Annons

Spänning och realism i juridisk tvekamp

recension Realism och spänning bjuder verklighetsbaserade Dark waters på.
Publicerad 6 mars 2020 • Uppdaterad 13 december 2021
Bill Camp och Mark Ruffalo i Dark Waters. Foto: Mary Cybulski/Focus Features via AP
Bill Camp och Mark Ruffalo i Dark Waters. Foto: Mary Cybulski/Focus Features via AP

Todd Haynes är mest känd som en indieregissören med tydlig kompromisslös agenda. Inte sällan har det handlat om olika situationer där homosexualitet varit i fokus, som i Carol, Far from heaven och kontroversiella långfilmsdebuten Poison.

Annons

I samband med en sjuttiotalsprolog med ungdomar som plankar in för att bada i ett vattendrag, men resolut körs bort av vakter förstår man omgående att något fuffens är på gång. Därefter förflyttas man raskt till 1998 och en advokatfirma i Cincinnati som specialiserat sig på att representera kemiföretag när de hamnat i juridiska trångmål. Ny delägare i firman är Rob Bilott, som initialt får ett ärende i knäet som skulle komma att definiera hans liv för åtskilliga år framåt.

Detta är starten på en juridisk (tve) kamp som sträcker sig över två decennier. Det som börjar som ett litet lokalt mål med närmast lättsamma relationer mellan å ena sidan Bilott med backande firma och å andra sidan DuPonts slipade advokatteam slutar i ett gigantiskt mål där multijätten döms att hosta upp 671,7 miljoner dollar till tusentals förgiftade offer i skadestånd.

Dock ska villigt erkännas att det här samtidigt är en rak traditionell skapelse berättad utan dramatiska sidosprång och visuell flashighet. Det vilar en grådaskig vardaglighet över helheten, som gör realismen än tydligare.

Fakta:

FILM

Dark waters

Peter Eliasson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons