dock spelat Pluto i samma operett tidigare.
– Jag kan inte riktigt jämföra upplevelsen för vi sångare och skådespelare har den underbara förmågan att vi glömmer bort och förtränger roller vi gjort tidigare, säger han glatt. Det blir nytt varje gång. Det enda jag kan säga är väl att Pluto och Jupiter är lika skamlösa och skrupelfria och att det är underbart med roller som det är lite svängar i.
Malmö operas scen har Loa Falkman också stått på tidigare, bland annat i Rigoletto 1994.
– Det är lite lustigt, när jag gjorde Rigoletto här med Peter Oskarson som regissör så var det i akt och mening att man ville börja en ny operaperiod, berättar han. Man sa att Malmöborna bara ville ha operetter och sedan kom den här oerhörda succén med alla operor som man med stor framgång har utvecklat. Och nu är jag tillbaka och vi ska ta tillbaka Malmö opera till operettvägen. Cirkeln är sluten på något sätt.
– Och det är verkligen en praktfull föreställning det här, lägger han till. Underbar musik, en underbart kul text av Andreas T Olsson, scenografin, kören som låter i världsklass och orkestern låter också makalöst bra.

Rickard Söderberg instämmer i att Orfeus är en föreställning att se fram emot för publiken.
– När man tar sig an operetten på Malmö opera igen så är det verkligen inte något man gör i förbifarten med vänsterhanden, säger han. Det här är en riktig frestelse med gräddan av operasångare, stor orkester och kör. Operetten kan bli lite styvmoderligt behandlad men här tar man den på största allvar, på bästa tänkbara sätt.
Rickard Söderberg har gjort mycket operett tidigare, inte minst med Kammaropera syd där man i sommar sätter upp sagooperetten Askungen. Orfeus i underjorden har han dock aldrig medverkat i men trivs utmärkt i rollen som Vän av ordning.
– Det är helt underbart, säger han med eftertryck. Jag är som den där som skriver arga lappar i tvättstugan och skäller på folk för att de inte gör som man ska. Och så får jag ha fyra ombyten och avsluta i en gigantisk krinolin, så jag är överlycklig.

Lika många byten har inte Marianne Mörck men å andra sidan föreställningens mest magnifika – och tyngsta – kostym. I rollen som Thalia, komedins beskyddare, är hon helt klädd i guld, likt operahusets välkända Thaliastaty.
– Det är inte helt lätt att spela Thalia, säger hon. Jag menar, lever hon? Är hon en staty? Är hon vikbar eller helt stel. Vi prövar oss fram men jag vet att jag kommer från statyn där i foajén så jag behöver inte vara så vig.

Hur skulle du beskriva din Thalia?
– Vi har ju en Vän av ordning i historien och jag är väl lite av vän av ordning när det kommer till texterna. Jupiter kan inte sina texter till exempel utan bara fladdrar bort och härmar Shakespeare och Churchill och alla möjliga. Där får jag gå in och säga nej och håll tyst.

Titelrollen som Orfeus spelas av Martin Vanberg som är utbildad vid Operaakademin i Köpenhamn och bosatt i Malmö sedan tretton år tillbaka. Han har tidigare medverkat i Snödrottningen på Malmö opera men Orfeus är hans första stora roll här.
– Att äntligen få göra en titelroll hemma, det känns jätteroligt. Tänk att kunna cykla till jobbet i stället för att ta tåg eller flyg.

Hur gillar du Orfeusrollen?
– Den satt direkt, det är som att spela mig själv – självupptagen och narcissistisk, säger han med ett stort skratt. Allt som varenda sångare har i sig, så det är bara att plocka fram alla obehagliga sidor som man kanske inte ska nära så mycket i sina personliga relationer.
Precis som de andra är Martin Vanberg övertygad om att publiken på Malmö opera kommer att uppskatta Orfeus i underjorden.
– De kommer att tycka det är fest med kostymerna, snyggt sceneri och kul och bra musik.

Och hur känns det inför premiären?
– Jag är förväntansfull, jätteglad och lite pirrig.

Rickard Söderberg instämmer i förväntan inför fredagens premiär
– Nu handlar det bara om att vi ska hålla oss friska, fortsätta att hålla oss glada och längta efter publiken. Då är vi där.
Och att operetten är tillbaka för att stanna det är han helt övertygad om.
– Vi i Kammaropera syd började i Ystad för sex år sedan, nu kommer Malmö opera och det drippar ner här och där, så det är en renässans för operetten, säger han bestämt.

Dagens fråga

Åt du semla under fettisdagen?

Loading ... Loading ...