Annons

Kvinnodagskonsert i spännande combo

Kultur och Nöje En spännande combo av olika epoker och genrer med kvinnor som gemensam nämnare – det var vad Hässleholms stadsmusikkår, med Anna Renud som solist, bjöd på i sin vårkonsert på internationella kvinnodagen.
Publicerad 9 mars 2020 • Uppdaterad 15 december 2021
”Olika epoker och genrer satte färg på kvinnodagens konsert,” tycker tidningens recensent. 
Bild: Carl Johan Bauler.
”Olika epoker och genrer satte färg på kvinnodagens konsert,” tycker tidningens recensent. Bild: Carl Johan Bauler.

Måste erkänna att skrivaren av dessa rader har svårt för musikevenemang med officiella högtidsdagar som tema. Risken är stor att den artistiska distansen eftersätts så att resultatet liknar kronprinsessans respektmättade födelsedagsfirande på Öland.

Därför var det rätt av Stadsmusikkåren att blanda i programmet med kvinnor både som solister, diktare och kompositörer.

Annons

Således kunde Stadsmusikkårens första kvinnliga ordförande Gunilla Dahlberg välkomna till en spännande combo av olika epoker och genrer från koral till musikal med kvinnor som gemensam nämnare.

Publikens ovationer vägde tyngst i gästartisten Anna Renuds hyllning till emigrationens stormamma Kristina från Duvemåla i Du måste finnas, kanske det mest storslagna enskilda sångverk som med sina symfoniska klanger någonsin tonat ut från en svensk musikalscen.

Lika hårt ansträngdes applåd-seismografen i Gabriellas sång som betytt inspiration, tröst och stöd för vår tids unga kvinnor.

Solistens pricksäkra sopranstämma sökte sig högt upp mot kulturhusets tak i båda fallen.

Det skedde byte två gånger vid dirigentpulpeten.

Kvällens dirigent Joakim Casagrande avlöstes av Harriet Jönsson, tidigare ordinarie dirigent som tillfälligt lämnade trumpetsektionen och övertog dirigentpinnen i Pippi Långstrumps samba.

Till konsertens charm hörde att något så ovanligt som en marsch med kvinnlig kompositör presenterades i form av Under Blågul Flagg av Nina Wahlström.

Med både patos och humor berättade Harriet Jönsson om sin kamp för jämställdhet i de militära musikkårerna. Inte för inte är hon själv kapten i hemvärnets musikkår.

Anna Renud tog upp samma tema när hon berättade hur vissa psalmer omredigerats så att den manliga dominansen inte skulle sättas ifråga.

Som ett exempel på hur den tidens vindar blåste presenterade hon Carola Häggkvists tonsättning av Lina Sandells undangömda Modersvingen.

Annons

En rättvis och välförtjänt upphöjelse fick Gullan Bornemark, allas vår vismamma, med ett potpurri i vilka ingick hennes mest omtyckta kompositioner.

Arrangemanget andades kärlek och respekt för upphovskvinnan samtidigt som tankarna fördes till en vårvarm Lumbye-konsert i Köpenhamns Tivoli med flöjternas klingande spel och trumpeternas taktmarkerande fanfarer.

För oss storbandsfans var det skönt att höra Anna Renud, efter Alice Babs klassiska föredöme, mot bakgrund av stadsmusikkårens väloljade maskineri i Duke Ellingtons ”Allmighty God”.

Fakta:

Vårkonsert på Kvinnodagen

Hässleholms Stadsmusikkår

Solist: Anna Renud

Dirigent: Joakim Casagrande

Hässleholm kulturhus, söndagen den 8 mars 2020.

Billy Bengtsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons