Ekonomi

Eniro ansöker om rekonstruktion

För krisande Eniro väntar företagsrekonstruktion. Arkivbild.
För krisande Eniro väntar företagsrekonstruktion. Arkivbild.
Fotograf: Bezav Mahmod/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Finansieringsplanen sprack för det förlusttyngda söktjänstföretaget Eniro. Därför beslutade styrelsen på fredagen att upprätta en kontrollbalansräkning. Styrelsen har också instruerat bolagsledningen att förbereda en ansökan om företagsrekonstruktion.

Förslaget var att innehavare av konvertibler (ett slags skuldbrev) och obligationer skulle byta ut dem mot en ny preferensaktie, som skulle utgöra 90,5 procent av alla aktier och röster i bolaget. Tanken var att en skuld på ungefär 1 miljard kronor därmed ska förvandlas till eget kapital. Kravet på anslutningsgraden var 90 procent men bara cirka 46 procent nappade på erbjudandet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Rejält upp på Stockholmsbörsen

Stockholmsbörsen gick upp och slutade på plus 2,1 procent efter måndagens handel. Bildmontage.
Stockholmsbörsen gick upp och slutade på plus 2,1 procent efter måndagens handel. Bildmontage.
Fotograf: Johan Hallnäs / TT
Ekonomi
Ekonomi

Efter en stark start lyfte börsen ytterligare under dagen. Stockholmsbörsens breda OMXS-index hade vid måndagens stängning stigit med 2,1 procent, ungefär i nivå med de större Europabörserna.

Uppgången var bred, på tungviktarlistan OMXS30 steg alla aktier utom en. Allra bäst gick verkstadsföretaget Sandvik som steg 4,3 procent. Även verkstadskollegorna Volvo och Alfa Laval gick starkt, upp 3,6 respektive 3,1 procent. Skogskoncernen SCA landade också högt på vinnarlistan, plus 2,4 procent.

Utanför storbolagslistan rusade SAS med 8,1 procent. Under dagen kom besked om att tyska staten är redo att gå in som storägare och pumpa in belopp i mångmiljardklassen i Lufthansa.

Mot strömmen gick gruvföretaget Boliden, som backade runt en halv procent.

DAX-index i Frankfurt steg med 2,9 procent och CAC40-index i Paris gick upp med 2,2 procent.

I London och i New York höll börserna stängt på måndagen på grund av helgdagar.

Ekonomi

Tyska staten räddar Lufthansa

Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Fotograf: Boris Roessler/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Den tyska staten går nu in och räddar flygbolaget Lufthansa.
Nästan 100 miljarder svenska kronor pumpas in i bolaget.
Bland motkraven finns klimatomställningsmål och förnyad flygplansflotta.

Uppgifter har läckt under dagen och sent på eftermiddagen kom bekräftelsen. Den i spåren av coronapandemin nybildade ekonomiska stabiliseringsfonden WSF har godkänt stödpaketet för Lufthansa på nio miljarder euro. Kvar återstår nu ett godkännande från aktieägarna samt EU-kommissionen.

I korthet betyder stödet att den tyska staten kommer att äga 20 procent av aktierna i bolaget. Innehavet är tänkt att säljas av senast i slutet av 2023. Samtidigt ska bolaget ha gått med på ett utökat klimatomställningsarbete, bland annat genom att förnya sin flygplansflotta, uppger man från regeringshåll.

Dåligt för konsumenterna

Beskedet får Lufthansaaktien att stiga på Frankfurtbörsen med nästan sex procent inför stängning.

– Det är inte förvånande. Men det är oroande, sade flyganalytikern Jan Ohlsson om stödpaketet, vars innehåll på förhand läckt ut till flera nyhetsbyråer.

Jan Ohlsson tror att inte minst konsumenter kan drabbas om det statliga ägandet tillåts öka så pass mycket. Risken han ser är att statligt ägande för in politiska hänsyn och villkor, vilket slår mot konkurrenstrycket och effektiviteten. Det driver i sin tur upp biljettpriserna och ökar dessutom risken för att skattebetalarna riskerar att förlora pengar i framtiden.

– Det kan vara bra för personalen och fackföreningarna, men inte för konsumenterna. De vill ju ha låga priser och då måste du ha konkurrens, säger han till TT.

Utsikterna för hela flygbranschen är samtidigt ytterst osäker i coronakrisen, med nästan all kommersiell trafik nedstängd sedan pandemin slog till mot EU och USA.

Krävs grönt ljus från EU

Branschen räknar med att tar två–fyra år för efterfrågan på flygresor att återhämta sig, om den någonsin når upp till nivåerna före krisen. Alternativet till stödpaket från staten är därför i princip en period av stora konkurser och omfattande nedskärningar i branschen.

Den tyska tidningen Handelsblatt rapporterar samtidigt att Tysklands förbundskansler Angela Merkel slåss med näbbar och klor för att begränsa de eftergifter som Lufthansa måste göra för att få ett EU-godkännande. Bland annat pågår förhandlingar med EU-kommissionen om hur många landningsrättigheter Lufthansa måste avsäga sig i Frankfurt och München för att säkra att statsstödet inte får negativa effekter på konkurrensen.

Bolaget har precis som alla andra flygbolag drabbats svårt ekonomiskt av coronapandemin. I takt med att allt fler länder nu öppnar så har dock bolaget kunnat återstarta igen. Nyligen meddelades att man återupptar flygningar till ytterligare 20 städer i mitten av juni.

Förutom rutter till turistorter gäller det flera flyg till och från Frankfurt till övriga Europa och i slutet av juni hoppas bolaget vara igång på drygt 100 destinationer i Europa.

Ekonomi

Riksdagen ber regeringen fixa gratislunch

En och annan pizza har skänkts till folk i vården under pandemin. Riksdagen vill att regeringen ordnar så att det inte blir förmånsbeskattning på sådant som gratisluncher eller fria taxiresor under krisen. Arkivbild,
En och annan pizza har skänkts till folk i vården under pandemin. Riksdagen vill att regeringen ordnar så att det inte blir förmånsbeskattning på sådant som gratisluncher eller fria taxiresor under krisen. Arkivbild,
Fotograf: TT
Ekonomi
Ekonomi

Riksdagens finansutskott ska uppmana regeringen att ordna så att vård- och omsorgspersonal inte blir förmånsbeskattade för gratisluncher och taxiresor under coronapandemin. Det ska inte bara gälla för fri parkering, som regeringen föreslagit.

Uppmaningen sker på förslag från Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Men resten av partierna i utskottet står nu också bakom det.

– Vi fick med oss alla partier på att ge ett uppdrag till regeringen. säger Niklas Wykman (M).

Utskottets ordförande, Fredrik Olovsson (S), sade i förra veckan att det finns problem med att undanta en specifik grupp från förmånsbeskattning. Förslaget om fri parkering gäller generellt men inte M-förslaget om luncher och taxiresor.

Men frågan ser nu ut att mer bli ett problem för regeringen, efter den uppmaning som riksdagen väntas ge regeringen på tisdagen.

"Vi vill att regeringen hittar en lösning på problemet. Om det är vi överens", skriver utskottets ordförande Fredrik Olovsson (S) i ett svar till TT.

Ekonomi

Ygeman ser inga problem med Huawei

Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) tillsammans med Telias vd Allison Kirby.
Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) tillsammans med Telias vd Allison Kirby.
Fotograf: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Först Tele2 och nu Telia.
Telekomjättarna tävlar om att lansera 5G-satsningar.
Med på tåget finns kontroversiella kinesiska företaget Huawei.

På ett hustak i centrala Stockholm invigde på måndagen Telias nya vd Allison Kirby bolagets 5G-nät. En historisk dag enligt Kirby som dock fick se sig slagen av hennes förra bolag, Tele2, som i ett försök att stjäla rampljuset redan under söndagen aktiverade sitt 5G-nät.

För de båda bolagen tillsammans med konkurrenten Tre handlar det nu om att ligga i framkant det i som ses som framtidens nät med en

maxhastighet som är 100 gånger högre än 4G.

Telia gör sin lansering ihop med Ericsson medan konkurrenten Tele2 i sin tur uppger att man använder befintliga leverantörer, bland annat kinesiska Huawei.

Tele2:s nätchef Björn Lindberg sade på söndagen till TT att det är en "blandning av leverantörer som gör det möjligt", bland annat stora företag som Huawei, Nokia och Ericsson.

Varit ifrågasatt

Just Huawei har under längre tid varit ifrågasatt bland flera länder kring misstankar om spionage för den kinesiska staten. Från amerikanskt håll har kritiken varit hård där det också lagstiftas mot att amerikanska företag inte får göra affärer med Huawei. Så sent som i förra veckan kom även beskedet att alla tillverkare av kretsar som bygger på amerikansk teknik eller mjukvara inte längre får leverera till just Huawei.

Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) som var på plats vid Telias lansering ser inga problem att nu Tele2 anlitar Huawei när svenska kunder ska surfa på 5G.

– Det gör du sannolikt redan i dag om du surfar på 4G. Det finns ganska mycket av det företagets utrustning. Sedan är frågan var i nätet som operatören väljer att använda sig av olika komponenter beroende på hur säkerhetskritiskt den delen av nätet är. Den frågan ska riktas mot operatören för det är mot dem som lagstiftningen riktar sig emot, säger han till TT.

Ny lagstiftning

Säkerhetskraven för trådlösa nätverk, som exempelvis licenser för 5G-nät, skärptes vid årsskiftet genom en ny lag där FRA och Säkerhetspolisen ska stoppa aktörer som bedöms som säkerhetsrisker.

Ygeman poängterar leverantörernas ansvar:

– Den svenska lagstiftningen riktar sig inte mot ett speciellt företag eller speciellt land. Det kommer att finnas en massa olika komponenter i uppbyggnaden av 5G-nätet och det finns ett antal komponenter i uppbyggnaden av 4G-nätet, däribland alla de stora världsleverantörerna. Då måste operatörerna kunna visa att de är säkra och pålitliga, säger han.

Ygeman kallar det den tuffaste lagstiftningen som finns i Europa, kanske till och med hela världen.

– Det här gör det möjligt att dra tillbaka rätten att använda spektrum och förbjuda en leverantör om de inte klarar högt ställda säkerhetskrav.

Ekonomi

Peab bygger logistikpark i Sundsvall

Peab får stororder i Sundsvall. Arkivbild.
Peab får stororder i Sundsvall. Arkivbild.
Fotograf: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Byggbolaget Peab har fått i uppdrag att bygga Sundsvalls nya logistikpark i anslutning till Tunadalshamnen.

Ordern är värd 734 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande. Byggstart är planerad till juni 2020 och beräknas stå klart 2024.

Bygget har föregåtts av folkliga protester och politisk strid i kommunen, men har nu fått grönt ljus i kommunfullmäktige.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Fortsatt hårt tryck på Spelinspektionen – 95 spelbolag beviljats licens

Casinofeber Nio månader efter nya spellagen och intresset är fortsatt skyhögt. 95 spelbolag har beviljats svenskt spellicens och tillsammans driver de närmare 200 spelsidor. Casinofeber hjälper dig att hitta aktören som passar dig allra bäst.

Få har missat den tillväxt som har skett på spelmarknaden sedan den nya spellagen infördes vid årsskiftet. Regeringens beslut om att släppa på sitt monopol i utbyte mot en spelskatt och krav på spellicens, förvånade nog många, men har alla redan visat sig vara ett smart och strategiskt drag.

Även om det låter motsägelsefullt har nämligen den svenska regeringen lyckats återta kontrollen över en svårkontrollerad marknad. Dessutom klirrar det fint i statskassan – en miljardjackpot för staten, som Svenska Dagbladet uttryckte det.

Att skaffa en spellicens är både kostsamt och kommer med en hel del skyldigheter. Bland annat måste spelbolagen värna om sina användares spelvanor och hantera alla personuppgifter med största varsamhet. Med spelskatten gör också staten miljarder i vinst.

Närmare 200 spelsidor på den svenska marknaden

Skeptiska röster trodde att regleringen skulle skrämma bort spelbolagen, men nu rapporterar Spelinspektionen att hela 95 spelbolag har beviljats spellicens sedan årsskiftet. De flesta av dessa driver dessutom mer än en spelsida. Totalt rör det sig om närmare 200 olika casinosidor att välja och vraka mellan.

