Annons

Låt inte överkänsliga sätta agendan

Opinion SAS har överraskande valt att ta bort en reklamfilm efter att nationalister har rasat mot den.
Opinion • Publicerad 12 februari 2020 • Uppdaterad 24 november 2021

SAS har överraskande valt att ta bort en reklamfilm efter att nationalister har rasat mot den. Filmen pekade på kopplingar mellan olika kulturer och att ingenting är unikt skandinaviskt. Det finns inget kontroversiellt med det påståendet: Sverige har alltid påverkats av utländsk kultur, precis som att vi influerat andra länder. Det krävs inte mycket för att nationalister ska bli stötta: fosterlandskänslan kränks lätt. Att vara så ömtåligt nationalistisk att man inte kan höra talas om att den svenska kulturen är uppblandad med andra kulturer är ett särintresse. Det är en privat åsikt att ha, men man kan inte förvänta sig att företag och kulturinstitutioner ska anpassa sig efter den känsligheten.

SAS menar att det har skett en koordinerad attack mot deras film från extremhögerhåll. Det har det säkert: det händer hela tiden. Nationalister verkar ha oändligt med tid över för att beklaga sig över småsaker som att de inte gillar en reklamfilm.

Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof skrev på Facebook att han aldrig mer skulle flyga med SAS. Flyger han verkligen så mycket att det var värt för SAS att visa sig helt principlöst för att han och hans meningsfränder inte skulle bli stötta? De borde skämmas över att låta sig censureras. SAS har sin berättelse om Sverige och Sverigedemokraterna sin. Båda har samma rätt att berätta den. Både SAS och SD:s representanter bör skärpa sig.

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons