Ekonomi

Bortfallet av danskar svider extra i Skåne

Jenny Strandh i sin blomsterbutik i köpcentret Emporia i Hyllie i Malmö.
Jenny Strandh i sin blomsterbutik i köpcentret Emporia i Hyllie i Malmö.
Fotograf: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi Den danska coronastrategin har stoppat inflödet av shoppande och ätande danskar i Skåne. Samtidigt har många pendlare drabbats av stängningen av arbetsplatser i Danmark.

– Det vi har fått lära oss nu, först med den stora migrationsvågen 2015–2016 och nu med coronapandemin, är ju att en gränsregion märker extra tydligt av stora globala händelser, säger Johan Wessman, vd för Öresundsinstituttet.

På Emporia, det skånska köpcenter som ligger närmast Öresundsbron, brukar det vara gott om köpstarka danska kunder. Nu är de borta – liksom en stor del av de svenska kunderna.

– Det är dött, säger Nina Månsson, säljare i klädbutiken Zizzi.

– Vi har inte haft några danska kunder alls sedan Danmark stängde ner gränsen.

Själv är hon korttidspermitterad och jobbar bara 60 procent. Öppettiderna har kapats i båda ändar av dagen och det kommer knappt några nya leveranser.

– Vi säljer ju ingenting och sedan är det förseningar i leveranserna från Kina där våra kläder tillverkas. Det har påverkats i alla led.

Extra dimension

Inom sällanköpshandeln är raset just nu enormt, framför allt i Stockholm, Göteborg och Malmö, berättar Mats Hedenström, näringspolitisk chef i Svensk Handel. Men i gränsområdena mot Norge och Danmark tillkommer en extra dimension, när köpstarka grannar också uteblir.

– Det finns en risk att smällen på det viset blir hårdare i Skåne, det är vår bedömning, säger han.

Onsdagen den 11 mars var det som om någon tryckt på en knapp, då kom raset, berättar Jenny Strandh, som driver tre blomsterbutiker i Malmö, varav två på Emporia.

Nu har hon korttidspermitterat alla fast anställda och sagt upp all extrapersonal. Konkurshotet flåsar i nacken.

– Men om det håller sig på denna nivå så kanske vi kan rida ut stormen.

Just nu är det dessutom osäkert om hon kommer att ha så mycket blommor att sälja framöver – leveranserna blir alltmer osäkra.

– Nu kommer det att bli brist på blommor och skitdyrt.

Pendlare drabbas

Danmark är nedstängt i långt större utsträckning än Sverige. Gränspendlarna, som till 90 procent arbetar i Danmark och bor i Sverige, riskerar att förlora sina inkomster.

Det som först kollapsade var flygtrafiken från Köpenhamns flygplats Kastrup, som också är hela Sydsveriges internationella flygplats. Den är för de allra flesta svenskar inte längre möjlig att nå. Därmed drabbas även bussbolag som brukar erbjuda transport till flygplatsen, liksom de svenska bussbolag som kör skolskjutsar i Danmark.

– Sedan har du restauranger, butiker och serviceföretag. Där har du normalt sett ett jätteflöde från Danmark just till Malmö och Helsingborg, säger Johan Wessman.

– De har två delar som försvinner. Det slår hårdare. Här får du både den svenska effekten och lite av den danska.

Ljus i mörkret

Men det finns trots allt ett litet ljus i mörkret: Både via Öresundsbron och på färjorna mellan Helsingborg och Helsingborg rullar godstrafiken fortfarande.

Trafiken med personbilar på bron minskade med 74 procent förra veckan, men trafiken med last- och varubilar minskade bara med två procent, enligt Öresundsbrokonsortiet.

Sydsvenska handelskammaren noterar också fortsatt svensk export:

– Vi utfärdar exportdokument till länder utanför EU och där ser vi att det fortsätter att trilla på, fram till i fredags i alla fall. Nu börjar även leveranserna till Kina ticka på igen, säger Stefan Müchler, vd för Sydsvenska handelskammaren.

Speciell situation

Men även han pekar på Öresundsregionens speciella situation med en nationsgräns som skär tvärs igenom en delvis integrerad bostads- och arbetsmarknad.

– Tänk dig att du skar av och la en gräns tvärs mellan Stockholm och Sollentuna där man knappt fick passera, det är klart att det hade fått effekter.

I Skåne är den gröna näringen stor och här kan det också bli problematiskt om utländsk arbetskraft från till exempel Polen stoppas av stängda gränser, framhåller Carina Centrén, Svenskt Näringslivs regionchef i Skåne och Blekinge.

– Då kommer vi att drabbas ännu hårdare i Skåne, säger hon.

Cecilia Klintö/TT

Jenny Strandh i sin blomsterbutik i köpcentret Emporia i Hyllie i Malmö.
Jenny Strandh i sin blomsterbutik i köpcentret Emporia i Hyllie i Malmö. Fotograf: Johan Nilsson/TT
Nina Månsson som jobbar på den danska butikskedjan Zizzi i köpcentrat Emporia i Hyllie i Malmö.
Nina Månsson som jobbar på den danska butikskedjan Zizzi i köpcentrat Emporia i Hyllie i Malmö. Fotograf: Johan Nilsson/TT
Stängt på Apple Store i köpcentret Emporia i Hyllie i Malmö som en följd av coronaviruset.
Stängt på Apple Store i köpcentret Emporia i Hyllie i Malmö som en följd av coronaviruset. Fotograf: Johan Nilsson/TT
Jenny och Mika på Team Sportia på Emporia i Malmö har inte många kunder. 'Det är en otrolig skillnad', säger Jenny (ingen av dem vill medverka med efternamn).
Jenny och Mika på Team Sportia på Emporia i Malmö har inte många kunder. "Det är en otrolig skillnad", säger Jenny (ingen av dem vill medverka med efternamn). Fotograf: Johan Nilsson/TT
Köpcentret Emporia i Hyllie i Malmö, alldeles i närheten av Öresundsbron.
Köpcentret Emporia i Hyllie i Malmö, alldeles i närheten av Öresundsbron. Fotograf: Johan Nilsson/TT

Ekonomi

Viruseffekt letar sig in till bilhandlarna

Ekonomi
Ekonomi Fordonssektorn har drabbats hårt av coronapandemin. Nu har effekterna letat sig in i bilhallarna hos handlarna – som får kundbesöken att skifta form.

Flera aktörer på bilmarknaden kommer att påverkas av coronaviruset framfart under våren, enligt bland andra branschorganisationen Bil Sweden.

Senast under onsdag förmiddag meddelande Volkswagen att de förlänger produktionsstopp i Tyskland, som kopplas till den rådande pandemin. Enligt Richard Forslund, försäljningschef på Volkswagen i Kista och Upplands Väsby, har Sverige tidigare lagt en större förbeställning av bilar och har en planeringen för tillfälliga stopp i fabriker.

– Just nu kan jag inte säga om det kommer att påverka oss eller inte. Hela världen påverkas på något sätt av allt det här, men hur det påverkar oss lokalt i Sverige vet vi inte i dagsläget, säger han till TT.

För Richard Forslund och hans team på Volkswagen i Kista har möten med spekulanter och kunder till stor del skiftat form. I hallarna är det så gott som tomt, men hela teamet av säljare är på plats.

– Det är en markant skillnad i antalet möten över telefon och mejl. Det sker också fler upphandlingar via Skype som aldrig gjorts tidigare i samma utsträckning. Nu sker det på nästan daglig basis, säger Richard Forslund.

Färre besökare

Trots att flödet av besökare i hallarna har minskat dag för dag de senaste tre veckorna är orderingångarna uppskattningsvis på samma nivå som tidigare. Under mars ökade försäljningen jämfört med årets första två månader, vilket tillhör det normala. Företag fortsatte att lägga beställningar på bilar och privatpersoner fortsatte att köpa. Däremot sköts större upphandlingar från kommuner och landsting upp under mars.

– Det är förståeligt, eftersom de har annat att göra än att köpa bilar just nu.

Samtidigt har de dagliga rutinerna förändrats. De kunder som faktiskt kommer in till bilhallarna tas inte i hand och det hålls ett ordentligt fysiskt avstånd. På flera bord står flaskor med handsprit uppradade.

– Det är väl både bra och dåligt att det kommer färre personer till hallarna. Folk ska ju vara hemma och så fort fler börjar röra sig ute så vet vi inte hur situationen förändras. Men samtidigt vill vi sälja bilar.

– Vi är vana att jobba i mycket upp och nedgång, och vi tror absolut att det här kommer att vända. Vi är inte ett dugg oroliga för bilförsäljningen över lag, fortsätter Richard Forslund.

Påtaglig oro

Samtidigt finns det en oro över utvecklingen i Europa. Underleverantörer som drabbas av pandemin och inte kan leverera kan skaka aktörer som Volkswagen indirekt.

– Vi har sett många upp- och nedgångar i världsekonomin och vi har alltid lyckats reda ut svårigheterna vi ställs inför, mycket för att det dels är långa processer, men även för att folk behöver bilarna. Sedan ska man inte sticka under stol med att det finns oroligheter, särskilt ute i Europa, säger Richard Forslund.

Åsa Johansson/TT

Ekonomi

Nedåt på Stockholmsbörsen

Börsen föll stort. Montage.
Börsen föll stort. Montage.
Fotograf: Johan Hallnäs / TT
Ekonomi
Ekonomi

Stockholmsbörsen föll ordentligt på onsdagen – och åt upp mer än uppgången dagen före. Det breda OMXS-indexet backade med 3,4 procent.

Coronaoron fortsätter runt om i världen, med särskilt fokus på USA. Wall Street öppnade handelsdagen negativt, något som bidrog till fallet i Stockholm.

Nedgången var bred, bara två storbolag på OMXS30-listan stängde på plus. Konjunkturkänsliga industriaktier hamnade i botten – Atlas Copco, SKF och Sandvik tappade alla mer än 6 procent.

Vanligtvis mindre konjunkturkänsliga aktier som Tele2 och Telia höll emot och stängde på plus, 0,8 respektive 1,3 procent.

Det gick minst lika dåligt för de ledande Europabörserna som i Stockholm. Londonbörsens FTSE100-index sjönk 3,8 procent, CAC40-index i Paris backade 4,3 procent och Frankfurtbörsens DAX-index föll 3,9 procent.

Ekonomi

Flygbolaget BRA pausar all trafik

Flygbolaget BRA pausar tillfälligt all trafik. Arkivbild.
Flygbolaget BRA pausar tillfälligt all trafik. Arkivbild.
Fotograf: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Flygbolaget BRA pausar tillfälligt all trafik, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

"Vi har kämpat vidare med endast ett fåtal flygningar den senaste veckan men regeringens och Folkhälsomyndighetens skarpa uppmaning till svenska befolkningen att inte resa inom landet gör att vi inte har några kunder kvar", konstaterar bolaget som beslutat att pausa alla flygavgångar mellan den 6 april och 31 maj.

BRA trafikerar bland annat sträckor mellan Stockholm och Göteborg, Malmö och Umeå. Redan tidigare hade bolaget beslutat att pausa ett antal inrikes flyglinjer. De inställda flygningarna gäller även de utrikeslinjer som BRA trafikerar.

Ekonomi

Spotify till slut överens med stort skivbolag

Spotify och Warner Music har nått ett avtal. Arkivbild.
Spotify och Warner Music har nått ett avtal. Arkivbild.
Fotograf: Lars Pehrson/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi

Sedan de gick ut 2019 har Spotify stått utan avtal med de två skivbolagsjättarna Warner Music och Universal Music. Nu har det svenska bolaget slutit ett avtal med Warner, enligt ett pressmeddelande.

"Spotify och Warner är nöjda över att kunna tillkännage ett förnyat globalt licenspartnerskap. Den utökade affären täcker länder där Spotify finns tillgängliga idag, samt ytterligare marknader", heter det i pressmeddelandet.

Enligt Financial Times har den stora konfliktfrågan handlar om Spotifys nya satsning på podcasts. Skivbolagen har velat ha en viss andel av Spotifys prenumerationsintäkter, oavsett om de kommer från musik eller poddar, vilket det svenska bolaget tillbakavisat. Men nu har en överenskommelse med Warner alltså nåtts.

Ekonomi

Stor nedgång för amerikansk industri

Flera delstater i USA har mer eller mindre försatts i karantän. Arkivbild.
Flera delstater i USA har mer eller mindre försatts i karantän. Arkivbild.
Fotograf: Nati Harnik/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Efter att den viktiga konjunkturmätaren inköpschefsindex visat på tvärnitar i både Sverige och Europa föll siffran även i USA. Men det var "bara" en nedgång med lite mer än två indexenheter, från 50,7 i februari till 48,5 i mars. Fallet i Sverige blev med närmare tio enheter, till 43,2.

Det är ändå den sämsta noteringen för amerikansk industri sedan 2009. USA är det land med flest bekräftade fall av covid-19 och stora delar av landet har stängts ner för att minska smittspridningen.

Ekonomi

Tungt slag för klädindustrin i Bangladesh

När H&M drar i bromsen i coronakrisens spår påverkas leverantörer i Bangladesh hårt. Arkivbild.
När H&M drar i bromsen i coronakrisens spår påverkas leverantörer i Bangladesh hårt. Arkivbild.
Fotograf: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi

Världens näst största textilexportör, Bangladesh, ser ut att tappa runt 6 miljarder dollar, motsvarande 60 miljarder kronor i exportinkomster när de stora klädbolagen dragit i coronabromsen.

Miljoner jobb är därmed hotade, enligt två större tillverkare i landet.

I dag finns ungefär 4 000 klädtillverkare i landet som sysselsätter omkring fyra miljoner människor.

Bland företagsjättar som avbokat sina order finns GAP och Zara. H&M meddelar att man inte avbokat redan gjorda order men tillfälligt pausat nya. H&M:s pressavdelning hälsar till TT att man återupptagit nya beställningar igen.

Ekonomi

Oväntat bra jobbsiffra från USA

Tomt på parkeringen utanför ett köpcentrum i Stonecrest, Georgia. Arkivbild.
Tomt på parkeringen utanför ett köpcentrum i Stonecrest, Georgia. Arkivbild.
Fotograf: Curtis Compton/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Antalet jobb i den privata sektorn i USA minskade under mars med 27 000, visar nya siffror från lönehanteringsföretaget ADP. Det är första gången sedan 2017 som antalet arbetstillfällen blev färre.

Det var ändå inte så illa som ekonomerna räknat med, snittprognosen var att 150 000 jobb skulle försvinna. Den relativt låga siffran kan dock ha att göra med att undersökningen gjordes i mitten på mars, innan stora delar av USA stängdes ned för att begränsa coronavirusets spridning.

Ekonomi

Stora besparingar hos oljebolag: "Brutalt"

Tuffa tider för oljesektorn. Arkivbild.
Tuffa tider för oljesektorn. Arkivbild.
Fotograf: DroneBase/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

BP, ett av världens största oljebolag, skär ner på sina utgifter med 25 procent under året. Totalt handlar det om besparingar på 25 miljarder kronor. Produktionen kommer att minska med drygt 70 000 fat oljeekvavilenter per dag, en minskning med 14 procent jämfört med 2019.

"Det här är kanske det mest brutala miljön för olje- och gasaffärer på årtionden", säger BP:s vd Bernard Looney i ett uttalande.

Den norska koncernen Aker, som också är verksamma inom oljesektorn, lanserade på onsdagen ett sparpaket på minst 725 miljoner kronor. Stora besparingar ska ske via permitteringar av personal, och varken vd eller styrelse ska få någon lön eller bonusar under 2020.

Oljepriset har störtdykt med drygt 65 procent under 2020. Förutom minskad rörlighet på grund av coronapandemin har även ett priskrig mellan de stora producenterna Saudiarabien och Ryssland bidragit till raset.

Ekonomi

Företag vilseleder konsumenter i virustider

Flera hälsokostföretag har anmälts till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring vad gäller huruvida deras produkt kan förebygga att smittas av coronaviruset. Arkivbild.
Flera hälsokostföretag har anmälts till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring vad gäller huruvida deras produkt kan förebygga att smittas av coronaviruset. Arkivbild.
Fotograf: HENRIK MONTGOMERY / TT
Ekonomi
Ekonomi Konsumentverket har i dagsläget fått 275 anmälningar som rör företags agerande i samband med coronapandemin. 159 av dem gäller vilseledande marknadsföring.

Av de inkomna anmälningarna att döma försöker många företag att sko sig på människors rädsla att insjukna i covid-19, genom att marknadsföra sina produkter som förebyggande för både sjukdomen i sig men också för immunförsvaret i allmänhet.

– Det gäller produkter och behandlingar av olika slag inom hälsoområdet, främst kosttillskott så som fiskolja och örtbaserade produkter, alternativmedicin, men också exempelvis meditation, säger Konsumentverkets jurist Hanna Ackeberg.

Hittills har Konsumentverket öppnat ett tillsynsärende för ett företag som anmälts ett stort antal gånger inom en kort tidsperiod, men fler kan komma. Förloppet går till så att Konsumentverket i ett brev till företaget förmedlar kritiken, i detta fall mot marknadsföringen, och ber företaget antingen styrka sina påståenden om produkten eller rätta sin marknadsföring inom en viss tid.

– Skulle det vara så att de inte rättar sig har vi en möjlighet att vidta rättsliga åtgärder. Det innebär att vi lämnar över ärendet till Konsumentombudsmannen, som i sin tur kan ta det vidare till Patent och marknadsdomstolen, säger Ackeberg.

Hilda Djupenström/TT

NÄSTA ARTIKEL