Bjuder in till Stravinskijfestival
Stravinskijfestivalen på Malmö Live inleds med fyra kortare verk samt Stravinskijs kanske mest kända verk, dansdramat Våroffer, på torsdag 5 mars. Festivalen avslutas sedan lördag 14 mars med två dansverk – Agon och Eldfågeln. Däremellan bjuds det på ytterligare två konserter med bland annat Våroffer i repris och Oeidipus Rex.
För Malin Nyström som är andre konsertmästare i Malmö symfoniorkester är förberedelserna inför festivalen ganska likt arbetet hon gjorde inför höstens Beethovenfestival.
– Det är så klart stor skillnad i stilen på Beethovens och Stravinskijs musik men rent violinistiskt är det sätt man griper sig an det väldigt lik, säger hon. Det är mycket att lära in. Vi fick en stor bibba noter för ett halvår sedan och sedan var det bara att börja vrålplugga.
För Anders Hassgård som är stämledare för slagverkssektionen är dock arbetet med Stravinskij något helt annat än med Beethoven.
– Slagverk är ett ganska ungt instrument. Beethoven skrev mest för instrument som cymbaler, bastrumma, triangel och den typen av instrument men Stravinskij använder fler instrument som till exempel xylofon, förklarar han.
– Till och med Stravinskij är egentligen gammal i slagverksvärlden, lägger han till. Vi har upplevt en enorm utveckling de senaste decennierna och man kan väl säga att Stravinskij stod för lite av startpunkten där.
Hur ser dina förberedelser ut inför festivalen?
– Vi är många slagverkare och det är inte givet vem som ska spela vad från början så jag som är stämledare får fördela stämmor och skriva upp vilka instrument som ska användas till vilka konserter. Det är ganska stora verk och mycket logistik. Sedan när det är planerat övar vi också så klart, men vi har inte samma notbibbor som violinisterna,
Både Anders Hassgård och Malin Nyström har spelat mycket Stravinskij tidigare.
– Jag har nog spelat nästan alla verk som ingår i festivalen, säger Malin Nyström.
– Mycket av Stravinskijs verk ingår i en symfoniorkesters standardrepertoar, säger Anders Hassgård.
Är det något verk ni ser extra mycket fram emot att spela?
– Jag tycker alltid att Petrusjka är väldigt rolig. Rent musikaliskt beskriver Stravinskij det som händer så bra där, säger Malin Nyström. Och det är underbar musik, som filmmusik.
– För mig som slagverkare är det Les Noces. Där är det sju slagverkare på scen och fyra flyglar och så kör och solister och ganska galen musik, berättar Anders Hassgård.
Vad har Stravinskij betytt för er personligen?
– Det första verket jag hörde av honom var Våroffer, berättar Anders Hassgård. Jag kommer ihåg att jag fick en cd-skiva med klassiska hits när jag var kanske 12 år och där ingick en sats ur Våroffer. Jämfört med det andra på skivan stack den verkligen ut och man tyckte att den var ganska konstig.
– Jag hade Eldfågeln på skiva kommer jag ihåg, säger Malin Nyström. Men den är lite mer klassisk.
– Stravinskij är inte lättillgänglig på samma sätt som Beethoven. Det finns ett visst motstånd men samtidigt är det musik som man upptäcker mer ju mer man lyssnar, beskriver Anders Hassgård. Sedan är det speciellt när man får spela så mycket av samma kompositör på kort tid, man kommer in i världen på ett annat sätt. Men det är också en utmaning för orkestern att leverera.
– Ja, det är tufft, instämmer Malin Nyström. Mycket att lära in och många konserter på kort tid så man hinner inte återhämta sig emellan.
För publiken är festivalen ett fantastiskt tillfälle att få uppleva mycket Stravinskij menar både Malin Nyström och Anders Hassgård.
– Jag tror också att för en lyssnare som inte är så van vid klassisk musik så kan det vara lite mer spännande med en sådan här festival än till exempel Beethoven, säger Malin Nyström. Just för att en del verk är väldigt klassiskt uppbyggda och en del är ganska utflippade.
– Som publik tror jag man kommer att tycka att det är roligt för Stravinskij utvecklade sin musik på så många olika håll, det finns så många olika sorters musik här, instämmer Anders Hassgård. Och jag hoppas verkligen att det blir riktigt festligt, att det blir festivalstämning här.
Stravinskijfestival på Malmö Live:
Program: 5/3: Ebony Concerto, Symfoni för blåsinstrument, Im memoriam Dylan Thomas, Apollon Musagète, Våroffer
7/3: Mass, Les Noces, Våroffer
12/3: Symfoni i tre satser, Petrusjka, Oedipus Rex
14/3: Agon, Eldfågeln
Dirigent vid samtliga konserter är Robert Trevino
Malin Nyström och Anders Hassgård om vilken kompositör de själva skulle vilja skapa en festival kring?
Anders: ”Jag gillar Sjostakovitj, men det är å andra sidan så många symfonier att det hade blivit en lång festival.”
Malin: ”Jag har egentligen ingen favoritkompositör utan skulle tycka det vore roligt att sätta ihop en festival med till exempel symfonier genom tiderna eller baletter genom tiderna där man kan följa utvecklingen. Det hade varit häftigt.”