Även om det är härligt med valfrihet, innebär också det enorma utbudet att det kan vara svårt att orientera sig och hitta den aktör som passar en allra bäst. Både när det kommer till erbjudanden och gränssnitt. För en stor del av spelnöjet ligger i att bruka en tjänst som känns rätt.

Casinofeber guidar dig

Hos jämförelsesidan Casinofeber.se hittar du den bästa listan över casinon på nätet. För att sammanställa listan har Casinofeber tagit hänsyn till variabler som: välkomstbonusar, spelutbud, användarnöjdhet och fördelaktiga tekniska lösningar.

I den sista kategorin hittar vi en rad funktioner som förbättrar användarupplevelsen. Exempelvis möjligheten att kunna legitimera sig direkt med hjälp av BankID istället för att behöva dela med sig av känsliga personuppgifter, och smidiga betallösningar som PayPal och Swish.

Förutom att det går snabbare att göra insättningar och uttag med den här typen av tredjepartstjänster, än vad en vanlig banktransaktion gör, så behöver man inte heller dela med sig av sina kontouppgifter. Något som fler och fler uppskattar.

Casinofeber ser också till att hela tiden hålla sina up to date, så att besökaren alltid kan känna sig trygg med att rekommendationerna är aktuella.

Spelintresset ser inte ut att minska och fler spelbolag kommer att dyka upp inom kort. Casinofeber hjälper dig att hålla dig uppdaterat och noterar dig så fort någon ny spännande aktör gör entré på den svenska spelmarknaden.

Ekonomi

Tysk VW-dom ändrar inte svenska biljättens syn

Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland.
Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland.
Fotograf: Swen Pfoertner/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Volkswagen förlorade ytterligare en dom i spåren av avgasfusket som avslöjades 2015.
Men för svenska bilägare har den tyska domen ingen betydelse, inte enligt svenska Volkswagen i alla fall.
PREMIUM

Den tyska biljätten Volkswagen måste betala skadestånd till en tysk bilköpare, sedan företaget 2015 ertappades med att ha manipulerat utsläppsnivåer i tusentals dieselbilar. Det slår Tysklands högsta domstol Bundesgerichtshof (BGH) fast i en dom, rapporterar tyska medier.

Domen gäller en privatperson, men kan få långtgående konsekvenser som prejudikat för liknande fall. Mannen hade enligt public service-sajten Tagesschau köpt en Volkswagen Sharan begagnad av en privat handlare 2014, innan avgasskandalen uppdagades hösten 2015. Då han insåg att han blivit lurad ville han lämna tillbaka bilen till Volkswagen, och samtidigt få ersättning för hela köpesumman.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Korttidspermitteringar dämpar varselvågen

Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen.
Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen.
Fotograf: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi
Ekonomi Antalet varsel per vecka har planat ut på en hög nivå, som ligger ungefär fyra gånger högre än normalt. Korttidspermitteringar hjälper till att trycka ned nivån, enligt Annika Sundén, analyschef vid Arbetsförmedlingen.
PREMIUM

Förra veckan varslades 2 432 personer om uppsägning. Det är något färre än veckan före och väsentligt mycket lägre än de historiska varseltopparna uppåt 18 000 varsel per vecka i månadsskiftet mars–april.

– Nu ser vi lika många varsel på en vecka som vi normalt sett på en månad. Så det är höga nivåer. Men varslen tycks ändå ha planat ut och det handlar mycket om möjligheten att ansöka om korttidspermitteringar. De har dämpat varslen, säger Annika Sundén.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Frankrikes krisnota 4 700 miljarder kronor

Frankrikes finansminister Bruno Le Maire gräver djupt i statskassan. Arkivbild.
Frankrikes finansminister Bruno Le Maire gräver djupt i statskassan. Arkivbild.
Fotograf: Ian Langsdon/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Frankrikes krisåtgärder för att möta coronakrisens ekonomiska effekter har hittills kostat den franska staten 450 miljarder euro, eller drygt 4 700 miljarder kronor.

Det meddelade Frankrikes finansminister Bruno Le Maire på måndagen. Summan motsvarar cirka 20 procent av landets BNP.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL