Fimpförklaringen möjlig – med kedja av förbehåll

Hässleholm • Publicerad 3 mars 2020 • Uppdaterad 24 november 2021

Den huvudåtalade 16-åringen lämnade enligt övervakningsbilder godsmagasinet strax efter klockan 17 den 14 augusti. Ska hon dömas för en kastad fimp som startat hela storbranden måste flera omständigheter stämt, om man får tro Fredic Jonsson, brandingenjör på Nationellt forensiskt centrum, NFC.

NFC fick ta ställning till om det var mest troligt att branden skulle startat 17.04 eller 17.20.

Dagen inleddes annars med fastighetsskötaren Michael Thelandersson som såg över godsmagasinet en gång i veckan från april 2019 till dess att det brann ner den 14 augusti.

Fastighetsskötaren hade uppmärksammat att någon varit i lokalerna, men fann inga brytmärken på några dörrar. Han tillbakavisade samtidigt åklagarens fråga om att dörrar stått öppna till magasinet.

Under samma förmiddag förhördes även Anders Nählstedt från kommunen och Ola Malmberg från Trafikverket angående ekonomiska skador som kommunen och Trafikverket lidit.

Torgny Dahlberg, advokat till den huvudåtalade flickan, frågar Malmberg om de saker som byttes ut var nya eller gamla, och om det gick att jämställa med underhållsarbete.

bild 1/2
Ola Malmberg, i somras tillförordnad enhetschef på Trafikverket distrikt syd, vittnade under tisdagen om skadorna på järnvägen och återställningskostnaderna. Foto: Sofia Åström/Arkiv
Den kraftiga svarta röken tidigt i brandskedet talar för att branden startade borta vid flytbryggorna och frigoliten. Foto: Sharon Wong/Arkiv
Ola Malmberg, i somras tillförordnad enhetschef på Trafikverket distrikt syd, vittnade under tisdagen om skadorna på järnvägen och återställningskostnaderna. Foto: Sofia Åström/Arkiv
Den kraftiga svarta röken tidigt i brandskedet talar för att branden startade borta vid flytbryggorna och frigoliten. Foto: Sharon Wong/Arkiv
Fakta:

Godsmagasinsbranden

Inträffade den 14 augusti i fjol då godsmagasinet som låg intill järnvägen i Hässleholm brann ner till grunden. Släckningsarbetet försvårades av de närliggande järnvägsspåren, och skadorna som branden förde med sig gjorde att det var mer eller mindre stopp för tågtrafiken genom Hässleholm under en veckas tid.

Rättegången inleddes under vecka 9 med förhandlingar den 24 och 25 februari, och fortsatte tisdagen den 3 mars. Fjärde och sista rättegångsdag är på torsdag 5 mars.

Lars-Åke EnglundSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.