GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Lustfylld Äppelkriget pekar mot framtiden

Recension Yvonne Erlandsson har sett en imponerande och upplivande Äppelkriget i musikalversion på Helsingborgs stadsteater.
Publicerad 20 februari 2020 • Uppdaterad 13 december 2021
Hasse & Tages film Äppelkriget har blivit musikal på Helsingborgs stadsteater. 
Foto: Emmalisa Pauly
Hasse & Tages film Äppelkriget har blivit musikal på Helsingborgs stadsteater. Foto: Emmalisa Pauly

Filmen Äppelkriget som kom 1971 blev omtyckt och prisad, med sitt budskap om att värna miljön inklätt i Hasse Alfredsons och Tage Danielssons samhällstillvända crazy-humor. Om den spelats in i dag när klimatfrågan är så mycket större och mörkare hade filmen nog sett annorlunda ut.

Lite av en nostalgitripp blir det alltså att återvända till ett årtionde när det värsta som kunde hända var att marken asfalterades och det byggdes flygplatser, casinon och gruvor i Änglamark.

Den trippen kan man ta nu på Helsingborgs stadsteater där man har gjort musikal av Äppelkriget. Resultatet är imponerande, upplivande och lustfyllt och man lämnar salongen med känslan av att det kanske ändå inte är för sent. Den där gnistan som fanns i folkets kamp för miljön finns ju fortfarande.

När en Trump-liknande magnat vill ta över Änglamark och förvandla det till turistområdet Sundinavia står äppelodlarfamiljen Lindberg i främsta ledet för att förhindra att deras naturliga miljö blir förstörd. De står också i förbund med skogsrået, näcken och älvorna.

Dan Kandell spelar Severin Lindberg, rollen som Hasse Alfredson gör i filmen. Kandell fyller skorna väl i sin egen tolkning av den smått galne uppfinnaren som skapat äppelchampagnen. Han blir lite av föreställningens hustomte, myser med publiken och får visa sin bredd med sång, lite dans och komik.

Elin Norin spelar systern Anna Lindberg (Monica Zetterlund i filmen), som med sina trollkonster kan tämja och förvandla. Det blir en mäktig scen när hon förtrollar Sten Wall (Tobias Borvin) som omtumlad försvinner in i sin jättehatt och ut ur salongen. Jörgen Düberg gör en läskigt sliskig VD, en karaktär som piffats upp med balettkjol i ett nummer – udda och kul.

En nummer som fastnar i skallen är älvan Luft-Hannas (Laila Adèle) sång, när hon och osynliga systern Agnes (Anette Jellne) försöker få mötesdeltagarna på Naturvårdsverket att fatta rätt beslut. Naturvårdsvärk är en gospeldoftande låt som får en stor applåd.

Eberhard Lindberg, vattenmannen, görs av Daniel Sjöberg. Det är han som får framföra Evert Taubes Änglamark och det gör han med stark röst och känsla omgiven av Greta Thunberg-klädda karaktärer som taktfast marscherar framåt.

Det blir ett nummer som pekar mot framtiden.

Totalt 20 nya sånger av P-O Nilsson i olika genrer får berättelsen att lyfta ytterligare. Scenografin med grönskande skogar och vattenfall, dimmiga ängar och brinnande slott är visuellt storslagen.

Musikalen följer filmen relativt troget, med lite aktuella kommentarer instuckna. Scenen med jätten som kissar på Glimmingehus för att släcka branden och därefter äter upp den som tände på har man löst på ett annorlunda sätt – och det funkar alldeles utmärkt.

Musikalens final är ljuvlig, när Anna och hennes riddare Hans (fint spelad av Robin Fajardo) gifter sig i en äppelceremoni och hela Änglamark firar. Kriget om äpplet är inte över, nya intressenter dyker upp och som en sista tvist på historien visas de bort. Mot Blekinge.

Fakta:

SCEN

Äppelkriget

Av Hans Alfredson och Tage Danielsson i dramatisering av Annika Kofoed

Medverkande: Elin Norin, Dan Kandell, Daniel Sjöberg, Jörgen Düberg, Tobias Borvin, Laila Adèle, Sasha Becker, Mikael Ahlberg, med flera

Regi: Annika Kofoed

Musik och sångtexter: P-O Nilsson

Kapellmästare: P-O Nilsson

Scenografi och kostymdesign: Yvonne Ericsson

Koreografi och biträdande regissör: Melker Sörensen

Videodesign: Signe Krogh

Maskdesign: Lillebel Höglund

Dramaturg: Sven Melander

Premiär på Helsingborgs stadsteater den 15 februari

Yvonne Erlandsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.